لغو تحریم‌های سودان؛ پاداش کرنش ژنرال برابر اشغالگر

لغو تحریم‌های سودان؛ پاداش کرنش ژنرال برابر اشغالگر
پنج‌شنبه 15 اسفند 1398 - 08:27

لغو تحریم‌های سودان به عنوان یک رژیم متهم به اقدامات تروریستی از منظر آمریکا، زمانی اجرایی شد که حاکمان نظامی سودان، رژیم اشغالگر صهیونیستی را به رسمیت شناختند؛ روی دیگر این سکه آن است که می‌توان دوست اسرائیل بود و هر جنایتی را مرتکب شد و این واقعیت تلخ نظم جهانی آمریکایی است.

العالم - آفریقا

بانک مرکزی سودان روز چهارشنبه اعلام کرد؛ بر اساس نامه‌ای که از سوی دفتر تحریم‌های وزارت خارجه آمریکا دریافت کرده، تمامی تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه این کشور برداشته شده است.

دولت آمریکا در سال ۱۹۹۷ نام سودان را به دلیل درگیری‌های دارفور در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داد و این کشور را تحریم کرد.

دولت ترامپ در ششم اکتبر ۲۰۱۷ (۱۴ مهر ۱۳۹۶) تحریم‌های اقتصادی و ممنوعیت تجاری اعمال شده بر سودان از سال ۱۹۹۷ را لغو کرد اما معاملات آنچنانی با این کشور از طریق دلار صورت نگرفت؛ زیرا اکثر بانک‌های اروپایی منتظر بودند سودان از لیست تروریسم خارج شود.

چگونه خروج سودان از تحریم آمریکا قطعی شد؟

در واقع اجرایی شدن لغو تحریم‌های آمریکا علیه سودان منتظر تأیید از سوی رژیم صهیونیستی ماند تا اینکه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی سوم فوریه جاری در اوگاندا با عبدالفتاح البرهان رییس شورای انتقالی سودان بدون اطلاع سایر مقام‌های این کشور دیدار و گفت وگو کرد. البرهان در توجیه این اقدام خود، آن را به نفع امنیت ملی سودان دانست و خاطرنشان کرد که این امر می‌تواند به حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم آمریکا کمک کند.

چند روز بعد از دیدار نتانیاهو با البرهان، داده‌های تارنمای فلایت اور (Flight Aware) عبور یک هواپیمای تجاری شخصی (اسرائیلی) از مبداء کینشانزا به مقصد تل آویو بر فراز حریم هوایی سودان را نشان داد.

فردای آن روز، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در کنفرانسی با حضور رؤسای سازمان‌های یهودی آمریکایی در قدس به گفت وگو برای «عادی سازی سریع» روابط اسرائیل و سودان اشاره کرد و گفت که نخستین هواپیمای اسرائیلی دیروز از آسمان سودان عبور کرد.

نگاهی به واکنش های مردم سودان

مردم سودان علیه اقدام یاد شده در شهرهای مختلف این کشور تظاهرات اعتراض آمیز برگزار کردند.

همچنین، جمعی از وکلای سودانی در اعتراض به دیدار جنجالی البرهان با نتانیاهو در اوگاندا، شکایت نامه‌ای کیفری علیه این مسؤول سودانی تنظیم کردند.

به گزارش تارنمای «القدس العربی» این شکایت نامه از البرهان به دلیل آن تنظیم شد که وی قانون تحریم اسرائیل در سال ۱۹۵۸ و دیگر بندهای قانون کیفری سودان را نقض کرده است.

وکلای سودانی نیز از دادستانی کل این کشور خواستند تا برای اتخاذ تدابیر لازم جهت لغو مصونیت البرهان تحقیق کند.

همان زمان، حزب کنگره مردمی سودان «محمد دحلان» یکی از رهبران جدا شده از جنبش فتح فلسطین را متهم کرد که با هماهنگی رژیم صهیونیستی در صدد تجزیه کشور سودان است.

«بشیر آدم رحمة» قائم مقام حزب کنگره مردمی سودان در یک گفت وگوی مطبوعاتی، ضمن اعلام این مطلب افزود: دحلان می‌خواهد منطقه دارفور و شرق سودان را از کشور جدا کند و به نفع امارات بر دریای سرخ مستولی شود.

قائم مقام حزب کنگره مردمی سودان گفت: تلاش برای بهبود روابط با اسراییل به خواسته صهیونیست‌ها و در جهت تجزیه کشور سودان انجام می‌شود.

بشیر در ادامه از «عبدالفتاح البرهان» رییس شورای حاکمیت سودان خواست تا به برقراری روابط با اسرائیل پایان دهد.

وی گفت: اگر اداره امور داخلی خود را بهبود ببخشیم نیازی به کسی نخواهیم داشت تا تحریم‌های آمریکا علیه سودان لغو شود؛ زیرا تنها با تکیه بر معادن طلا می‌توانیم بحران اقتصادی خود را حل و فصل کنیم. اگر منابع یاد شده به نحو احسن اداره شوند، سودان سالانه می تواند ۱۰ میلیارد دلار درآمد داشته باشد. ابوظبی از قاچاق طلای سودان به امارات در بازارهای دوبی سود می‌برد.

«الصادق المهدی» رییس حزب الامه القومی سودان نیز اعلام کرد که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هرگز منافع سودان را محقق نخواهد کرد و این یک خیانت ملی و اسلامی است.

چه کسانی تروریسم را تعریف می کنند؟

صرف نظر از واکنش احتمالی سودانی‌ها به اقدام‌های سازشکارانه با اشغالگران، این سوالات همچنان در وجدان و افکار عمومی جهانی برجسته‌تر از همیشه وجود دارد:

آیا دوستی با رژیم صهیونیستی، مترادف و مساوی پاک شدن اتهامات تروریستی است؟ آیا شاخص حمایت یا عدم حمایت از تروریسم، رژیمی اشغالگر است که به تروریسم بین المللی زبانزد است؟ و چه کسانی اساساً تروریسم را بر چه مبناهایی تعریف و تئوریزه می‌کنند؟

ایرنا

پربیننده ترین خبرها