افزایش احتمال نخست وزیری گانتس/ ائتلاف دو حزب در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی

افزایش احتمال نخست وزیری گانتس/ ائتلاف دو حزب در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی
يکشنبه 18 اسفند 1398 - 17:15

بنی گانتس رئیس حزب ائتلافی آبی سفید شرایط آویگدور لیبرمن رهبر حزب راستگرا اسرائیل خانه ما برای پیوستن وی به ائتلاف چپ-میانه- اعراب را پذیرفت.

العالم ـ فلسطین اشغالی

بنابر گزارش تارنمای شبکه خبری آی ۲۴ رژیم صهیونیستی، گانتس در واکنش به توئیت لیبرمن و طرح ۵ شرط خود برای پیوستن به ائتلاف راست یا جناح مقابل، در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت: قبول است. باید به جلو حرکت کنیم.

لیبرمن که رهبری حزب راست سکولار "اسرائیل خانه ما" را بر عهده دارد یکی از شروط خود را دسترسی ساکنان سرزمین های اشغالی به وسایل حمل و نقل عمومی در روز شابات (شنبه مقدس یهودیان) مطرح کرده است.

یکی از مسائلی که لیبرمن را از نشستن در یک ائتلاف با احزاب ارتدوکس افراطی در جناح راست بازداشته است، معافیت سربازی برای دانشجویان علوم یهود بود و لیبرمن خواستار لغو آن است.

شرط دیگر لیبرمن جاری شدن ازدواج غیر مذهبی در میان زوجین است و اینکه اختیاراتی به خاخام های وابسته به شهرداری داده شود تا بتوانند تشریفات مذهبی ورود افراد به دین یهود را انجام دهند؛ در حال حاضر این اختیار فقط در دست خاخام های ارشد است.

گانتس درحالیکه در ۲۴ ساعت گذشته با تهدیدها و آزار و اذیت طرفداران حزب لیکود روبرو بوده است، شرایط لیبرمن را پذیرفته و چنانچه اعراب و لیبرمن نشستن با یکدیگر در یک ائتلاف را بپذیرند، گانتس با حمایت ۶۲ کرسی موفق به تشکیل ائتلاف حداکثری خواهد شد.

حزب آبی سفید به رهبری گانتس در انتخابات ۱۲ اسفند (۲ مارس) توانست ۳۳ کرسی را از آن خود کند. احزاب چپ که ۷ کرسی را در انتخابات کسب کرده بودند، میزان کرسی های حامی گانتس را به ۴۰ کرسی افزایش دادند. اخیرا اعراب نیز با کسب ۱۵ کرسی در انتخابات حمایت خود را از گانتس اعلام کرده اند که بدین ترتیب با احتساب ۷ کرسی حزب لیبرمن، تعداد نمایندگان حامی به ۶۲ می رسد.

گروه های فلسطینی در واکنش به انتخابات اسراییل اعلام کردند که نتایج به دست آمده از انتخابات از وجود یک جامعه صهیونیستی نژادپرست حکایت می کند ولی ماهیت نبرد با اشغالگران را تغییر نخواهد داد.

به گزارش ایرنا بنابر گزارش روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم چاپ لندن، این گروه ها در بیانیه های خود در واکنش به انتخابات اخیر پارلمانی در رژیم صهیونیستی افزودند: این انتخابات دربردارنده نکته جدیدی نیست اما نتایج حاصل از این انتخابات همچنین یک سیلی بر گونه کسانی است که به حل و فصل مسائل با اسراییل دل بسته اند و بر سر آن شرط می بندند.

گروه های فلسطینی با صدور بیانیه های جداگانه ای در همین رابطه با تاکید بر ادامه مبارزه اعلام کردند: ما هیچگاه به انتخابات رژیم اسراییل تکیه نکرده و نخواهیم کرد.

پربیننده ترین خبرها