آیا شاهزادگان سعودی بازداشت شده اعدام خواهند شد؟

آیا شاهزادگان سعودی بازداشت شده اعدام خواهند شد؟
يکشنبه 18 اسفند 1398 - 18:26

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، عمویش احمد بن عبدالعزیز و پسرعمویش محمد بن نایف که مدتی وزیر کشور بود را به اتهام خیانت بزرگ و تلاش برای سرنگونی نظام دستگیر کرده است.

العالم – عربستان سعودی

کارشناسان معتقدند امکان دارد این اقدام به دو دلیل انجام شده باشد.

1 – او آنکه امکان دارد تلاشی از سوی خاندان حاکم برای سرنگون کردن محمد بن سلمان و ملک سلمان بوده باشد تا پس از این دو، احمد، پادشاه و محمد بن نایف، ولیعهد شود.

در چنین صورتی، احمد بن عبدالعزیز و محمد بن نایف می توانستند به جنگ یمن در سریع ترین زمان ممکن پایان دهند و سیاست عربی و بین المللی متعادل تری را در پیش گیرند که مهمترین محورهای این سیاست جدید، آشتی با کشورهای همجوار و کاهش تنش با ایران و ترکیه بود.

2 – امکان دارد این ضربه ای پیشدستانه از سوی محمد بن سلمان برای خلاصی از قوی ترین دشمنانش باشد که حاضر نشدند با وی به عنوان ولیعهد بیعت کنند به ویژه شاهزاده احمد که خود عضو هیات بیعت بود.

موضوع مهمتر آن است که خبر این بازداشت از سوی دو نشریه معروف آمریکایی منتشر شد.

1 - وال استریت ژورنال که مورد حمایت محمد بن سلمان و دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا است.

2 - نیویورک تایمز.

این به آن معناست که امکان دارد کاخ سفید یا سازمان سیا عمدا این خبر را در اختیار این دو نشریه قرار داده اند تا به مخالفان بن سلمان بفهمانند که در صورت هر نوع اقدام علیه ولیعهد یا حمایت از افراد بازداشتی، به سرنوشت همین اشخاص دچار خواهند شد.

بر اساس قانون عربستان سعودی، مجازات جرائمی مانند خیانت بزرگ و تلاش برای کودتا، اعدام یا در خوشبینانه ترین حالت، حبس طولانی مدت است که اکنون تمام مردم، منتظر واکنش خاندان حاکم نسبت به این بازداشت و حکم صادره درباره بازداشتی ها هستند.

پربیننده ترین خبرها