ژست آمریکا برای مبارزه با تروریسم در عراق؛ واقعیت یا ترفندی برای تداوم حضور نظامی؟

ژست آمریکا برای مبارزه با تروریسم در عراق؛ واقعیت یا ترفندی برای تداوم حضور نظامی؟
سه شنبه 20 اسفند 1398 - 15:30

آمریکا از کشته شدن دو نفر از سربازان خود در عراق خبر داد و مدعی شد که این دو نفر در جریان مبارزه با داعش، کشته شدند؛ اقدامی که شک و شبهاتی را درباره انگیزه واشنگتن از اعلام این کشته‌ها به وجود آورده است.

العالم - آمریکا

آمریکا دوشنبه (روز گذشته) از کشته شدن دو نفر از سربازان خود در خاک عراق خبر داد و مدعی شد که این نیروها، توسط «دشمن و در جریان مأموریت نابودی مقر داعش در یک منطقه کوهستانی در شمال عراق کشته شدند» و جزئیات بیشتری درباره آن منتشر نکرد.

«حاکم الزاملی» رئیس کمیسیون امنیت در پارلمان پیشین عراق، این اقدام آمریکا را تلاشی از سوی این کشور دانست تا از این طریق بتواند «حضور خود و مأموریتهای جنگی در آن (عراق) را تحمیل کند».

الزاملی به روزنامه قطری «العربی الجدید» -نزدیک به قطر- گفت که آمریکا پس از مصوبه پارلمان عراق مبنی بر لزوم اخراج نظامیان این کشور از عراق، دست به چنین اقداماتی می‌زند.

وی بر این باور است که آمریکا «عمدا کشته‌ها و مشارکت خود در مبارزه با تروریسم در این عملیاتها را اعلام می‌کند تا حضور و تحرکات خود را در عراق، تببین کند».

این دیپلمات عراقی تصریح کرد: «واشنگتن از اختلافات، تظاهرات و بحرانهای سیاسی و اقتصادی عراق سوء استفاده می‌کند تا حضور خود را تثبیت کرده و نشان دهد که مصوبه پارلمان برای خروج خود را به رسمیت نمی‌شناسد... این چالشی از سوی واشنگتن برای دولت عراق و مصوبه پارلمان است».

عراق هیچ نیازی به نیروهای آمریکایی ندارد

در همین ارتباط، «مهدی تقی» نماینده عراقی عضو ائتلاف الفتح عراق در واکنش به این اقدامات آمریکا گفت: «عملیات مشترک باید از عملیات زمینی و هوایی نیروهای آمریکایی در عراق اطلاع داشته باشد، و گرنه نقض حاکمیت عراق است».

وی به العربی الجدید توضیح داد که «نیروهای آمریکا حق ندارند هیچ عملیاتی [در خاک عراق] انجام دهند و فقط حق دارند از حریم هوایی، حمایت کنند».

تقی خاطر نشان کرد: «اجرای این عملیات را نمی‌پذیریم و باید در این باره توضیحات را بشنویم. همچنین حضور هیچ نیروهای خارجی در عراق را پس از مصوبه اخیر پارلمان نمی‌پذیریم».

این نماینده عراقی درپایان تأکید کرد که «نیروهای عراق، قادر هستند از کشور حمایت کنند و هیچ نیازی به نیروهای آمریکایی وجود ندارد».

در همین ارتباط، «صفاء الاعسم» کارشناس نظامی عراقی نیزدر این خصوص به وبگاه المعلومه گفت که خبر ساختگی است و با هدف دست و پا کردن بهانه لازم برای ادامه حضور آمریکا در عراق منتشر شده است.

پارلمان عراق اخیرا مصوبه اخراج نظامیان آمریکا از خاک این کشور را به تصویب رساند، ولی هنوز به حالت اجرایی درنیامده است. البته آمریکا تمام تلاش خود را به کار بسته تا مانع از اجرای این مصوبه شود.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها