دولت اسراییل در دوره "پسابیبی"

دولت اسراییل در دوره
سه شنبه 20 اسفند 1398 - 18:22

چند ساعت قبل بنی گانتز، رئیس حزب آبی سفید با آویگدور لیبرمن، رئیس حزب "اسرائیل بیتنا"، دیدار کرد و به نظر می رسد که هر دو طرف درباره تشکیل کابینه در رژیم صهیونیستی مورد حمایت یک فهرست عربی مشترک از خارج، به توافق رسیده اند.

العالم – فلسطین اشغالی

همه شواهد و شاخصها حکایت از آن دارند که گانتز شروط لیبرمن را به خصوص در مورد مسائل مربوط به اقتصاد و اوضاع اجتماعی داخلی این رژیم بدون اشاره به شروط سیاسی یا امنیتی به همان شکل سابق پذیرفته است. شروط لیبرمن این بود که همه اختیارات حمل و نقل عمومی و فعالیت های تجاری در روزهای شنبه به دولت محلی واگذار شود همچنین ازدواج مدنی وجهه قانونی پیدا کند. از دیگر شروط وی، افزایش حقوق بازنشستگان است. در حقیقت گانتز و لیبرمن به خوبی می دانند که باید طرح دو مرحله ای را به منظور جلوگیری از انتخاب دوباره بنیامین نتانیاهو و تشکیل کابینه جدید به ریاست وی به مرحله اجرا درآوردند. و مانع از کشیده شدن کار به انتخابات چهارم شوند. چرا که در این صورت تنها عربها که هر بار تعداد کرسی هایشان بیشتر می شود، به موفقیت بیشتر می رسند.

در مرحله اول بیش از 60 عضو به گانتز پیشنهاد می کنند که دولتی محدود فقط با حمایت عربها بدون مشارکت آنها تشکیل دهند. این مرحله چند هفته یا چند ماه به طول می انجامد و در این مدت سرنوشت نتانیاهو رقم خواهد خورد و وی در 17 ماه جاری روانه دادگاه می شود. در این شرایط او دیگر نخست وزیر نیست و موقعیتی ضعیف تر از زمانی دارد که قرار بود در مقام نخست وزیر محاکمه شود.

در مرحله دوم اعضای لیکود و حریدیم برای تشکیل کابینه ای بزرگتر فراخوانده می شوند. این مرحله، مرحله "پسا بیبی" خوانده می شود. این همان نقشه ای است که بنی گانتز و لیبرمن در پیش گرفته اند؛ آنها به هدف کنار زدن نتانیاهو و پایان دادن به دوره زمامداری بیش از ده ساله او، اختلافات را پشت سر گذاشتند. در تمام این سالها که بنیامین نتانیاهو صاحب قدرت و تصمیم اول و آخر در سیاست رژیم صهیونیستی بود توانست راستگرایان را متقاعد کند که حامی و پشتیبان آنان است، او نتانیاهو را از حزب لیکود و بینی بگین و دان میردور فرهیخته را از جرگه راستگرایان دور کرده و افراد جسوری مانند جدعون ساعر و اردان را دور خود جمع کرد.

در تل آویو بسیاری درباره پایان دادن به دوران نتانیاهو سخن می گویند اما از سوی دیگر اطمینان ندارند که گانتس قدرت اداره اوضاع را داشته باشد و بتواند جایگزینی خوب برای نتانیاهوی کارکشته باشد اما برخی معتقدند حضور سیاستمداری زیرک مانند یائر لبید می تواند ژنرالها را کنترل کرده و مانع اتخاذ سیاستهایی توسط آنان شود که نتیجه ای جز پشیمانی نخواهد داشت.

این مرد دارای پیشینه اطلاع رسانی است اما حالا در زمینه سیاست کارکشته شده است، تمام اینها نشان می دهد گانتز، لیبرمن، آبی سفید ، اسراییل خانه ماست و کار، اتفاق نظر دارند که اولویت آنان پایان دادن به کابوسی به نام نتانیاهو و جلوگیری از انتخاب وی برای چهارمین بار است.

مهم نیست که دولت آتی 4 سال استمرار یابد، حتی در صورتیکه یک یا دو سال استمرار داشته باشد مهم نیست بلکه مهم آن است که نتانیاهو دیگر به صحنه سیاسی اسراییلی بازنگردد، چرا که لیکود و حتی راستگرایان منسجم باقی نخواهند ماند و نمی توانند دستاوردهای 10 سال گذشته را تحقق بخشند به ویژه که لیکود در دوره پسا بیبی از هم خواهد پاشید.

نتانیاهو دارای شخصیتی محوری در لیکود است به همین دلیل این حزب پس از وی از هم خواهد پاشید، گواه این مدعا آن است که در انتخابات اخیر حزب لیکود، نتانیاهو 72 درصد آراء را به دست آورد در حالی که رقیبش ساعر فقط 28 درصد آرء را کسب نمود، لذا روز پس از نتانیاهو، ساختار سیاسی اسراییل مانند روز قبل از آن نخواهد بود.

فارس الصرفندی

پربیننده ترین خبرها