پادشاه سعودی کیش شد!

پادشاه سعودی کیش شد!
سه شنبه 20 اسفند 1398 - 21:49

هنوز علت دستگیری شاهزادگان سعودی در هاله ای از ابهام قرار دارد و فقط مطبوعات آمریکایی درباره آن نظریه پردازی می کنند.

العالمعربستان سعودی

بسیاری می گویند کودتایی در راه بود که در نطفه خفه شد اما عده ای علت این بازداشتها را انتقاد شدید بازداشت شدگان از سیاستهای محمد بن سلمان می دانند.

مشاور محمد بن نایف در توئیتی هشدار داد که نبرد ملک سلمان و پسرش محمد بن سلمان، نه جنگ قدرت بر سر تاج و تخت پادشاهی، بلکه تنازع بقاست به این معنا که هدف آنان ایجاد عربستان سلمانی به جای عربستان سعودی و نابود کردن وهابیت است که به همین دلیل، بازداشت های اخیر در راستای تحقق این آرزوی محمد بن سلمان انجام شده است.

پژوهشگران مسائل عربستان سعودی می گویند که این کشور در 80 سال گذشته تا این حد مانند دوره محمد بن سلمان شاهد خشونت و سرکوب شدید مخالفان نبوده است.

آنان گفتند: هدف بن سلمان آن است که قبل از کنفرانس بیست که نوامبر 2020 در عربستان سعودی برگزار خواهد شد، تاج و تخت پادشاهی را در اختیار گیرد که این موضوع نیازمند کناره گیری ملک سلمان و موافقت خاندان حاکم با آن است به همین دلیل، سلمان مدتی قبل برادرش احمد را دعوت کرد و از وی خواست با پادشاهی محمد موافقت کند اما احمد موافقت نکرد و به همین دلیل بازداشت شد.

آنان افزودند که بن سلمان تصور می کرد با این شیوه شتابزده می تواند به پادشاهی رسیده و بر تمام کشور مسلط شود به ویژه که او می خواهد در زمان حیات ملک سلمان و دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا این هدف خود را تحقق بخشد چرا که به خاطر شکست در جنگ یمن و موضوع قتل خاشقچی، محبوبیت خود را به میزان زیادی از دست داده و حتی آمریکا و انگلستان که حامی ولیعهدی او بودند، از وی بسیار خشمگینند.

کارشناسان تاکید کردند که یکی دیگر از علل عجله بن سلمان برای رسیدن به مقام پادشاهی عربستان سعودی، ضعیف شدن موقعیت آمریکا به ویژه در عراق و در مقابل ایران و همچنین کاهش بهای نفت است که استمرار آن می تواند ضربه ای بزرگ به آرزوی ولیعهد سعودی باشد.

آنان گفتند که شکست ترامپ در دور دوم انتخابات به معنای نابودی بن سلمان است به همین دلیل ولیعهد سعودی از پیروزی دمکراتها در انتخابات آتی نگران است چرا که آنان در زمان باراک اوباما رییس جمهور سابق آمریکا پشتیبان محمد بن نایف بودند لذا می توان گفت این آمریکاست که بازی قدرت در عربستان سعودی را هدایت می کند و عربستان هیچ اراده ای در این زمینه ندارد.

پربیننده ترین خبرها