تهدیدهای تروریست ها و ترکیه ... چه خوابی برای ادلب دیده اند؟

تهدیدهای تروریست ها و ترکیه ... چه خوابی برای ادلب دیده اند؟
سه شنبه 20 اسفند 1398 - 19:56

رئیس جمهوری روسیه و ترکیه پنجشنبه پنجم مارس (۱۵ اسفند) در نشستی مشترک برای برقراری آتش بس در ادلب به توافق رسیدند.

العالمدرگوشی

این توافق در حالی صورت می گیرد که تروریست ها و نیروهای مسلح مورد حمایت ترکیه این واقعیت را پذیرفتند که ارتش سوریه دست برتر را در منطقه درگیری دارد، ارتشی که توانست نزدیک به 2000 کیلومتر مربع از ریف حلب، حماه و ادلب را از چنگ تروریست ها بازپس بگیرد و مسیر بین المللی حلب-دمشق را پس از 8 سال بازگشایی کند.

با این اوصاف تحرکات نظامی ترکیه در ادلب همچنان ادامه دارد، به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفین این کشور، روز گذشته یک کاروان نظامی ترکی از طریق گذرگاه کفرلوسین در ریف شمالی ادلب با بیش از 100 خودروی زرهی اعم از تانک ،توپخانه و موشک انداز به استان ادلب وارد شد. ترکیه حالا در ادلب به بیش از 3580 کامیون‌ها و خودروی نظامی و 8450 سرباز دارد، در این شرایط آنکارا به توافق آتس بس پایبند خواهد بود؟

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفته است که "ترکیه در صورت عدم پایبندی دیگران به وعده های مطرح شده، حق خود را در پاکسازی مناطق اطراف عملیات "درع الربیع " در ادلب سوریه به روش خاص خود محفوظ می دارد"

اگر هدف از این سخن عملیات نظامی ارتش سوریه است باید گفت عملیات ارتش در پاسخ به تجاوز تروریست ها و عدم پایبندی ترکیه به توافق سوچی است.

در سوی مقابل نیز ارتش سوریه در صورت عدم پایبندی ترکیه به تعهدات جدیدش در آتش بس ادلب، واکنش مشابهی نشان خواهد داد.

اما مساله ی مبهم و خطرناک ، بیانیه هیات تحریر الشام (النصره پیشین) است که ترکیه آشکارا از آن قدردانی و آن را یک انقلاب توصیف کرده است

در حالی که این بیانیه در موفقیت آتش بس ادلب تردید ایجاد کرده است و توافق اخیر سوریه و ترکیه را پیچیده و مبهم دانسته و تاکید کرده توانایی بازگشایی جبهه ها و اخراج ارتش سوریه از مناطق تحت تسلط خود را دارد.

از سوی دیگر شماری از فعالان معتقدند برخی عناصر مشکوک درصدد ایجاد تحرک غیرمسلحانه (در پوشش غیرنظامی) در ریف ادلب جنوبی برای مانع تراشی در ماموریت گشتی های روسیه در مسیر حلب - لاذقیه M4 هستند.

به نظر می رسد ترکیه با توجه به حضورنظامی اش در ادلب با جداسازی مناطق باقیمانده ادلب از سوریه یا ایجاد تنش برای درگیری جدید درچندین جبهه، درصدد سوء استفاده از آتش بس است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها