مخالفت طالبان با آزادی مشروط زندانیانش از سوی دولت افغانستان

مخالفت طالبان با آزادی مشروط زندانیانش از سوی دولت افغانستان
چهارشنبه 21 اسفند 1398 - 13:52

طالبان اعلام کرد آزادی مشروط و چندمرحله‌ای زندانیان این گروه از سوی دولت افغانستان، با توافقنامه صلح میان این گروه و آمریکا در تضاد است.

العالم _ آسیا

به نقل از رویترز، گروه طالبان روز چهارشنبه مخالفت خود را با طرح آزادی مشروط زندانیانش از سوی دولت افغانستان اعلام کرد و آن را با توافقنامه صلح امضا‌شده با آمریکا مغایر دانست.

طالبان همچنین افزود تا آزادی تمامی ۵ هزار زندانی این گروه، با دولت افغانستان مذاکره نخواهد کرد.

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان با آزادی همزمان ۵ هزار زندانی طالبان مخالف است و قصد دارد در مرحله نخست، تنها ۱۵۰۰ عضو طالبان را از زندان آزاد کند. وی آزادی سایر زندانیان این گروه را به پیشرفت مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان موکول کرده است.

سهیل شاهین، سخنگوی گروه طالبان در دوحه در مکالمه‌ای تلفنی به رویترز گفت: «ما هرگز با آزادی مشروط زندانیان موافقت نکردیم. اگر کسی چنین ادعایی را مطرح کند، این موضوع با توافق صلح امضا‌شده ما در ۲۹فوریه مغایرت خواهد داشت. در متن توافقنامه به وضوح توضیح داده شده است که ابتدا ۵ هزار زندانی طالبان آزاد می‌شوند و سپس مذاکرات میان‌افغانی آغاز خواهد شد.»

بر اساس این توافقنامه، طالبان نیز باید ۱۰۰۰ زندانی را آزاد کند. به نظر می‌رسد اختلاف میان دولت افغانستان و طالبان به دلیل واژگان متفاوتی است که در قالب دو توافقنامه متفاوت از سوی آمریکا در اختیار دولت افغانستان و طالبان قرار گرفته است.

این توافقنامه همچنین راه را برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پس از ۱۸ سال هموار می‌کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها