بحران سیاسی و تشکیل کابینه در سرزمینهای اشغالی عمیق تر می شود

بحران سیاسی و تشکیل کابینه در سرزمینهای اشغالی عمیق تر می شود
چهارشنبه 21 اسفند 1398 - 16:40

پس از مخالفت دو عضو حزب «آبی‌- سفید» رژیم صهیونیستی با موضوع تشکیل ائتلاف با حضور اعراب، اکنون اعضای دیگر در جبهه چپ و میانه این حزب نیز به صف مخالفان همکاری با نمایندگان عرب پیوستند تا بحران سیاسی و تشکیل کابینه در سرزمین های اشغالی فلسطین عمیق تر شود و مساله کشیده شدن انتخابات پارلمانی به دور چهارم بار دیگر مطرح شود.

العالم - فلسطین اشغالی

دوشنبه گذشته پیش از برگزاری نشست مذاکراتی «بنی گانتس» رئیس حزب ائتلافی آبی‌- سفید با «آویگدور لیبرمن» رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» در راستای تشکیل ائتلاف با احزاب چپ و همچنین فهرست مشترک عربی، «تسوی هاوزر» و «یوعز هندل» دو عضو حزب آبی‌-سفید مخالفت خود را با حضور اعراب در این ائتلاف با حزب متبوعشان اعلام کردند.

آنها اعلام کردند که در صورتی که فهرست مشترک عربی به ائتلاف تحت رهبری گانتس ملحق شود، این دو دیگر از وی به عنوان فرد منتخب برای تشکیل کابینه حمایت نمی کنند.

گانتس با جلب نظر لیبرمن می توانست با داشتن حمایت ۶۲ نماینده کار را برای تشکیل کابینه آغاز کند، اما درست شب قبل از مذاکره، هاورز و هندل پشت وی را خالی و اوضاع را بیش از پیش در سرزمینهای اشغالی فلسطین بحرانیکردند. درحالیکه قبلا کارشناسان و رسانه ها صهیونیستی لیبرمن را مهره تعیین کننده انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی قلمداد می کردند و دو دوره شکست قبلی انتخابات را عدم پیوستن وی به یکی از ائتلاف ها می دانستند، اما اکنون معادلات پیچیده تر از همیشه شده است.

پیش بینی ها برای تشکیل کابینه توسط گانتس زمانی غیر محتمل تر شد که «خیلی تروپر» دیگر نماینده حزب آبی‌-سفید نیز ابراز داشت در صورت ائتلاف حزب متبوعش با احزاب عربی، با معرفی گانتس به عنوان فرد مکلف برای تشکیل کابینه در سرزمینهای اشغالی فلسطین مخالفت خواهد کرد.

از سوی دیگر نیز دیشب (سه شنبه شب) «اورلی لوی ابکسیس» رهبر حزب «پل» (گشر) از اردوگاه چپ نیز همسو با سه نماینده حزب آبی‌- سفید با حضور اعراب در ائتلاف اعلام مخالفت کرد و گفت که از ائتلاف با احزاب چپ خارج می شود.

ابکسیس که در انتخابات فروردین ماه نتوانست حد نصاب آرا برای ورود به پارلمان را کسب کند در دوره ۲۳ «کنست» (پارلمان رژیم صهیونیستی) با حضور در ائتلاف احزاب چپ که با لیست «کارگر- پل- مرتص» در انتخابات شرکت کرده بودند، موفق به راهیابی به پارلمان شد. «نیتصن هورویتز» فرد شماره ۳ لیست مشترک احزاب چپ نسبت به این اقدام ابکسیس به شدت انتقاد کرد و گفت که وی باید به جایگاه خود در این لیست بازگردد.

خیلی تروپر (سمت راست)، اورلی لوی ابکسیس (سمت چپ)

شکاف عمیق سیاسی در میان صهیونیست ها در این دوره بسیار آشکارتر از دو دوره قبلی فروردین و شهریور است و معادلات را وارد مرحله دیگری کرده است. اگر چهار نماینده مخالف ورود احزاب عرب به ائتلاف تحت رهبری آبی‌- سفید بر سر مواضع خود باقی بمانند گانتس از حمایت لازم برای تشکیل کابینه در سرزمینهای اشغالی فلسطین برخودار نخواهد بود و همانند «بنیامین نتانیاهو» رهبر حزب «لیکود» فقط پشتیبانی ۵۸ کرسی را خواهد داشت و برگزاری انتخابات چهارم در این سرزمینها بیشتر قوت می گیرد.

در حالیکه اختلاف نظر شدید در اردوگاه چپ-میانه رژیم صهیونیستی دیده می شود، نتانیاهو نخست وزیر این رژیم در سمت مقابل دست روی دست نگذاشته و مشغول انتقاد از رهبران جبهه مخالف خود است و انتقادات زیادی را از آنها بخاطر ورود ائتلاف با اعراب کرده است.

نتانیاهو خطاب به گانتس گفت که وی نمایندگان خود را برای مذاکره و تشکیل کابینه حداقلی با حزب «بلد» که حامی تروریسم است، اعزام می کند. حزب بلد از احزاب عربی است که حامی مبارزان فلسطینی در گروه های مختلف هستند.

نتانیاهو همچنین خطاب به «گابی اشکنازی» یکی دیگر از رهبران حزب آبی‌- سفید و دو عضو مخالف اعراب گفت: اشکنازی، هاوزر و هندل شما چطور اجازه چنین رسوایی را می دهید.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی با حمله به رهبران جناح مخالف به شدت نسبت به حمایت کرسی های بیشتر از گانتس وحشت دارد و همراه با مقامات حزب خود به دنبال کشیده شدن انتخابات در سرزمینهای اشغالی فلسطین به دور چهارم است.

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» امروز در گزارشی نوشت: درحالیکه بن بست سیاسی ادامه دارد، حزب لیکود گام های خود برای آغاز انتخابات چهارم را برداشته است. این حزب قرار است در کمیته قانون اساسی، انتخابات درون حزبی خودکار را لغو و فهرستی برای دور ۲۴ کنست را ارائه دهد. مقامات لیکود دیروز اعلام کردند که سناریو احتمالی این است که عدم ثبات سیاسی در سرزمینهای اشغالی ادامه پیدا کند.

در صورتی که اختلاف صهیونیست ها بر سر بازی قدرت به همین شکل ادامه داشته باشد، کشیده شدن بازی به دور چهارم در سرزمینهای اشغالی فلسطین بار دیگر مطرح خواهد شد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها