یک پایگاه انگلیسی از بازداشت افراد جدیدی توسط بن سلمان خبر داد

یک پایگاه انگلیسی از بازداشت افراد جدیدی توسط بن سلمان خبر داد
چهارشنبه 21 اسفند 1398 - 17:36

یک پایگاه خبری انگلیسی تاکید کرد که عضو دیگری در هیات بیعت عربستان نیز توسط بن سلمان بازداشت شد. بن سلمان چندی پیش تعدادی از افراد از جمله عمویش احمد بن عبدالعزیز و نیز محمد بن نایف ولیعهد سابق کشور را بازداشت کرد.

العالم ـ عربستان سعودی

پایگاه خبری 'میدل ایست آی' در گزارشی آورده است که محمد بن سعد آل سعود شاهزاده بازداشت شده، فرزند سعد بن عبدالعزیز برادر ملک سلمان است. او به همراه 20 شاهزاده دیگری شامگاه جمعه گذشته بازداشت شدند.

این پایگاه به نقل از منابع آگاه تاکید کرد که منصور الشلهوب مدیر دفتر شاهزاده احمد بن عبدالعزیز نیز تحت بازداشت است.

طبق گزارش این پایگاه خبری انگلیسی عضو دیگری در هیات بیعت عربستان نیز تحت بازجویی قرار گرفت. این شخص سعود بن نایف برادر بزرگتر محمد بن نایف و پدر وزیر کشور است؛ اما پس از مدتی آزاد شد.

میدل ایست آی پیش از این از طرح ولیعهد برای تثبیت جایگاه خود به عنوان پادشاه قبل از نشست گروه 20 در نوامبر آتی پرده برداشت در حالی که پدرش هنوز در قید حیات بود.

طبق این پایگاه خبری، چنین اقدامی مستلزم موافقت هیات بیعت است.

نحوه بازداشت ها نیز به گونه ای است که اظهارات این پایگاه خبری به نقل از منابع آگاه را مورد تاکید و تایید قرار می دهد، در گزارش این پایگاه خبری آمده است که محور این بازداشت ها هیات بیعت بوده است.

در گزارش پایگاه انگلیسی همچنین آمده است که طرح بن سلمان بدین گونه بود که یا اینکه هیات بیعت اعلام کند که ملک سلمان را که از آلزایمر رنج میکشد، قادر به انجام وظایف خود به عنوان پادشاه نیست؛ از این رو می تواند صلاحیت های خود را به صورت داوطلبانه به پسرش واگذار کند و بدین ترتیب بن سلمان پادشاه شود. یا آنکه هیات بیعت با پادشاهی بن سلمان از میان سه نامزد دیگر که پادشاه تعیین می کند، موافقت کند. و بدین ترتیب تمام مخالفان کنار زده شوند و بن سلمان بر تخت پادشاهی مسلط شود.

این پایگاه خبری به بیماری آلزایمر ملک سلمان اشاره کرد که خبرها در این خصوص ضد و نقیض است.

این پایگاه انگلیسی تاکید کرد که ملک سلمان در سخنرانی های خود در نشست اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب و شرم الشیخ در ماه فوریه سال گذشته به سختی صحبت می کرد و می بایست ازمعاونان خود بپرسد که کدام بخش را خوانده و کدام بخش را نخوانده است. همچنین در گفتگوهایش با رجب طیب اردوغان پس از کشته شدن جمال خاشقچی پادشاه سعودی قادر به پاسخگویی به سوالات و یا بحث و گفتگو نبوده است و فقط آنچه که در متن آمده بود را قرائت می کرد.

با این وجود، یک هیات کویتی که سال گذشته با او دیدار کرد، تاکید کرد که پادشاه می تواند به راحتی با آنها سخن بگوید.

این پایگاه انگلیسی توضیح داد که تازه ترین نتایج پزشکی ملک سلمان نشان داد که وضعیتش وخیم تر شده است و یک منبع آگاه در این باره گفت که ملک سلمان سخنان خود و یا سخنان دیگران را از یاد می برد و تمرکز ندارد.

پایگاه میدل ایست آی همچنین توضیح داد که ملک سلمان در فعالیتهای خود از استقلال کافی برخوردار نیست؛ زیرا بن سلمان به طور کامل پدر را تحت کنترل خود در آورده؛ چنانکه حتی یکی از دوستان پدرش را از دیدار با او منع کرد.

این پایگاه خبری انگلیسی تاکید کرد که بازداشت شاهزادگان احمد و محمد و بن سعد علاوه بر بازجویی سعود بن نایف و پیش از این بازداشت شاهزاده متعب بن عبدالله بدین معناست که به چهارنفر از اعضای هیات هشدار داده شد و در نتیجه هیات بیعت به طور کامل تحت کنترل و سلطه محمد بن سلمان قرار گرفت.

پربیننده ترین خبرها