چرا ترکیه نمی‌تواند ادلب را ببلعد؟

چرا ترکیه نمی‌تواند ادلب را ببلعد؟
پنج‌شنبه 22 اسفند 1398 - 15:42

خبر:

در حالی که آتش بس میان ترکیه و سوریه در اطراف ادلب وارد هفتمین روز خود شده است جز مواردی محدود و معدود از نقض آن گزارش نشده است.

تحلیل:

- این یعنی آنکه استراتژی سوری‌ها در باز پسگیری مناطق اشغالی از سرزمینشان و پس از آن روی آوردن به آتش بس در سایه تثبیت اوضاع این بار هم جواب داده است.

- سوری‌ها اینک در حالی در اطراف ادلب مشغول نظاره و مراقبت از اوضاع هستند که در عملیات اخیر با فتح 2000 کیلومتر ازارضی اشغالی توسط ترکیه وبویژه بازپس گیری" سراقب "کلید فتح ادلب را در دست گرفته اند.

- ترکیه می‌داند و در عمل دریافته است که جز درسایه توافقات استانه و سوچی به هیچ دست برتری در سوریه نخواهد رسید و به همین خاطر است که ازسویی بشدت نگران نقض آتش بس است و از دیگر سو مدام تهدید می کند چنانکه این اتش بس نقض شود مجددا حمله خواهد کرد. امروز وزیر دفاع ترکیه مجددا این تهدید را رسانه ای کرد.

- در عمل اردوغان در ماجرای اخیر آخرین برگ برنده خود را که عبارت بود از تهدید اروپا با مساله پناهندگان سوزاند، به همین خاطر هم این روزها از برگزاری اجلاس 4جانبه با اروپاییان در هفته آینده سخن میگوید، اجلاسی که غایب اسای ان روسیه است.

- اما و درعین حال بشکلی همزمان ترکها شدیدا چشم به مدیریت اوضاع از سوی روسیه دارند و شدیدا مشغول مذاکرات با طرف روسی هستند تا شاهد خروج دودی سفید از اتاق این مذاکرات باشند.

- در سایه تاکیدات سوریه بر اصرارش به آزاد سازی ادلب از یکسو و ناامید شدن مسلحین و تروریست های مورد حمایت ترکیه در سوریه از وعده های اردوغان از دیگر سو دور از ذهن نیست که ترکیه در مرزهای جنوبیش به نظارت وکنترل بر مرزهای سوریه رضایت دهد. بر این اساس می توان انتظار داشت درسایه سناریویی ابرومندانه ترکیه عطای حضور وسیطره بر ادلب را به لقای حضورومراقبت درمرزهای شمالی سوریه ببخشد وبه توافق "ازنا" یا چیزی مانند آن رضایت دهد.

- اردوغان حالا باید بدون هیچ دستاوردی در سوریه خود را برای رقابت با رقبای جان سختی که اتفاقا معظم حملاتشان متوجه سیاست خارجی اوست آماده کند. طبعا درچنین شرایطی شعار توفیق درتامین امنیت درمرزهای جنوبی ترکیه بزعم او میتواند برای رییس جمهور ترکیه راهگشا باشد.

پربیننده ترین خبرها