کرونا بهانه ای برای بقای نتانیاهو

کرونا بهانه ای برای بقای نتانیاهو
يکشنبه 25 اسفند 1398 - 13:01

شبکه های اسرائیلی بیشتر از دو ساعت انتظار کشیدند تا نتانیاهو در نشست مطبوعاتی درباره وضعیت فوق العاده مربوط به بیماری کرونا اظهارات خود را ایراد کند.

العالمتحلیل روز

تحلیلگران اسرائیلی اما هم چنان در حال مطالعه وضعیت و خطرات و ضرورت توافق همه احزاب بر تشکیل دولت ملی فوق العاده متشکل از همه احزاب از جمله عرب ها برای مقابله با خطرات این ویروسی هستند که با شتاب در حال فراگیر شدن در دنیاست.

به ویژه که "گانتس" رقیب نتانیاهو چند ساعت پیش، دیدگاه تشکیل دولت ملی فوق العاده برای مدت یک سال جهت مبارزه با ویروس کشنده کرونا و تصویب بودجه دولت و عدم تصویب قوانینی درباره معامله ترامپ را ارائه داد اما نتانیاهو پس از 40 دقیقه تاخیر، از فلج شدن زندگی در اسرائیل به بهانه مبارزه با بیماری کرونا خبر داد و از مردم اسرائیل خواست دستکم دو متر از یکدیگر فاصله بگیرند و طبعا اعلام وضعیت فوق العاده به معنای ضرورت ماندن مردم در خانه و دور شدن از مناطق شلوغ است.

وی به مردم اطمینان خاطر داد که مواد غذایی و بهداشتی به اندازه کافی وجود دارد و هیچ دلیلی برای ترس و نگرانی از تمام شدنش وجود ندارد.

نتانیاهو کنفرانس مطبوعاتی خود را بدون اشاره به تشکیل دولت جدید یا دولت فوق العاده به پایان رساند و درباره دیدگاه گانتس نیزسکوت کرد.

از کنفرانس نتانیاهو می شود نتیجه گرفت وی بدون توجه به هر دیدگاهی مربوط به تشکیل دولت جدید، به باقی ماندن در مدیریت وضعیت وفق العاده ادامه می دهد .به نظر می رسد وی طی چند روزآینده با عنوان مبارزه با بیماری کرونا درباره تعطیلی زندگی عمومی در رژیم صهیونیستی مانند ترددهای عمومی ، مدارس ، دانشگاهها و حتی مراکز دولتی تصمیماتی خواهد گرفت.

ما درباره قرنطینه بیش از 40 هزار اسرائیلی و درمان بیش از 190 مورد مبتلا و تعطیلی زندگی عمومی و اعلام وضعیت فوق العاده سخن میگوییم که با پایان تعطیلات شنبه قرنطینه یک ماهه سربازان اسرائیلی آغاز شد.

همه اینها یعنی موافقت نتانیاهو با اعلام وضعیت فوق العاده، که این مساله وقت کافی برای دور شدن وی از محاکمه و ادامه نخست وزیری وی برای مدت زمان بیشتری را فراهم می کند اگر وی به مدیریت وضعیت فوق العاده ادامه داده و سربلند از ان بیرون بیاید بدون شک به انتخابات چهارم راه پیدا می کند و این یعنی فرصت مناسبی برای دست یافتن بر پیروزی که سه بار به خاطر آن تشکیل دولت را تعطیل کرد و این پیروزی بادست یافتن راستگراها بر 61 کرسی محقق می شود و می تواند دولت ثابتی تشکیل دهد تا قانون مصونیت نخست وزیر در دوره مسئولیتش را تصویب کند .

شواهد زیادی بر قدرت و پیروزی نتانیاهو در هر انتخابات آتی وجود دارد که اولین مورد سقوط احزاب چپ اسرائیلی در هر رقابت و انصراف آنان به نفع راستگرایان افراطی است و اختلاف کرسی چپ گرایان در انتخابات اول و سوم 4 کرسی است که به نفع راستگرایان شد این درحالی است که هزاران نفری که در انتخابات دوم و سوم حق رای دادن دارند به نفع راستگرایان به ریاست نتانیاهو رای خواهند داد.

تا زمانی که موقعیت خاصی پیش نیاید تا وی را به پای میز محاکمه بکشاند همه موقعیت ها و تغییرات حتی تغییرات طبیعی به نفع وی است و فقط گانتس می تواند با تشکیل دولت اسرائیل حتی برای یک ماه وی را به خطر بیاندازد در غیراین صورت نتانیاهو تا ابد در پست نخست وزیری باقی خواهد ماند.

فارس الصرفندي

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها