مصر با سودان بر سر اعزام دو هزار شبه‌نظامی به لیبی به توافق رسید

مصر با سودان بر سر اعزام دو هزار شبه‌نظامی به لیبی به توافق رسید
يکشنبه 25 اسفند 1398 - 17:13

یک رسانه قطری خبر داد رئیس سازمان اطلاعات مصر در سفر خود به سودان و سودان جنوبی بر سر اعزام دو هزار شبه نظامی به لیبی برای یکسره شدن نبرد طرابلس به توافق رسید.

العالم - مصر

منابع اختصاصی آگاه از پشت پرده سفر هفته گذشته سرلشکر «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات عمومی مصر به سودان و سودان جنوبی خبر دادند که این سفر، دستور کار دیگری غیر از آنچه اعلام شد داشته، یعنی این مقام مصری تنها حامل پیام عبدالفتاح السیسی به دو کشور درباره سد النهضه نبوده است.

پایگاه خبری العربی الجدید به نقل از این منابع خود اعلام کرد که سفر کامل شامل جلساتی با فرماندهان گروه‌های مسلح در سودان جنوبی به علاوه دیداری ویژه با «محمد حمدان دقلو» فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع سودان معروف به «حمیدتی» بود .

به گفته این منابع نشست‌های مذکور شامل توافق با فرماندهان گروه‌های مسلح در سودان جنوبی و فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع برای انتقال شمار زیادی از نیروهای مسلح حرفه‌ای به لیبی برای مدت مشخصی تا چهار ماه است.

منابع مذکور گفتند: «ژنرال خلیفه حفتر فرمانده شبه نظامیان شرق لیبی بر اساس نقشه جدید خود می‌خواهد تا قبل از آغاز ماه مبارک رمضان نبرد طرابلس را از طریق نظامی یکسره کند و از همین رو مقطع پیشرو شاهد تشدید درگیری‌ها خواهد بود».

منابع العربی الجدید خبر دادند قرار است حمیدتی شمار زیادی از عناصر مسلح در صفوف نیروهای پشتیبانی سریع سودان را به لیبی اعزام کند.

به گفته این منابع عباس کامل در دیدار غیر علنی خود با فرماندهان گروه‌های مسلح در سودان جنوبی با آنها بر سر اعزام دو هزار فرد مسلح آموزش دیده به لیبی به توافق رسید.

این منابع تحرکات مصر را در چارچوب نقش مصر برای مدیریت پرونده لیبی خواندند و گفتند که کشورهایی از حوزه خلیج فارس هم از توافقات میان قاهره و سودان برای اعزام نیرو به لیبی حمایت مالی می‌کنند.

منابع مذکور همه این تلاش‌های محور عربی را در راستای ضربه زدن هر چه بیش‌تر به نفوذ ترکیه در منطقه و قاره آفریقا خواندند و گفتند در حال حاضر برای ریاض و ابوظبی سرنگونی رژیم حاکم بر ترکیه یک هدف اصلی است و اگر مصر در این ماموریت خود موفق عمل کند از حمایت بیش‌تر سعودی‌ها و اماراتی‌ها در بحران مربوط به سد النهضه برخوردار می‌شود.

نیروهای واکنش سریع سودان به فرماندهی حمیدتی از عناصر بدنام جنجوید تشکیل شده و در ارتکاب جنایت علیه بشریت در دارفور دست دارد و تحت تعقیب دادگاه بین المللی است.

پس از اینکه ارتش سودان عناصر مسلح جنجوید را در ازای مبالغ اندکی که از عربستان گرفته بود برای جنگ به یمن فرستاد اخبار دیگر از اعزام شماری از این عناصر به لیبی حکایت می‌کرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها