نخست وزیر پیشنهادی جدید عراق تکالیف و چالش ها

نخست وزیر پیشنهادی جدید عراق تکالیف و چالش ها
سه شنبه 27 اسفند 1398 - 18:26

العالم _ عراق

خبر:

رییس جمهور عراق امروز عدنان الزرفی را مامور تشکیل کابینه کرد الزرفی یک ماه فرصت دارد تا کابینه خود را به پارلمان معرفی کند.

تحلیل:

- الزرفی درکارنامه مدیریتی خود استانداری نجف را دارد و از لحاظ تعلق حزبی به جریان نصر متعلق به حیدرالعبادی نخست وزیر اسبق عراق است اما همه این ها باعث نشده است که برخی از جریان های سیاسی با تصمیم امروز رییس جمهور اعلام مخالفت نکنند. برخی از جریان های مخالف این تصمیم اما و اگرهایی را در سایه قانون اساسی متوجه این تصمیم برهم صالح می دانند.

-بدیهی است مخالفت هایی که امروز در عرصه سیاسی عراق اعلام شد می تواند در پارلمان و به هنگام رای گیری در خصوص رای اعتماد به صلاحیت دولت جدید، مشکلاتی اساسی را فراهم اورد و کار را بر منتخب برهم صالح دشوار کند. بر این مبنا لازم است نخست وزیر پیشنهادی در فرصت یک ماهه پیش رو درخصوص مسائل اساسی مورد توجه مردم و جریان های سیاسی عراق و به ویژه مخالفان تصمیم امروز رییس جمهوری تعیین تکلیف و اعلام موضع صریح کند.

- از جمله مسائل پیش روی الزرفی که بایستی قبل ازهرچیز روشن و اعلام رسمی شود نگاه وی به خواسته های اصلاح طلبانه مردم در مبارزه با فساد و اصلاح و بهبود وضع اقتصادی و معیشتی مردم عراق است. در عین حال نخست وزیر پیشنهادی به منظور تسهیل فرایند جلب رای اعتماد بایستی به شکلی ویژه تکلیف خود را با مساله اخراج نیروهای امریکایی از عراق به عنوان مطالبه ای ملی روشن سازد و در کنار این دو مساله بایستی به شکلی صریح نگاه خود را به مقاومت در عراق به عنوان ضامن اساسی استقلال این کشور روشن کند.

-بدیهی است نوع انتخاب همکاران برای خروج از بن بست ها در نگاه مردم عراق و پارلمان این کشور می تواند بسیار راهگشا باشد. در عین حال این مساله که طی روزهای آینده خود را نشان خواهد داد نشانه ای خواهد بود از میزان توان نخست وزیر پیشنهادی هم در تحقق مطالبات مردم و هم عملیاتی کردن وعده هایی که از این پس به مردم ارائه خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها