کدخدایی: شورای نگهبان حدود ۸۰ ایراد به لایحه بودجه ۹۹ گرفته است

کدخدایی: شورای نگهبان حدود ۸۰ ایراد به لایحه بودجه ۹۹ گرفته است
چهارشنبه 28 اسفند 1398 - 11:44

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان حدود ۸۰ ایراد به لایحه بودجه ۹۹ گرفته است که امروز اصلاحات جدید انجام شده توسط مجلس را برای ما ارسال کردند و شورای نگهبان این اصلاحات را بررسی می کند.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

عباسعلی کدخدایی روز چهارشنبه در آخرین نشست خبری خود در سال ۹۸ گفت: بودجه سال ۹۹ به دلیل شرایط خاصی که ایجاد شده بود از طریق کمیسیون تلفیق برای ما ارسال شد، با این حال شورای نگهبان در جلسات متعدد بررسی بودجه را آغاز کرد و جلسات برخی اوقات سه نوبت در روز بود

وی افزود: شش تا ۷ جلسه مستمر داشتیم و جلساتی که خیلی فشرده بود. روز گذشته جلسه مفصلی از ساعت‌های سه بعدازظهر تا ۸ شب داشتیم که اصلاحاتی را که برای مجلس ارسال کرده بودیم و اصلاحات مجلس را دوباره بررسی و نظرات را اعلام کردیم. اصلاحات ما به صورت غیررسمی از سوی کمیسیون انجام شده و برای ما ارسال شده است و امیدواریم در ساعات پایانی امروز جمع بندی نهایی را داشته باشیم.

کدخدایی ادامه داد: تعداد ایرادات ما به بودجه زیاد بود و ما در ۱۹ بند ، ۸۰ ایراد را نسبت به لایحه بودجه ۹۹ داشتیم که از این تعداد هشت فقره ایراد شرعی و دو مورد مربوط به صندوق توسعه ملی و ۲۷ مورد ابهام و ۶ مورد مربوط به سیاست‌ها و ۶ مورد به اصل ۵۳ و ۲۲ مورد اصل ۵۲ بود که غیر بودجه‌ای است زیرا مواردی بود که قوانین دایمی مجلس در داخل بودجه آورده بود یا آنها را مورد اصلاح قرار داده بود و این موارد هم به صورت غیربودجه‌ای برای مجلس ارسال شد و اصل ۸۵ هم سه مورد بود که ارسال شد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: بحث نظرات هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که از سوی رییس این هیات ارسال شده بود و ۷ مورد ایراداتی که برای مجمع ارسال شد و دوستان ما در مجلس با اعضای هیات نظارت جلساتی داشتند و نظرات آنها را تامین کردند. نظرات هیات نظارت از سوی نگهبان برای مجلس ارسال شده بود که ظاهرا اعلام کردند اصلاح شده است.

وی افزود: آنچه که در رسیدگی به بودجه در مجلس از سوی مقام رهبری اذن داده شده بود مربوط به مجلس است. شورای نگهبان با دقت کافی و مانند همه مصوبات بودجه نظرش را اعلام کرد. ما حدود ۸۰ ایراد را به بودجه داشتیم که چند مورد مربوط به حقوق مردم بود که مشخصا نسبت به آنها اعلام نظر شد و ایراد گرفته شد و مجلس اصلاح کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره رد مصوبه واردات خودروهای خارجی از سوی شورای نگهبان گفت: این مصوبه مستقل نبود بلکه در دل مصوبه بودجه ۹۹ بود و یکی از بندهای آن اجازه واردات خودروهای خارجی داده می شد و اعضای شورای نگهبان با عنایت به سیاست‌های کلی، این بند را مغایر سیاست‌های کلی دانستند و مورد ایراد شورا قرار گرفت و بعد از ایراد شورای نگهبان، کمیسیون تلفیق آن را حذف کرد.

وی در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر این که شورای نگهبان چرا به مصوبه دولت در مورد افزایش حقوق کارمندان ایراد گرفته است گفت: بودجه در این زمینه دو بند داشت یک بند را دولت اصلاح کرده بود یک بند الحاقی که مجلس الحاق کرده بودند این تناقضی را ایجاد کرده بود مشخص نبود سقف افزایش به چه دلیل است ایراد شورای نگهبان به این دلیل ارائه شد و اصلاح شد نسبت به کارکنانی که سهم دریافتی پایینی است بین ۵۰ تا ۸۰ درصد افزایش خواهد داشت.

ایراد شورای نگهبان به طرح ایجاد مناطق ویژه اقتصادی

سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبات این شورا گفت: لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون شوراهای حل اختلاف در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد، همچنین لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به محدوده منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی ادامه داد: لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد، اعضا همچنین طرح الحاق موادی به قانون نحوه اجرای اصل چهل و نهم (۴۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را مغایر موازین شرع و قانون اساسی ندانستند.
سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: طرح ایجاد مناطق ویژه اقتصادی از سوی شورای نگهبان با ایراداتی مواجه شد، همچنین ایرادات شورای نگهبان به لایحه حمایت قضائی و بیمه‌ای از مأموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرائی همچنان پابرجاست.

کدخدایی گفت: لایحه اصلاح و تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری - صنعتی، اصلاح محدوده دو منطقه آزاد تجاری - صنعتی و ایجاد سیزده منطقه ویژه اقتصادی از سوی شورای نگهبان با ایراداتی مواجه شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها