عربستان سعودی در آستانه ورشکستگی قرار گرفت

جمعه 1 فروردين 1399 - 18:57

گزارش منتشره توسط پایگاه اینترنتی نفتی "اویل پرایس" حاکیست که عربستان سعودی به خاطر جنگ نفتی اش با روسیه، انتقام محمد بن سلمان ولیعهد این کشور از شاهزادگان سعودی و شیوع ویروس کرونا،  با سرعتی سرسام در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است.

العالمعربستان سعودی

این گزارش تصریح کرد: جنگ نفتی سعودی با روسیه و کاهش قیمت نفت به کمتر از 30 دلار برای هر بشکه می تواند باعث ورشکستگی عربستان سعودی و تمام شدن ذخایر ارزی این کشور شود.

نشانه های ورشکستگی اقتصاد عربستان سعودی همزمان با شیوع ویروس کرونا و تصفیه حساب های درون خاندان حاکم کاملا آشکار شده و تمام کارشناسان اقتصادی معتقدند که ریاض بهایی گزاف به خاطر آن خواهد پرداخت که البته تنها کسی که از آن سود می برد دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکاست.

این کارشناسان افزودند که جنگ نفتی عربستان سعودی با روسیه به نفع ترامپ بوده و تصفیه حسابهای داخلی نیز به نفع محمد بن سلمان است اما نتیجه آن سوق یافتن عربستان سعودی به طرف پرتگاه ورشکستگی است.

پایگاه اینترنتی "دیپلماسی قدیم" در این باره نوشت: این ورشکستگی اقتصادی، رژیم سعودی را مجبور به برداشت از صندوق ذخیره ارزی و استقراض با بهره بالا خواهد کرد که همراه با شیوع کرونا به رکود شدید اقتصادی و تورم بی سابقه در عربستان سعودی خواهد انجامید لذا در صورتیکه قیمت نفت در ماههای آتی افزایش نیابد، آل سعود تا شش ماه دیگر ورشکسته خواهد شد به ویژه که نفت بشکه ای 20 دلار نمی تواند برای بریز و بپاش های خاندان سعودی، کافی باشد.

این پایگاه افزود: اقتصاد روسیه فقط 35 درصد به نفت وابسته است در حالیکه اقتصاد عربستان سعودی 85 درصد به فروش نفت متکی است همچنین هزینه استخراج نفت برای روسیه مشابه دیگر کشورهای جهان بوده و خیلی بیشتر از آنان نیست به همین دلیل روسیه از پایین آمدن قیمت نفت چندان ضرر نمی کند اما عربستان سعودی در صورت ادامه جنگ نفتی اش با روسیه ورشکسته خواهد شد.

پایگاه اینترنتی "احرار نجران" نیز نوشت: اقتصاد سعودی از هم می پاشد به این دلیل که نرخ بیکاری در این کشور 34 درصد و فقر در آن 25 درصد است، شرکت های بزرگ ورشکسته شده اند و کسری بودجه این کشور ادامه دارد که علت آن بی عدالتی و جنگ بن سلمان در یمن است که تاکنون میلیاردها دلار از پول بزرگترین تولیدکننده نفت جهان را به باد داده است.

پربیننده ترین خبرها