رییس فراکسیون بدر عراق: صالح برای دومین بار قانون اساسی را نقض کرد

رییس فراکسیون بدر عراق: صالح برای دومین بار قانون اساسی را نقض کرد
شنبه 2 فروردين 1399 - 22:22

"حسن شاکر"رییس فراکسیون بدر در مجلس عراق شنبه شب گفت: برهم صالح رییس جمهوری پس از آن که نخست وزیر را از میان اشخاص پیشنهادی فراکسیون اکثریت پارلمان انتخاب نکرد، برای دومین بار قانون اساسی را نقض کرده است.

العالم - عراق

رییس فراکسیون بدر در گفت وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی "المیادین" اظهار کرد:صالح باید از مقام رییس جمهوری عراق برکنار شود که این کار یا از طریق دادگاه و دستگاه قضایی یا از طریق رأی گیری در پارلمان باید انجام شود.

وی با تکرار سخنان دیگر احزاب شیعه درخصوص عدم شایستگی "عدنان الزرفی" برای احراز پست نخست وزیری عراق اعلام کرد که وی یک شخصیت جنجالی است و معرفی وی از سوی رییس جمهوری با نیت صادقانه صورت نگرفته است.

شاکر گفت که الزرفی باید از معرفی کابینه انصراف داده و برای تشکیل دولت از مردم عراق عذرخواهی کند.

"حسن سالم" عضو فراکسیون الفتح به رهبری "هادی العامری نیز پیشتر با بیان اینکه احزاب عراقی درباره موارد تخلف از قانون رییس جمهوری به دادگاه فدرال شکایت کردند، گفت: رییس جمهوری فردی جنجالی و بحث برانگیز را مأمور تشکیل کابینه کرد و این مغایر با قانون اساسی است.

پیش از این نیز "قیس الخزعلی" دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق نیز گفته بود که صالح بر برخلاف توصیه مراجع دینی عراق فردی جنجالی را معرفی کرده است.

صالح روز سه‌شنبه الزرفی عضو «فراکسیون النصر» به ریاست «حیدر العبادی» (نخست وزیر سابق) را که یک چهره جنجالی است، مامور تشکیل دولت جدید کرده است.

پس از این اقدام، چهار جناح سیاسی عراق در مجلس این کشور بامداد روز چهارشنبه شامل ائتلاف الفتح به ریاست "هادی العامری"، ائتلاف دولت قانون به ریاست "نوری المالکی" (نخست وزیر اسبق عراق)، فراکسیون العقد الوطنی به ریاست "رشید العزاوی" و فراکسیون "النهج الوطنی" به ریاست "آیت الله محمد الیعقوبی" با نخست وزیری الزرفی مخالفت کردند.

مقتدا صدر رهبر معنوی «ائتلاف سائرون» پس از نامزدی الزرفی برای تشکیل کابینه گفت که آنچه برای من مهم است آن است که حاکمیت عراق است.

براساس قانون اساسی عراق، رییس جمهوری عراق باید نامزد فراکسیون اکثریت را برای تصدی نخست وزیر معرفی می‌کرد درحالی که فراکسیون نصر که الزرفی را مأمور تشکیل کابینه کرده است، فراکسیون اکثریت نیست و به لحاظ شمار نمایندگان پس از ائتلاف سائرون و الفتح، سومین فراکسیون است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها