قطر در نشست شورای همکاری خلیج فارس شرکت کرد

قطر در نشست شورای همکاری خلیج فارس شرکت کرد
سه شنبه 5 فروردين 1399 - 13:41

قطر برای اولین بار پس از تحریم شدن از سوی عربستان سعودی، امارات و بحرین در نشست فوق العاده شورای همکاری خلیج فارس شرکت کرد.

العالم - آسیا

شبکه عربی ۲۱ روز سه شنبه گزارش داد: نشست فوق العاده شورای همکاری خلیج فارس برای بررسی آثار مالی و اقتصادی ویروس کرونا در منطقه روز گذشته با حضور وزرای دارایی کشورهای به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد و قطر برای اولین بار پس از تحریم از سوی عربستان سعودی، امارات و بحرین در این نشست شرکت کرد.

کشورهای عربستان سعودی، امارات و بحرین از ژوئن سال ۲۰۱۷ دوحه را به اتهام حمایت از تروریست تحریم کردند اما قطر این اتهام را رد کرده است.

این شورا در بیانیه ای اعلام کرد که این جلسه به دعوت " نایف الحجراف " دبیر کل آن برگزار شد تا در مورد پیامدهای مالی و اقتصادی بیماری کرونا در بین شش کشور عضو شورای همکاری تبادل نظر شود.

در این بیانیه آمده است که وزرای شرکت کننده بر ضرورت هماهنگی اقدامات پیشگیرانه در بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در همه بخش ها و حمایت از بهبود اقتصادی و یکپارچگی تدابیر و اقدامات انجام شده برای مبارزه با کرونا تاکید کردند.

آنها همچنین بر لزوم "تسهیل در حرکت کالاها به ویژه کالاها و محموله های مربوط به مواد مصرفی و اولیه همچنین مواد مرتبط با رشد اقتصادی بین کشورهای عضو تاکید کردند.

عربستان سعودی، امارات عربی متحده، بحرین و مصر از ژوئن ۲۰۱۷ به اتهام حمایت دوحه از تروریسم روابط خود را با قطر قطع و اقدامات تنبیهی را بر آن تحمیل کردند.

بحران قطع روابط سه کشور عربستان، امارات و بحرین بدترین وضعیت در تاریخ شورای همکاری خلیج فارس است که از سال ۱۹۸۱ با حضور عربستان سعودی، قطر، امارات، کویت، بحرین و عمان تاسیس شد.

در پی شیوع ویروس کرونا کشورهای حاشیه خلیج فارس اقداماتی را برای پیشگیری از گسترش این بیماری انجام داده‌اند و تاکنون شمار کشته بر اثر ابتلا به این بیماری در این کشورها به ثبت شده است.

عربستان ، کویت ، بحرین، امارات ، قطر و عمان اعضای شورای همکاری خلیج فارس هستند.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تا عصر دوشنبه این ویروس بیش از ۳۷۳ هزار نفر را در سراسر جهان آلوده کرده است و بیش از ۱۶ هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

شیوع ویروس بسیاری از پروازها را به حالت تعلیق درآورده و کشورها را مجبور به بستن مرزهای خود کرده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها