الازهر مصر برای تعلیق اقامه نماز جمعه در پاکستان فتوا داد

الازهر مصر برای تعلیق اقامه نماز جمعه در پاکستان فتوا داد
پنج‌شنبه 7 فروردين 1399 - 16:08

همزمان با شیوع ویروس کرونا در پاکستان و ملاحظات رهبران مذهبی این کشور نسبت به درخواست دولت برای جلوگیری از اقامه نماز جمعه و جماعت، دانشگاه الازهر مصر به درخواست رئیس جمهوری پاکستان، درخصوص تعلیق اقامه نماز جمعه فتوا داد.

العالم ـ آسیا

رسانه های پاکستانی روز پنجشنبه اعلام کردند: «عارف علوی» رئیس جمهوری این کشور از رئیس دانشگاه الازهر و مفتی اعظم مصر برای صدور فتوا مبنی بر مجاز بودن عدم برگزاری نماز جمعه و جماعت در پاکستان با هدف جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، قدردانی کرد.

براساس این گزارش، الازهر مصر طی این فتوا، عدم برگزاری نماز جمعه جهت کنترل شیوع بیماری همه گیر کرونا در سراسر پاکستان را مجاز اعلام کرد.

همزمان رئیس جمهوری پاکستان نیز از رهبران مذهبی و علمای برجسته این کشور خواست تا از فتوای دانشگاه الازهر مصر که صرفاً مبنی بر منویات اسلامی است، پیروی و اقامه نماز جمعه در کشور را لغو کنند.

عارف علوی در یک پیام توییتری به عدم اقامه نماز جمعه در کشورهای بزرگ اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران، عربستان، کویت، سوریه، ترکیه، لبنان و مصر اشاره کرد و نوشت: اجتماعات عمومی از جمله اقامه نماز جماعت در مساجد می تواند خطر شیوع کرونا را افزایش دهد به همین دلیل دولت های کشورهای مختلف اسلامی برای مقابله با این تهدید تصمیم قاطعی در لغو نماز جمعه اتخاذ کردند.

به رغم دستور علنی دولت پاکستان به روحانیون این کشور برای مشارکت در مقابله با کرونا و جلوگیری از برگزاری اجتماعات مذهبی مانند نماز جماعت در مساجد و اقامه نماز جمعه، طی هفته های اخیر دیده شده است که در بسیاری از مناطق این کشور نماز جمعه اقامه شد.

روز گذشته نشست روحانیون ارشد اهل تسنن و شیعه در شهر «کراچی» پاکستان برگزار شد اما خبری مبنی بر لغو برگزاری نماز جمعه به میان نیامد.

در عین حال جامعه شیعیان در پاکستان اعلام کردند که همگام با دولت در کمپین مبارزه با کرونا، در هیچ یک از مساجد و مراکز اسلامی شیعیان در این کشور نماز جمعه اقامه نخواهد شد اما مساجد و حسینیه ها باز خواهد ماند و نمازگزاران می توانند به صورت انفرادی به عبادت خود بپردازند.

به گزارش ایرنا، رسانه‌های پاکستان امروز به نقل از منابع رسمی این کشور اعلام کردند: شمار مبتلایان به ویروس کووید-۱۹ در مناطق مختلف پاکستان به یکهزار و ۱۰۶ نفر رسید.

تاکنون هشت تن نیز در پاکستان بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. ۲۱ بیمار کرونایی تاکنون بهبود یافته و وضعیت ۵ نفر از مبتلایان به این ویروس نیز بحرانی اعلام شده است.

پربیننده ترین خبرها