وعده «الزرفی» به سفرای اعضای دائم شورای امنیت؛ بغداد «سیاست خارجی متوازنی» در پیش خواهد گرفت

وعده «الزرفی» به سفرای اعضای دائم شورای امنیت؛ بغداد «سیاست خارجی متوازنی» در پیش خواهد گرفت
جمعه 8 فروردين 1399 - 15:19

مأمور تشکیل کابینه عراق در جریان دیدار با سفرای ایالات متحده آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه، ادعا کرد که اگر کابینه وی رأی اعتماد بگیرد، سیاست خارجی متوازنی اتخاذ خواهد کرد.

العالم _ عراق

«عدنان الزرفی» مأمور تشکیل کابینه عراق چهارشنبه هفته جاری میزبان سفرای ایالات متحده آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه به عنوان اعضای دائم شورای امنیت بود.

یک منبع سیاسی نزدیک به الزرفی درباره محتوای این دیدار گفت که الزرفی به وضوح در برابر سفرای آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه گفت که هدف سیاست خارجی وی، تضمین استقلال عراق است و بغداد، سیاست خارجی متوازنی در پیش خواهد گرفت.

شبکه خبری الفرات به نقل از این منبع گزارش داد، این مسئول عراقی به سفرای مذکور گفت که سیاست خارجی عراق، بر اساس، فاصله یکسان بغداد با همه کشورها خواهد بود؛ به گونه‌ای که منافع مشترک این کشورها و عراق تأمین شود.

منبع مذکور ادامه داد: «[وی] نمایندگان این کشورها را تشویق کرد تا برای اجرای تعهدات متقابل با عراق، تلاش کنند».

الزرفی این تعهدات را این‌گونه بر شمرد، دور کردن عراق از درگیری ایران و آمریکا و پایان دادن به این درگیری از مسیرهای دیپلماتیک و بر اساس قوانین بین‌الملل و اهمیت اجرای تعهدات انگلیس در برابر عراق مبنی بر وام ۱۰ میلیارد دلاری که قرار بود، لندن به بغداد اعطا کند.

وی در ادامه نیز تصریح کرد، فرانسه نیز تعهداتی درباره اجرای پروژه مترو بغداد داده بود و توافقنامه عراق و چین باید اجرایی شود.

این منبع در پایان خاطر نشان کرد، اگر کابینه الزرفی رأی اعتماد بگیرد، سیاستی در پیش خواهد گرفت تا عراق را از سایه تحریمهای احتمالی دور کند.

الزرفی به محض معرفی شدن به عنوان مأمور تشکیل کابینه، با مخالفت فراکسیونهای سیاسی مختلف عراق به ویژه فراکسیون‌های شیعه مواجه شد.

این فراکسیون ها اخیرا نشستی برگزار و تأکید کردند که سه نفر را تعیین کرده‌اند تا جانشین الزرفی کنند و این مسئله را نیز به برهم صالح رئیس جمهور عراق ابلاغ خواهد کردند.

مخالفت فراکسیون های شیعه با الزرفی به این خاطر است که برهم صالح بر خلاف قانون اساسی عراق، نخست وزیر این کشور را از بزرگترین فراکسیون پارلمانی انتخاب نکرده است. این فراکسیون «البناء» نام دارد که متعلق به احزاب شیعه در عراق است.

افزون بر این مسئله، ناظران و تحلیلگران مسائل سیاسی عراق، الزرفی را شخصیتی وابسته به آمریکا می‌دانند و تأکید دارند که وی، مجری طرح‌های واشنگتن در این کشور خواهد بود.

فارس

پربیننده ترین خبرها