موسوی: لازم است دنیا به خودش بیاید و جلوی یکجانبه‌گرایی و نقض قوانین بین‌المللی را بگیرد

موسوی: لازم است دنیا به خودش بیاید و جلوی یکجانبه‌گرایی و نقض قوانین بین‌المللی را بگیرد
شنبه 9 فروردين 1399 - 14:27

سخنگوی وزارت خارجه ابتکار صورت گرفته از سوی هشت کشور در ارسال نامه به گوترش و تأکید بر رفع تحریم‌ها علیه ایران را طلیعه خوب و کم نظیری خواند و گفت: لازم است دنیا به خودش بیاید و جلوی یکجانبه‌گرایی را بگیرد.

العالم _ ایران / سیاسی

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگویی ابتکار هشت کشور از جمله ایران در ارسال نامه به دبیرکل سازمان ملل و درخواست رفع تحریم‌ها علیه ایران را ابتکار خوبی خواند و گفت: ما از این اقدام استقبال می‌کنیم. لازم است دنیا جایی به خودش بیاید و جلوی یکجانبه‌گرایی و نقض قوانین بین‌المللی را بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه متاسفانه آمریکایی‌ها به خودشان جرأت دادند در سال‌های اخیر قوانین داخلی خود را به سایر کشورها تحمیل کرده و تحریم‌های ظالمانه خودشان را بر بقیه کشورها اعمال کنند، افزود: امیدواریم این طلیعه مبارکی باشد که کشورهای تحت تحریم و یا حتی کشورهای مستقل و آزاده‌ای که یکجانبه‌گرایی آمریکایی‌ها را بر نمی‌تابند، اتحادیه‌ای تشکیل داده و اقدامی را صورت دهند که جلوی قلدری آمریکا را بگیرند.

این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: این اقدام طلیعه خوبی بود و در نوع خود کم نظیر است و امیدواریم جامعه جهانی نه تنها با شرایط کرونا بلکه در شرایط عادی دیگر بتواند چنین اقدامات منسجمی را علیه تحریم‌های یکجانبه، ظالمانه و غیرانسانی که توسط آمریکا نه تنها بر ایران بلکه بر خیلی از کشورهای مستقل تحمیل می‌شود صورت داده و جلوی این اقدامات را بگیرند.

کشورهای روسیه، چین، سوریه، کوبا، نیکاراگوئه، کره شمالی، ونزوئلا و ایران در نامه‌ای مشترک به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل بر رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران که مانع مبارزه با شیوع ویروس کرونا شده، تأکید کردند.

*کدام کشورها به ایران کمک کردند؟

سخنگوی وزارت خارجه که با خبرگزاری صدا و سیما گفتگو می‌کرد در پاسخ به سؤال دیگری درباره ویروس کرونا و کمک‌های ارسالی دیگر کشورها به ایران برای مقابله با این ویروس گفت: ویروس کرونا عالمگیر و یک پاندمی شده و تقریبا همه کشورها درگیر این موضوع هستند، بنابراین منابع مقابله با این ویروس منحوس کم است و برای همین است که تقریبا همه کشورها تا جایی که بتوانند به یکدیگر کمک می‌کنند.

به گزارش فارس، وی اضافه کرد: ۳۰ کشور سعی کردند تا جایی که امکان داشتند در مقادیر مختلف به ما کمک کنند. ما اعلام کردیم کمک‌ها را به هر مقداری که بتوانند، از کشورهای دوست و سازمان‌های بین‌المللی خوشنام و معتبر می‌پذیریم که در این زمینه کشورهای مختلفی اعلام آمادگی کردند و برخی در حد وسعشان کمک کردند، به عنوان نمونه چین تاکنون حدود ۲۱ هواپیما کمک و تجهیزات پزشکی برای مردم ایران فرستاده که قدردان آن هستیم.

موسوی افزود: کشورهای همسایه نیز اقدام به ارسال کمک‌های مالی و غیرمالی کردند. اتحادیه اروپا نیز از طریق کمک‌های بشردوستانه و بودجه‌هایی که دارند سعی کردند کمک‌هایی را ارسال کنند، ژاپن، کشورهای همسایه به ویژه امارات، جمهوری آذربایجان و ترکیه و ... در این زمینه کمک‌هایی را ارسال کردند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: از طرف دولت و ملت ایران از همه این کشورها قدردانی می‌کنم، چه بسا خیلی از این کشورها خودشان نیازمند این کمک‌ها هستند و امیدواریم بتوانیم جبران کنیم و هر چه زودتر وضعیت در کشور تحت کنترل و مدیریت قرار گرفته و بتوانیم تجربیات و تجهیزات‌مان را در اختیار سایر کشورهایی که نیاز دارند، قرار بدهیم.

*تمرکز بر مسائل اقتصادی اولویت وزارت خارجه

موسوی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه اولویت وزارت خارجه در سال‌های اخیر بر مسائل اقتصادی متمرکز بوده، گفت: در این زمینه تولید و اتکا به منابع داخلی یکی از پارامترهای کار وزارت خارجه در مرکز و نمایندگی‌های ما در خارج از کشور است که به مولفه‌های تولید در داخل کشور کمک کنند.

وی افزود: سال‌هاست که اولویت و جهت گیری اصلی، توجه به داخل است و طبیعی است در این زمینه صادرات و واردات ما می‌تواند ادامه یابد، قطعا با نگاه به داخل و مواردی که در داخل کشور داریم، تنظیم خواهد شد و این را به عنوان یک الگوی اصلی در مراودات خارجی به ویژه با همسایگان در نظر خواهیم گرفت.

پربیننده ترین خبرها