تشدید بحران نظامی در یمن ...آخرین لگد پرانی های ائتلاف به مسلخ رفته   

تشدید بحران نظامی در یمن ...آخرین لگد پرانی های ائتلاف به مسلخ رفته   
سه شنبه 12 فروردين 1399 - 15:03

با آغاز ششمین سال جنگ و محاصره یمن به نظر می رسد، علائم جدی  برای از بین رفتن موانع فرا روی افق سیاسی و فرصت های برقراری صلح مشاهده نمی شود بلکه فقط تشدید دو برابری این پیچیدگی ها وافزایش عملیات های نظامی و حملات هوایی و بمباران هیستریک بی سابقه ائتلاف سعودی به چشم می خورد. 

العالم – تحلیل روز

بر عکس توقع، افزایش حملات نظامی، درست زمانی رخ داد که سازمان ملل و مارتین گریفیس نماینده آن بارها خواهان ضرورت توقف حملات نظامی و تلاش برای مقابله با شیوع ویروس کرونا بودند اما ائتلاف متجاوز همه این درخواست ها را زیر پا گذاشت.

آمارها اما خبر می دهد از پنجشنبه یعنی زمان درخواست دبیرکل سازمان ملل متحد برای برقراری آتش بس فوری، بیش از 320 حمله هوایی انجام شده که آخرین مورد بمباران جنون آمیز چندین پایگاه در پایتخت صنعا و هم چنین پایگاههای صعده، مارب و الجوف و هم چنین الحدیده بود که از مدتها پیش شاهد نقض بی وقفه توافق و انجام حملات هوایی و موشکی و توپخانه ای است.

مساله ای که موجب شد نیروهای صنعا، آن را عامل اجرای عملیات اخیر نظامی ویژه ای در عمق عربستان به عنوان گزینه ای اضطراری بدانند که با موشک های بالستیک ذوالفقار و جنگنده های صماد 3، اهداف حساس ریاض و بصلیه را با موشک های بدر و جنگنده های قاصف کی 2 و اهداف اقتصادی و نظامی جیزان، نجران و عسیر را در پاسخ به ادامه تجاوز و محاصره به منظور تثبیت معادله بازدارندگی گسترده تر از آنچه نظام سعودی طی چند ماه گذشته شاهد آن بود، هدف قرار دهند.

بنابراین با ادامه حملات عربستان و ائتلافش ،صنعا نیز با این عملیات ویژه بلکه تهدید به انجام عملیات های دردناکتری آن را پاسخ داد.

به نظر می رسد درخواست های سازمان ملل هنوز مورد توجه قرار نگرفته و ابهام بیشتری برآینده آتش بس و راهکارهای سیاسی سایه افکنده و کورسوی امیدی به تکرار تحرکات جامعه بین الملل برای برقراری آتش بس مورد انتظار و بازگشت طرف‌ها به میز مذاکرات با ادامه شیوع ویروس کرونا وجود دارد، در اوج انتظار یمنی ها به اینکه این ویروس بتواند ناکامی همه تلاش ها برای توقف جنگ و محاصره را جبران کند.

گروههای یمنی معتقدند تشدید حملات ائتلاف سعودی اماراتی بدین معناست که آنان در صدد توقف جنگ نیستند اما آنان بار دیگر پایبندی خود را به فرایند صلح اعلام کرده و سازمان ملل ونماینده اش را به ضعف موضع متهم کردند .

گروه‌های یمنی اعلام کردند درخواست های سازمان ملل هیچ فایده ای نخواهد داشت و دستور آتش بس باید صریح بوده و تصمیم واضحی باید ازسوی شورای امنیت برای برقراری آتش بس و رفع محاصره یمن اتخاذ شود.

زیرا تجارب پیشین نیز ناکامی درخواست این سازمان بین المللی برای توقف جنگ در یمن یا کاهش بحران را نشان داد که برخی دلایل آن را عدم جدیت سازمان بین المللی و برابر دانستن جلاد و قربانی و برخورد منفی با مساله یمن و تاثیر دخالت های خارجی بر اساس تضاد یا تقارب منافع آنان می دانند. بحران اعتماد میان طرفها و عدم رسیدگی مسائل انسانی و اقتصادی پیامدهای زیادی برای پرونده نظامی و سیاسی داشت.

در هر حال، طرفی که اعلان جنگ داده از نظر منطقی نیز توانایی اعلان پایان دخالت نظامی خود را دارد اگر در صدد به ثمر نشاندن فرصت صلح باشد.

اما به نظر می رسد طرف ائتلاف سعودی علیرغم درک ناکامی نظامی و سیاسی خود و دست داشتن در این جنگ و تنگنایی که در آن به سر می برد با بحران اخیر خود در صدد ثبت دستاوردی است تا بدان وسیله آبروی خود را حفظ کند درست مانند لگدهای آخر بزی که به کشتارگاه رفته و نه بیشتر.

با علم به این مطلب که با توجه به درگیری و از هم پاشی گروههای یمنی هوادارش، در برابر اتحاد، موفقیت، توان رزمی، تقویت توان تسلیحاتی نیروهای یمنی و حملات دقیق به عمق عربستان سعودی یا ثبت دستاوردهای میدانی در جبهه های داخلی که آخرین مورد نیز آزاد سازی پایگاههای جدید استان الجوف و نزدیک ترشدن به مارب بود، همه این تلاش ها مانند 5 سال گذشته با شکست روبرو خواهد شد.

علي الذهب - العالم

پربیننده ترین خبرها