چرا آمریکا می خواهد به حزب الله عراق حمله کند؟

چرا آمریکا می خواهد به حزب الله عراق حمله کند؟
سه شنبه 12 فروردين 1399 - 16:57

نخست وزیر پیشبرد عراق به ائتلاف آمریکایی نسبت به اجرای هر نوع عملیات جنگی که حاکمیت کشورش را نقض کند، هشدار داد.

العالمعراق

عادل عبدالمهدی این سخن را پس از اقدام آمریکا در زمینه تحویل دادن شماری از پایگاه هایش در عراق به ارتش این کشور و انتشار اخباری درباره حمله احتمالی آمریکا به مواضع حشد الشعبی در عراق بیان کرد.

روزنامه نیویورک تایمز در این باره نوشت که حمله به گروه های مقاومت عراق در راس جدول فعالیت های دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا قرار دارد.

کارشناسان استراتژیک نیز معتقدند که اقدام آمریکا در زمینه تحویل دادن شماری از پایگاه هایش در عراق به ارتش این کشور در واقع عقب نشینی نیست بلکه استقرار مجدد نیروهایش در چند پایگاه محدود است به این صورت که نیروهای آمریکایی که در بیشتر از 14 پایگاه در عراق مستقر بودند و حمله به آنان آسانتر بود از این پس در 4 یا 2 پایگاه در عین الاسد و حریر در اربیل مستقر خواهند شد و با سامانه پدافند ضد موشکی پاتریوت نیز به شدت از آنان حفاظت به عمل خواهد آمد.

کارشناسان افزودند که این اقدام آمریکا همسو با رزمایش هایی است که ارتش آمریکا در امارات انجام داده که به گفته روزنامه نیویورک تایمز همگی نشان می دهد آمریکا سرگرم برنامه ریزی برای به اصطلاح وارد آوردن ضربه ای سنگین به مقاومت اسلامی عراق است.

فرماندهان گروه های مقاومت عراق نیز معتقدند که هدف آمریکا از این تحرکات، انتقال نیروهایش به مناطق امن تر و دور کردن آنان از تیررس مقاومت عراق است.

آنان خاطر نشان کردند که آمریکا هر بار قصد بهانه تراشی برای حمله به مقاومت عراق را دارد چرا که گروه های مقاومت به ویژه گردان های حزب الله به مانعی در مسیر تحقق توطئه های آمریکا در زمینه سلطه نظامی و سیاسی بر عراق تبدیل شده اند به همین دلیل امروز موضوع حمله آمریکا به مواضع این گروه ها جدی است.

فرماندهان مقاومت عراق اعتقاد دارند که مقاومت در برابر آمریکا و توطئه ها و اهداف شوم آن در عراق حق مسلم مردم این کشور است که در همین راستا، گردان های حزب الله توانمندی و امکانات کافی برای مقابله با نیروهای آمریکایی را دارند به ویژه که مردم و گروه های مقاومت عراق نسبت به گذشته بسیار قوی تر بوده و قادر به مقابله با اشغالگران آمریکایی هستند.

تحلیلگران سیاسی معتقدند که از سوی دیگر دولت آمریکا می کوشد با چنین اقدام هایی بر ضعف خود در زمینه مقابله با ویروس کرونا نیز سرپوش بگذارد چرا که ترامپ دریافته در صورت شکست در کنترل ویروس کرونا در کشورش، در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری با شکست مواجه خواهد شد و قادر به راهیابی مجدد به کاخ سفید نخواهد بود.

این در حالیست که سیاستمداران عراقی نیز معتقدند که هدف دیگر آمریکا از دخالت در امور خاورمیانه به ویژه عراق تامین هر چه بیشتر امنیت رژیم صهیونیستی است به همین دلیل حضورش در عراق بیشتر از آنکه استراتژیک باشد، تجاوزکارانه است، گواه این مدعا، ترور فرماندهان بلندپایه مقاومت در خاک عراق توسط آمریکا است که یکی از اشتباهات بزرگ آمریکا بود که نه فقط برای خودش بلکه برای دولت عراق نیز دردسر ساز شد.

آنان تاکید دارند که آمریکا از مجاهدین گردان های حزب الله عراق بسیار می هراسد چرا که این رزمندگان دارای تجربه بسیار بالای اطلاعاتی و نظامی هستند به همین دلیل مقامهای ارشد پنتاگون ضمن اعلام مخالفت با هر نوع حمله به این گروه تاکید کردند که چنین حمله ای باعث خواهد شد که آمریکا نه فقط دچار دردسر بسیار بزرگی در عراق و منطقه شود بلکه همپیمانان سیاسی اش در عراق را نیز از دست خواهد داد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها