چرا پومپئو متکبر در قبال ایران تغییر لحن داده است؟

چرا پومپئو متکبر در قبال ایران تغییر لحن داده است؟
پنج‌شنبه 14 فروردين 1399 - 14:32

وزیر خارجه آمریکا به منظور کاهش شدت فشارها و انتقادهای بین المللی از کشورش به خاطر سیاست های غیر انسانی و غیر اخلاقی در قبال ایران، شروع به لفاظی های نمایشی درباره کاهش تحریم ها علیه ایران کرده است.

العالم - آمریکا

دولت آمریکا همچنان بر ادامه این سیاست حتی در شرایطی که ایران درگیر مبارزه با کرونا است، اصرار می ورزد. این در حالی است که جهان به ویژه سازمان ملل و حتی متحدان آمریکا صدای خود را بالا برده و به پومپئو و ترامپ هشدار می دهند که تحریم های یک جانبه آمریکا، به شرکت های بین المللی اجازه فروش اقلام ضروری و انسانی و پزشکی را به ایران نمی دهد.

اغلب تحلیل گران سیاسی بر این عقیده اند که اظهارات اخیر پومپئو نمی تواند به منزله تغییر موضع وی در قبال تهران باشد. پومپئو نه تنها در کنفرانس مطبوعاتی خود هیچ اشاره ملموسی دال بر قصد دولتش برای کاهش تحریم های ظالمانه و یک جانبه علی ایران، نکرد بلکه هیچ زمانی را هم برای کاهش تحریم ها تعیین نکرد.

تحلیلگران معتقدند که هدف اصلی پومپئو از این اظهارات، کاهش شدت انتقادات کشورهای اروپایی، روسیه، چین و سازمان ملل علیه دولت آمریکا به خصوص همزمان با فعال سازی مکانیسم مالی (اینستکس) با تهران است.

برخی معتقدند برای این حرفها خیلی دیر شده است اما برخی دیگر بر این عقیده اند که آمریکا می داند ویروس کرونا یک مشکل جهانی است و اختصاص به ایران یا آمریکا یا اروپا ندارد و اگر به طور همزمان در جهان اقدامی برای مهار آن صورت نگیرد، نمی توان به این بحران پایان داد.

برخی ناظران نیز معتقدند این اظهارات کلی، گواهی است بر اینکه این کشور واقعا نمی خواهد این تحریم را بردارد چرا که این تحریم ها به طور یکجانبه تحمیل شده اند لذا برداشتن آنها نیاز به گزافه گویی ندارد بلکه فقط باید اقدام عملی صورت داد.

ناظران همچنین در تحلیل ادعاهای پومپئو که گفته است تحریم ها شامل لوازم پزشکی و دارو و کالاهای اساسی نمی شود گفته اند درست است که آمریکا دارو و غذا را تحریم نکرده است – چون اساسا چنین اقدامی در سطح بین الملل ممنوع است – اما به طور غیر رسمی هر گونه مبادله مالی با بانک های ایرانی را تحریم کرده است و این بدان معناست که شرکت های خارجی داروسازی و پزشکی نمی توانند چیزی به ایران بفروشند بنابراین تحریم ها، ارسال دارو و کالاهای اساسی را هم شامل شده است.

ناظران در تکمیل تحلیل های خود تصریح کرده اند که به عنوان مثال سازمان بهداشت جهانی به دلیل تحریم های ظالمانه آمریکا نتوانست سال گذشته تجهیزات ضد عفونی لوازم جراحی را برای قربانیان زلزله و سیل در ایران ارسال کند.

برخی دیگر تغییر لحن پومپئو را واکنشی در برابر تحرکات اخیر اروپا می دانند؛ اخیرا آلمان اعلام کرد که همراه با فرانسه و انگلیس در اولین معامله در چهارچوب مکانیسم مالی اینستکس، تجهیزات پزشکی به ایران صادر می کند.

جنایت آمریکا در حق ایران و محروم کردن ملت ایران از دارو و تجهیزات پزشکی برای مقابله با کرونا، همچون لکه ننگی بر پیشانی دولت افراطی و نژادپرست واشنگتن باقی خواهد ماند و تنها چیزی که می تواند این لکه را پاک کند، برداشتن کامل همه تحریم های ظالمانه و یک جانبه این کشور علیه ملت ایران است.

پربیننده ترین خبرها