عضو کمیته امنیت و دفاع عراق: نصب سامانه «پاتریوت» تجاوز به حاکمیت عراق است

عضو کمیته امنیت و دفاع عراق: نصب سامانه «پاتریوت» تجاوز به حاکمیت عراق است
پنج‌شنبه 14 فروردين 1399 - 22:49

عضو کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق ضمن درخواست از دولت این کشور مبنی بر اعلام جزئیات مربوط به سامانه «پاتریوت» آمریکا، استقرار این سامانه در خاک عراق را نوعی تجاوز به حاکمیت این کشور خواند.

العالم - عراق

«کریم علیوی»، عضو کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق، امروز (پنجشنبه)، ضمن درخواست از دولت عراق مبنی بر اعلام جزئیات استقرار سامانه «پاتریوت»، این اقدام را «نوعی تجاوز به حاکمیت عراق» خواند.

عضو کمیته امنیت و دفاع عراق در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «المعلومه» در همین ارتباط گفت: «تصمیم اخراج نیروهای خارجی از جمله آمریکا بازگشت‌ناپذیر است. این تصمیم اراده عراقیان را در واکنش به جنایت‌های واشنگتن و دخالت‌های آشکار آنها در امور داخلی عراق و همچنین حمله‌های مکررشان به الحشد الشعبی و فرماندهان آن را نشان می‌دهد».

پارلمان عراق دو روز پس از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن شهید حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس و همراهانشان، طرح اخراج نیروهای خارجی از عراق را تصویب کردند.

علیوی از دولت عراق خواست: «با مردم درباره جزئیات امور [سامانه پاتریوت] و اینکه آیا نصب این سامانه با اطلاع دولت صورت گرفته یا نه صراحت داشته باشید».

پیشتر، پایگاه خبری «بلگارین میلیتاری» در بلغارستان که به تحلیل و بررسی مسائل نظامی می‌پردازد، ادعا کرده است، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق در ماه فوریه با ارسال نامه‌ای محرمانه برای «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا درخواست کرده است که آمریکا استقرار سامانه پدافند هوایی پاتریوت در پایگاه‌های آمریکا را به تعویق اندازد.

با این حال خبرگزاری فرانسه به تازگی اعلام کرد که آمریکا دو سامانه پدافند هوایی در پایگاه عین الأسد و اربیل مستقر کرده است.

علیوی بر لزوم تحقیق درباره علت نصب اینگونه سامانه‌ها در عراق تاکید کرد و گفت: «نمی‌خواهیم، واشنگتن پایگاه‌های نظامی ما را به «میدان جنگ و اقدامات تحریک‌آمیز» دیگر کشورها تبدیل کند.

در هیمن خصوص، سخنگوی تروریست‌های سنتکام از ادامه انتقال سامانه‌های پدافند هوایی به داخل عراق خبر داد.

فارس

پربیننده ترین خبرها