آزادسازی کامل مأرب؛ گام بعدی ارتش یمن

آزادسازی کامل مأرب؛ گام بعدی ارتش یمن
جمعه 15 فروردين 1399 - 12:48

به گفته منابع نزدیک به جنبش انصار الله و نیروهای مشترک یمنی، تصمیم آزادسازی استان مأرب واقع در مرکز یمن قطعی شده است. این عملیات با آزادسازی کامل الجوف آغاز شده است و شاید طی روزهای آینده شاهد حوادث و اتفاقات غیرمنتظره ای در مأرب – نظیر آنچه که در الجوف رخ داده است -  باشیم.

العالم - یمن

کارشناسان نظامی یمنی به شبکه خبری العالم گفتند رشد روند عملیات نظامی ارتش یمن، جهان به ویژه کارشناسان نظامی بین المللی را شگفت زده کرده است.

آنها شکست سریع گروه های تجسسی متجاوزان سعودی و مزدوران وابسته به این ائتلاف در عملیات الجوف را به چشم خود دیدند. حال آنکه این ائتلاف با در اختیار داشتن ده‌ها تیپ و زرادخانه نظامی گسترده می توانستند یک کشور را به طور کامل ویران کنند. کما اینکه حزب الاصلاح هم پس از آنکه نتوانست اهداف ائتلاف سعودی را محقق کند و پایگاه های اصلی خود را هم از دست داد، در انزوا قرار گرفت.

کارشناسان بر این عقیده اند که اکنون دیگر اهداف و بهانه های ائتلاف سعودی – اماراتی مبنی بر آنچه که "بازگردان حکومت قانونی به قدرت در یمن" می دانستند رنگ باخته است و آنچه که باقی مانده اراده ملتی نستوه است که می کوشد خاک خود را از اشغالگران پس گرفته و شبه نظامیان تکفیری را – که با حمایت آمریکا و پول عربستان و امارات سعی در تجزیه یمن داشتند - از خاک خود بیرون برانند.

کارشناسان گفتند که با آزادسازی استان الجوف، پایگاه "خنقر" به عنوان بزرگترین پایگاه نظامی مزدوران متجاوز در این استان، به دست ارتش یمن افتاده است. آنها خاطرنشان می کنند که با سقوط این پایگاه، پاگاه "ماس" نیز در تیررس ارتش یمن قرار می گیرد و به طور کامل محاصره می شود. این پایگاه، دژ مستحکم مأرب از سمت صرواح است و آزادسازی کامل آن با توجه به پیشروی های حیرت انگیز انصار الله و ارتش یمن و کمیته های مردمی، دیگر دور از دسترس نیست.

کارشناسان تأکید کرده اند که حزب الاصلاح که نیروهای ائتلاف سعودی و اماراتی و سلفی ها و دیگر عناصر کنگره سوسیالیست و ناصری ها برای بازگرداندن به اصطلاح "دولت قانونی به یمن" فراخوانده بود اکنون تمام پایگاه ها و مواضع اصلی خود را در الجوف از دست داده است و پس از این شکست سنگین، تمام همت خود را صرف محکم سازی پایگاه هایش در استان مأرب کرده است؛ این پایگاه ها به منزله خاستگاه این حزب به شمار می روند و برای آن، ارزش سمبولیک دارند.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند کار حزب الاصلاح در جنوب یمن به طور کامل تمام است و این حزب دیگر حضوری در صحنه سیاست ندارد؛ و پس از آنکه رهبران آن به دنبال منافع شخصی خود افتادند، پایگاه مردمی آن هم به طور کامل از بین رفت.

جنبش "حراک جنوبی" هم اعلام کرده است که ورود نیروهای مشترک یمنی به استان الجوف و پیشروی آنها تا مناطق مرزی با عربستان، اتاق های عملیات نظامی مشترک متجاوزان سعودی – اماراتی را شوکه کرده است و آنها – که خود را در آستانه ورود به صنعا می دیدند - همدیگر را مسئول این شکست می دانند؛ هر چند بعدها مشخص شد که آنها در واقع در آستانه ورود به شهر سیئون در استان حضرموت و شبوه بوده اند نه صنعا.

پربیننده ترین خبرها