الفتح: الزرفی برای تشکیل کابینه روی حمایت خارجی حساب ویژه‌ای باز کرده است

الفتح: الزرفی برای تشکیل کابینه روی حمایت خارجی حساب ویژه‌ای باز کرده است
شنبه 16 فروردين 1399 - 15:11

نماینده ائتلاف الفتح عراق ضمن انتقاد از مأمور تشکیل کابینه این کشور، گفت که وی موفق به تشکیل کابینه نخواهد شد.

العالم - عراق

«لیلی فلیح» نماینده ائتلاف الفتح عراق تأکید کرد که کابینه «عدنان الزرفی» نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه، موفق به تشکیل کابینه نخواهد شد.

فلیح به خبرگزاری العهد گفت که با توجه به مخالفت بیشتر فراکسیونهای سیاسی با الزرفی، وی «برای تشکیل کابینه خود، بر حمایت خارجی و برخی از نمایندگانی حساب باز کرده است که تعدادشان از انگشتهای دست کمتر است».

وی بر این باور است که الزرفی «در پارلمان رسوا خواهد شد و کابینه‌اش تشکیل نخواهد شد. عراقی‌هایی بر عراق حکومت خواهند کرد که بر سر خون شهدا چانه نزده باشند».

این نماینده در پایان خاطر نشان کرد: «نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه، بر روی حمایت خارجی، بسیار حساب کرده و همین مسئله، کشور را به وضعیت کنونی رسانده است».

الزرفی چهارشنبه ششم فروردین ماه جاری میزبان سفرای ایالات متحده آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه به عنوان اعضای دائم شورای امنیت بود.

یک منبع سیاسی نزدیک به الزرفی درباره محتوای این دیدار گفت که الزرفی به وضوح در برابر سفرای آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه گفت که هدف سیاست خارجی وی، تضمین استقلال عراق است و بغداد، سیاست خارجی متوازنی در پیش خواهد گرفت.

وی تأکید کرد، سیاست خارجی عراق، بر اساس، فاصله یکسان بغداد با همه کشورها خواهد بود؛ به گونه‌ای که منافع مشترک این کشورها و عراق تأمین شود.

الزرفی به محض معرفی شدن به عنوان مأمور تشکیل کابینه، با مخالفت فراکسیونهای سیاسی مختلف عراق به ویژه فراکسیون‌های شیعه مواجه شد.

این فراکسیونها اخیرا نشستی برگزار و تأکید کردند که سه نفر را تعیین کرده‌اند تا جانشین الزرفی کنند و این مسئله را نیز به برهم صالح رئیس جمهور عراق ابلاغ خواهد کردند.

مخالفت فراکسیونهای شیعه با الزرفی به این خاطر است که برهم صالح بر خلاف قانون اساسی عراق، نخست وزیر این کشور را از بزرگترین فراکسیون پارلمانی انتخاب نکرده است. این فراکسیون «البناء» نام دارد که متعلق به احزاب شیعه در عراق است.

افزون بر این مسئله، ناظران و تحلیلگران مسائل سیاسی عراق، الزرفی را شخصیتی وابسته به آمریکا می‌دانند و تأکید دارند که وی، مجری طرح‌های واشنگتن در این کشور خواهد بود .

فارس

پربیننده ترین خبرها