نقشه راه جدید گروه‌های مقاومت در عراق

نقشه راه جدید گروه‌های مقاومت در عراق
شنبه 16 فروردين 1399 - 18:06

خبر:

گروههای مقاومت عراقی امروز طی بیانیه ای خطاب به آمریکا، سیاسیون عراقی و بالاخره ملت عراق نقشه راه آینده عراق را روشن کردند.

تحلیل:

- اولین نکته در این بیانه تاکید بر اشغالگر بودن آمریکاست و تصریح بر اینکه تا اخراج کامل آمریکا از عراق مقاومت ادامه خواهد یافت. معنای این کلام گروه‌های مقاومت آن است که این گروه‌ها تهدیدات اخیر آمریکا را بخشی از "جنگ روانی" کاخ سفید علیه مردم عراق و گروه‌های مقاومت می‌دانند.

- در حالی که طی روزهای اخیر، آمریکا با تخلیه پایگاه‌های مشترک خود با عراق به تجمیع و تقویت نیرو و تجهیزات خود در پایگاه‌های اساسی تری چون "عین الاسد" و "الحریر" روی آورده است، گروه‌های مقاومت با انتشار این بیانه در واقع از اهداف پشت پرده آمریکا در عراق در روزگار مواجهه ترامپ با کرونا و مشکلات اقتصادی پرده برداری کرده اند. گروههای مقاومت با این بیانه نسبت به بهره برداری ترامپ از اوضاع و تاثیر گزاری احتمالی او بر افکار عمومی جهان و بویژه مردم عراق هشدار دادهاند. به بیان دیگر ایشان می‌کوشند تا نشان دهند تخلیه پایگاه‌های آمریکایی در عراق نه نشانه ای از عقب نشینی آمریکا از این کشور، بلکه تلاشی است بمنظور تقویت حضور بلند مدت آمریکا در عراق، حضوری که در سایه تحریف واقعیت ازسوی ترامپ به عنوان لطفی درحق عراقی‌ها معرفی می‌شود. گروه‌های مقاومت مراقبت می‌کنند که "ناتوانی آمریکا" با "لطف آمریکایی به مردم عراق" جابجا نشود.

- در همین حال 9 گروه عراقی بدون هیچ پروایی اسامی خود را در ذیل بیانیه آورده اند. با این اقدام این گروه‌ها نه تنها از جسارت و اراده خود در مبارزه با اشغالگران آمریکایی سخن سرداده‌اند بلکه واقعیت گستردگی دامنه مخالفت‌ها با حضور اشغالگران آمریکایی را در کل عراق را روشن کرده اند. این گروه‌ها در تاریخی نه چندان دور و در جریان مبارزه با داعش بویژه در موصل در عمل این اطمینان را به مردم عراق داده اند که سخنانشان همواره قرین عمل و عملیات است.

- اینکه این بیانیه در روز معرفی برنامه های "زرفی" برای تشکیل دولت آینده عراق صادر می‌شود و در آن بشدت و البته بشکلی مستدل بر مخالفت با این گزینه تأکید می‌شود حکایت از آن دارد که نیروهای مقاومت در هر دو عرصه نظامی و سیاسی از حساسیتی خاص برخوردارند و هر دو میدان نبرد و سیاست را به یک اندازه شایسته توجه و مراقبت می‌دانند.

- با بیانیه امروز گروه‌های مبارز عراقی نه تنها از این پس کار بر آمریکا سخت تر می‌شود که اوضاع سیاسی پیش رو درعراق نیز وارد مرحله جدیدی می‌شود. آمریکاییان از امروز به بعد نمی‌توانند -چنانکه پیش از این اصرار داشته اند- تنها درمقابل خود "کتائب حزب الله" را به عنوان مخالف حضورشان در عراق معرفی کنند و در عین حال سیاسیون نیز بنظر و در سایه این بیانیه محتاط تر از پیش عمل خواهند کرد. این بیانیه نشان می‌دهد حرف گروه‌های مقاومت در واقع حرف مرجعیت ومردم عراق (بویژه تظاهرکنندگان درچند ماه گذشته) است که امروز در قالب این بیانیه منعکس شد و البته مشمول پیگیری جدی قرار خواهد گرفت.

پربیننده ترین خبرها