نخست‌وزیر اسپانیا: کرونا آینده اتحادیه اروپا را به خطر انداخته است

نخست‌وزیر اسپانیا: کرونا آینده اتحادیه اروپا را به خطر انداخته است
يکشنبه 17 فروردين 1399 - 15:04

نخست‌وزیر اسپانیا در یادداشتی انتقادی نوشت: اگر کشورهای اروپایی با همبستگی و اتحاد به جنگ ویروس کرونا نروند، اعتبار اتحادیه اروپا به خطر می‌افتد.

العالم- اروپا

«پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا در یادداشتی در روزنامه «گاردین» نوشت، جنگ علیه ویروس کرونا آینده اتحادیه اروپا را با خطر مواجه کرده است.

سانچز در یادداشت خود در گاردین نوشت، شرایط مبارزه با ویروس کرونا با تمام جنگ‌هایی که اروپا طی دهه‌های گذشته با آن روبه رو شده است متفاوت است. شرایط فعلی همبستگی کامل را می‌طلبد و «یا در مقابل این چالش برمی‌خیزیم یا به‌عنوان یک اتحادیه شکست می‌خوریم».

وی افزود: «همبستگی میان اروپایی‌ها یکی از اصول معاهدات اتحادیه اروپا است و چنین چیزی در برهه‌های این چنینی نمود پیدا می‌کند. بدون همبستگی، انسجامی وجود نخواهد داشت و نبود انسجام، موجب سرافکندگی است و اعتبار پروژه [اتحادیه] اروپا به میزان زیادی صدمه خواهد دید».

سانچز از اقدامات چشمگیر بانک مرکزی و کمیسیون اروپا در حمایت از افرادی که با شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست داده‌اند تقدیر کرد و گفت: «اما این اقدامات به‌تنهایی کافی نیستند و باید اقدامات بیشتری انجام دهیم. اروپا باید اقتصادی جنگی بنا کند و مقاومت اروپایی‌ها را بالا برده و دست به بازسازی و احیای آن بزند».

وی در ادامه نوشت: «[اتحادیه] اروپا از میان خاکستر خرابی و درگیری زاده شد و درس هایی را از گذشته یاد گرفت یک چیز بسیار ساده را درک کرد: اگر همه ما برنده نشویم، در نهایت همه ما می‌بازیم. می‌توانیم از این بحران یک فرصت بسازیم و اتحادیه اروپایی قدرتمندتر را احیا کنیم اما برای رسیدن به این هدف به اقدامات بلندپروازانه‌ای نیاز داریم».

سانچز ادامه داد: «آمریکا به رکود سال 2008 با بسته‌های حمایتی پاسخ داد در حالی که پاسخ اروپا اقدامات ریاضتی بود و همه ما نتیجه آن را می‌دانیم. اکنون که در آستانه بحران اقتصادی بزرگ‌تر از سال ۲۰۰۸ هستیم آمریکا بزرگ‌ترین بسیج منابع عمومی در تاریخش را رقم زده است. آیا اروپا می خواهد عقب بماند؟».

نخست‌وزیر اسپانیا نوشت: «با توجه به این‌که این بحران جهانی است، "مکانیسم ثبات اروپا" می‌تواند در مراحل اولیه ترزیق سیالیت به اقتصاد اتحادیه اروپا مفید باشد. اما این اقدام در میان‌مدت کافی نیست».

سانچز در ادامه این یادداشت پاسخی ساده، یکپارچه، شدید و بلندپروازانه به این چالش بی‌سابقه را خواستار شد و گفت اسپانیایی‌ها همواره از پروژه اتحادیه اروپا حمایت کرده‌اند و اکنون زمان جبران است.

او نوشت همبستگی در اروپا باید این تضمین را ایجاد کند که بین شمال و جنوب این قاره فاصله‌ای نمی‌افتد و کسی از غافله جا نمی‌ماند. در این برهه بسیار چالش برانگیز باید تصمیماتی برجسته گرفته شود و نباید میلیون‌ها نفری که به اتحادیه اروپا باور دارند به حال خود رها کرد.

سانچز در پایان نوشت: «یا باید همین حالا وارد عمل شویم یا هیچ‌وقت زیرا درست در همین موقع، [ماهیت] خود اروپا در خطر است».

تا کنون بیش از ۱۳۰ هزار نفر در اسپانیا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۱۲۴۱۸ نفر نیز در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها