سرقت و چپاول؛ شیوه وحشیانه غرب در بحران کرونا

سرقت و چپاول؛ شیوه وحشیانه غرب در بحران کرونا
يکشنبه 17 فروردين 1399 - 22:38

انتشار ویروس کرونا یا کوید-19 چهره متوحش غرب را نمایان ساخت و نشان داد که چطور کشورهای اروپایی پیشرفته در مقابل انتشار این ویروس که موجب مرگ خیل عظیمی از شهروندانشان شده عاجز مانده اند.

العالم - كشكول

در این میان آمریکا با نشان دادن دندانهای خود به نشانه توحش جنگ "سرقت ماسک" را آغاز کرد و ترامپ در توجیه آن گفت: "ما به این ماسک‌ها نیاز داریم. نمی‌خواهیم دیگران آن‌ها را بگیرند."

دزدی، چپاول و جنگ لفظی میان کشورهای بزرگ این بار نه بر سر طلای سیاه است نه طلای زرد، بلکه بر سر ماسک است! کالایی که این روزها به دلیل شیوع گسترده کرونا به یک وسیله استراتژیک تبدیل شده و کشورها برای دستیابی به آن دست به هرکار ناشایست ولو دزدی می زنند. اخیرا، با دستور دونالد ترامپ به شرکت ۳ام، تولیدکننده ماسک‌های تنفسی، ۲۰۰ هزار ماسک سفارش پلیس برلین در بانکوک و پیش از بارگیری به سوی آلمان، متوقف و به سوی آمریکا تغییر مسیر داده است، "آندریاس گیزل"، وزیر داخلی دولت محلی برلین، این اقدام آمریکا را "دزدی دریایی مدرن" توصیف و اعلام کرد ۲۰۰ هزار ماسک اف‌اف‌پی‌۲ که پلیس برلین سفارش داده بوده احتمالا رهسپار آمریکا شده است، اما ترامپ در پاسخ به این اقدام ضمن رد کردن "دزدی" تهدید کرد که اگر خواست آمریکا در دستیابی به ماسک ها تامین نشود، واشنگتن انتقام خواهد گرفت!

شرکت ۳ام می‌گوید دونالد ترامپ با استفاده از قانون کنترل تولید در زمان جنگ که در دهه ۱۹۵۰ میلادی و زمان جنگ آمریکا با کره مصوب شده بود به این شرکت دستور داده که همه صادرات خود را متوقف کند.

این در حالی است که اخیرا نیز مقام فرانسوی اعلام کرده بود آمریکا محموله هوایی ماسک‌هایی را که قرار بود از چین به فرانسه ارسال شود، در باند فرودگاه به سه برابر قیمت خریداری کرد وی ضمن متهم کردن آمریکا گفت: سفارش فرانسه، روی باند فرودگاهی در چین توسط آمریکایی ها خریداری شد و هواپیمای حامل ماسک ها که قرار بود به فرانسه بیاید، یک راست به آمریکا رفت. به گفته او خریداران سه تا چهار برابر قیمت اصلی را پرداخت کرده اند.

از سوی دیگر، ایتالیا از جمله کشورهایی است که بیشترین ضرر را از شیوع کرونا متحمل شده اند، در این شرایط بحرانی حتی محموله ای از ماسک های اهدایی چین به ایتالیا در میانه راه به سرقت رفت و جمهوری چک نیز به توقیف یک محموله پزشکی که از سوی چین برای ایتالیا ارسال می شد و شامل 680 هزار دستگاه تنفسی بود اقرار و اعلام کرد این تجهیزات در بیمارستان ها توزیع شده و دیگر نمی توان آنها را بازگرداند.

همچنین یکی از مقامات کشور چک اعلام کرد که این کشور با اوکراین بر سر خرید میلیون ها ماسک به ازای پرداخت یک ملیون و دویست یورو توافق کرده بودند که ناگهان دلال آلمانی از راه می رسد و با بالابردن قیمت همه ماسک ها را می خرد.

به گزارش منابع فرانسوی، این کشور نیز یک محموله پزشکی حاوی ماسک را که از سوی یک شرکت سوئد در حال ارسال به اسپانیا و ایتالیا بود را مصادره کرد.

وزیر تجارت تونس نیز اعلام کرد، یک فروند کشتی حامل الکل طبی این کشور که در حال حرکت به سمت سواحل تونس بود، توسط دزدان دریایی ایتالیا به سرقت رفته است.

از سوی دیگر، شرکت اروپایی ایرباس یک پل هوایی با چین راه‌اندازی کرده است تا به کشورهایی که در ساخت هواپیمای ایرباس یعنی اسپانیا ، فرانسه و انگلیس سهیم هستند، ماسک های لازم را ارائه دهند و این در حالی است که این شرکت برای سایر شرکای اروپایی مانند ایتالیا ، یونان و دیگران اهمیتی قائل نشد.

در سایه این دنیای وحشیانه، آمریکا حتی برای پنهان کردن چهره زشت و رفتارهای غیر انسانی اش به خود زحمت نمی دهد، چنانکه در یک اقدام غیر قانونی و ضد حقوق بشری از دستیابی ایران به تجهیزات پزشکی و بهداشتی ممانعت کرد و همچنین با درخواست ایران به صندوق بین المللی پول برای اعطای وام برای تأمین نیاز خود به تجهیزات مورد نیاز در مبارزه با ویروس کرونا مخالفت کرد.

امروز آمریكا از نظر تعداد افرادی كه به ویروس کرونا آلوده شده اند در رده های اول قرار دارد و برای دستیابی به آنچه که می خواهد، حتی از نابودی جهان فروگذار جهان را نابود نخواهد كرد و این مسئله ای است که ترامپ به آن اشاره داشت، کسی که برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی که در ماه نوامبر برگزار خواهد شد از هیچ جنایتی فروگذار نمی کند و بعید نیست که جهان شاهد آشوب و هرج و مرج شده و نظام جهانی از هم متلاشی شود.

پربیننده ترین خبرها