نماینده عراقی درباره عواقب همدستی برخی سیاسیون با آمریکا هشدار داد

نماینده عراقی درباره عواقب همدستی برخی سیاسیون با آمریکا هشدار داد
دوشنبه 18 فروردين 1399 - 16:36

عضو پارلمان عراق درباره همدستی برخی از سیاستمداران عراقی با آمریکا برای پیاده کردن سیاست‌های پلید واشنگتن در این کشور هشدار داد.

العالم - عراق

«سعد شاکر» عضو فراکسیون پارلمانی «صادقون» روز دوشنبه درباره استفاده واشنگتن از اهرم های فشار جدید بر برخی فراکسیون‌های سیاسی به دلیل اینکه گروه‌های مقاومت زیر بار سیاست‌های پلید آن در عراق نمی‌روند، هشدار داد.

شاکر در گفت‌وگو با پایگاه خبری المعلومه با بیان اینکه گروه‌های مقاومت اطلاعات دقیقی را درباره همدستی برخی شخصیت‌های سیاسی با واشنگتن در اختیار دارند، گفت: «اطلاعات قبلی کتائب حزب الله همدستی برخی شخصیت‌های عراقی با واشنگتن را برملا کرد و این چیزی است که گروه‌های مقاومت هم دو روز پیش در بیانیه خود از آن خبر دادند».

وی افزود: «واشنگتن شروع به استفاده از اهرم‌های فشار جدیدی کرده است، یعنی می‌گوید یا عدنان الزرفی نامزد تشکیل کابینه جدید عراق را قبول می‌کنید و یا مقرهای الحشد الشعبی را بمباران می‌کنیم».

«محمد کریم» عضو ائتلاف الفتح هم امروز دوشنبه در گفت‌وگو با المعلومه تاکید کرد که این ائتلاف و به خصوص فراکسیون پارلمانی صادقون با نخست وزیر شدن الزرفی مخالفند و اصلا به کابینه او در پارلمان رای نخواهند داد. او تاکید کرد الزرفی مواضعی دارد که برای عراق مثبت نیست.

برهم صالح رئیس جمهور عراق،‌ اواخر اسفند ماه بدون رعایت قانون اساس عراق، «عدنان الزُرفی»، نامزد فراکسیون النصر به رهبری «حیدر العبادی»، نخست وزیر سابق عراق را به نامزدی سمت نخست‌وزیری معرفی کرد.

احزاب سیاسی شیعه عراق از زمان معرفی الزرفی برای تصدی پست نخست‌وزیری این کشور به این مسئله حساسیت نشان داده‌ و او را فردی نزدیک به آمریکا و مخالف گروه‌های مقاومت و الحشد الشعبی می‌دانند که داشتن تابعیت آمریکایی و اتخاذ برخی مواضع در دوران استانداری نجف اشرف در این بین، مزید بر علت شده و مخالفت‌ها با نخست‌وزیری عدنان الزرفی را بیشتر کرده است.

براساس قانون اساسی عراق، رئیس جمهور (برهم صالح) موظف است برای تعیین نخست‌وزیر، نامزد فراکسیون اکثریت را به پارلمان معرفی کند. فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق هم اکنون ائتلاف البناء به رهبری هادی العامری است و ائتلاف الفتح به همراه چند حزب دیگر، جزو این فراکسیون می‌باشد.

آمریکا در طول یکی دو هفته اخیر از طریق رسانه‌های خود چندین بار عراق را تهدید به حمله نظامی کرده است که به عقیده عمده کارشناسان این تهدیدها جنگ روانی برای نخست وزیر کردن الزرفی است.

فارس

پربیننده ترین خبرها