مخالفت بیت سیاسی شیعه با الزرفی؛ سرنوشت نخست وزیر چه خواهد شد؟

مخالفت بیت سیاسی شیعه با الزرفی؛ سرنوشت نخست وزیر چه خواهد شد؟
سه شنبه 19 فروردين 1399 - 10:19

با نزدیک شدن به پایان موعد قانونی مامویت عدنان الزرفی برای تشکیل کابینه از سوی برهم صالح و با توجه به نتیجه جلسه احزاب شیعه عراقی در مخالفت با وی، شانس وی برای نخست وزیری بسیار کاهش یافته است.

العالم تحلیل روز

"محمد بلداوی" نماینده فراکسیون صادقون در گفت وگو با شبکه العالم گفت: این نشست به مخالفت با انتخاب عدنان الزرفی و معرفی مصطفی الکاظمی به عنوان نامزد جایگزین منتهی شد. ائتلاف سائرون نیز همانند دیگر گروه‌های شیعه با انتخاب کاظمی به جای الزرفی موافقت کرد.

البلداوری سخنان عدنان الزرفی مبنی بر عذر خواهی مصطفی الکاظمی از نامزدی برای پست نخست وزیری را تکذیب کرد.

تنها ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی باقی می ماند تنها تشکل شیعی که بر خلاف دیگر گروه‌های شیعی به حمایت از عدنان الزرفی ادامه داد.

با توجه به اجماع بیت سیاسی شیعه مبنی بر مخالفت با انتخاب الزرفی هم اکنون نگاه‌ها به دو گروه کردی و سنی است.

این دو گروه بر اساس عرف سیاسی عراق از سال 2003 به نفع افرادی که مورد تایید بیت سیاسی شیعه هستند رای می دهند،که بدون شک با عدنان الزرفی تطابق ندارد.

شیروان میرزا نماینده اتحادیه ملی کردستان نیز گفت عدنان الزرفی به خاطر وتوی وی توسط 6 تشکل شیعی، هیچ شانسی برای به دست آوردن رای اعتماد پارلمان ندارد .

سنی ها نیز موضعی مشابه کردها اتخاذ خواهند کرد.

"عبدالخالف العزوای" یکی از نمایندگان نیز گفت: گروههای سنی تاکنون چراغ سبزی برای حمایت دولت الرزفی نشان نداده اند.

به نظر می رسد با نقشه ائتلاف ها، ماموریت عدنان الزرفی در دست یافتن بر رای اعتماد مجلس تقریبا محال است و عراق با سه سناریو روبروست:

  • نخست؛ برهم صالح رئیس جمهوری از انتخاب عدنان الزرفی انصراف دهد به ویژه که بیشتر گروههای شیعی این انتخاب را نقض قانون اساسی می دانند.
  • دوم؛ عدنان الزرفی برای حفظ آبروی خود از تشکیل کابینه عذرخواهی کند.
  • سوم؛ زرفی به پارلمان برود و در آنجا با مخالفت روبرو شود و پرونده خود را ببندد.

اخبار درز یافته حاکی است برهم صالح رئیس جمهوری هم اکنون به دنبال کم هزینه ترین راه برای خروج از این تنگناست و در صدد قانع کردن عدنان الزرفی برای انصراف از این رقابت است.

نويد بهروز

پربیننده ترین خبرها