نیروهای مقاومت فلسطینی و بحران کرونا

نیروهای مقاومت فلسطینی و بحران کرونا
چهارشنبه 20 فروردين 1399 - 15:04

نتانیاهو این روزها به دلیل عدم تشکیل دولت وحدت رژیم صهیونیستی ناشی از شیوع ویروس کرونا در برابر فشار افکار عمومی اسرائیل قرار گرفته است از سوی دیگر یحیی السنوار فرمانده حماس در غزه نیز برای افشای تبلیغات رسانه ای نتانیاهو ،ابتکاری مطرح کرده است.

العالم تحلیل روز

نتانیاهو مجبور است در برخورد با این ابتکارها نرمش نشان دهد زیرا وی در بهترین حالت، بهتر از پیشنهادات القسام به دست نخواهد آورد و تجارب پیشین نیز ثابت کرده مذاکره برای مبادله اسرا با هیچ پرونده دیگری جبران نخواهد شد آنگونه که نفتالی بنت وزیر جنگ اسرائیل با اظهاراتش درصدد ارتباط دادن ورود کمک های بشردوستانه به غزه با پرونده اسراست.

ابتکار مبادله زندانیان که یحیی السنوار یکی از فرماندهان حماس اعلام کرد، نتانیاهو را که در دراز مدت از آن فرار کرده تحت فشار قرار داده زیرا وی می ترسد همانند معامله "وفای به آزادگان " که به موجب آن یحیی السنوار فرمانده حماس آزاد شد و ازبدِحادثه اکنون مذاکره را بر عهده دارد، بهای سنگینی پرداخت کند.

رسانه های اسرائیلی نیزکم کم در حال سخن گفتن از ابتکار السنوار هستند، اطلاعاتی نیز درز پیدا کرده است مثلا "جاکی حوجی " تحلیل گر روزنامه معاریو در رادیو ارتش اسرائیل از آمادگی رژیم برای ورود به معامله مبادله اسرا خبر داده و هم اکنون سخن از هشام السید و ابراهام منگستو اسرائیلی هایی است که اشتباهی وارد مرز غزه شده و توسط نیروهای مقاومت اسیر شده اند بدون اینکه به دیگر زندانیان اسرائیلی که در سال 2014 به اسارت نیروهای مقاومت درآمدند، اشاره ای شود.

حوجی گفت: مذاکرات درباره این معامله دو هفته پیش توسط میانجی هایی آغاز شده و سخن از آزادی شماری از زندانیان میانسال و بیمار در زندان های اشغالگران و هم چنین بانوان اسیر است در مقابل نیز نیروهای مقاومت درباره هشام السید و منگستو دو سربازاسرائیلی اطلاع رسانی کرده یا یکی از آنان یا هر دو را آزاد می کنند.

اما شاید با توجه به ادامه محاصره غزه و جلوگیری از ورود کمک های لازم برای مقابله با کرونا ؛ سناریوی دیگری نیز وجود داشته باشد زیرا هم اکنون در غزه کیت های تشخیص کرونا و دستگاههای تنفس مصنوعی نبوده و یا بسیار محدود ، شمار تیم پزشکی نیز اندک است و دارو نیز 57 درصد از نیازها را تامین می کند.

بنابراین غزه چاره ای ندارد جز اینکه معادله را برای اشغالگران تغییر دهد . شاید شلیکِ موشک چند روز گذشته نیروهای مقاومت و تهدیدات زیاد النخاله و السنوار فرماندهان حماس شاهدی بر این مدعا است که نیروهای مقاومت غزه هرگز اجازه نخواهند داد ساکنان این منطقه از گرسنگی و بیماری بمیرند و آنها هیچ اقدامی نکنند.

بنابراین شرایط به همین شکل باقی نخواهد ماند یا معامله مبادله اسرا با رفع جزئی محاصره اجرایی می شود یا نیروهای مقاومت با موشک هایش ؛ واقعیت جدیدی را رقم می زند.

اسراء البحيصي

پربیننده ترین خبرها