جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی/ مواضع نمایندگان موافق و مخالف

جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی/ مواضع نمایندگان موافق و مخالف
چهارشنبه 20 فروردين 1399 - 11:15

جلسه رای اعتماد مجلش شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی کشاورزی با سخنرانی نمایندگان موافق و مخالف در حال برگزاری است.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

برنامه وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی مسئولانه است

محمدعلی وکیلی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در موافقت با کاظم خاوازی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: اهمیت غذا در کشوری که داعیه استقلال دارد بر کسی پوشیده نیست و قفسه‌های پر سوپر مارکت‌های ایران در مقایسه با کشورهای مدعی پیشرفت نشانه این بود که دیگران در وزارت کشاورزی زحمت ها کشیدند و بخشی از این زحمت‌ها مدیون آقای حجتی و تیم ایشان در وزارت جهاد کشاورزی است.

وی افزود: امن‌ترین بخشی که در کلان اقتصاد کشور کمترین آسیب را از کرونا دیده، بخش کشاورزی است همه بخش‌ها از جمله صنعت و خدمات به عنوان پاشنه آشیل اقتصاد ایران از آنجا که متکی به ارز است یا آسیب دیده اند یا در معرض آسیب قرار دارند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش کشاورزی کمترین آسیب را دیده و این نشان می‌دهد که این بخش نقطه اتکا استقلال کشور و نقطه اتکا امنیت ما در بحران‌ها است، افزود: همین بخش که می‌تواند اقتدار ما را به نمایش بگذارد به دلیل رویکرد سنتی همچنان با ظرفیت واقعی خود فاصله بسیار دارد.
وی خاطرنشان کرد: در طول این سالیان شعارهای زیادی در حوزه کشاورزی دادیم و در برنامه های بالادستی اهداف متعالی را تعیین کردیم اما همچنان رویکرد این بخش سنتی است به این دلیل که در راس وزارتخانه متولی شخصیت عالم و و دانشمند نداشتیم و کسانی که بودند اگر چه با روحیه جهادی تلاش می کردند اما به دلیل فاصله با رویکرد دانش بنیان و علمی، ظرفیت مغفول این بخش همچنان بیش از ظرفیت بالفعل است.

وکیلی با اشاره به سوابق علمی کاظم خاوازی ادامه داد: حضور یک دانشمند در جایگاه وزارت جهاد کشاورزی فرصت مهمی است که با انتخاب آقای خاوازی قابل تحقق است به رقم اینکه تاکید مخالفان به سابقه اجرایی ایشان سوابق اجرایی دارند، آیا سابقه اجرایی به معنای بیل و کلنگ در دست گرفتن است؛ مشکل امروز کشاورزی ما رویکرد سنتی است و اینکه داده های تحقیقات خود را در مرزعه نشان نمی دهد و اینکه کشاورزی ما هنوز بیل و کلنکی است این را فرصت بدانیم و کم بها ندانیم.

وی افزود: دغدغه دست پاکی و مبارزه با فساد و اینکه ساختار جهاد کشاورزی انقلابی بوده و از ابتدا فرض بر این بوده که این روحیه می توان سرعت استقلال را افزایش دهد؛ در پروسه دیوان سالاری در این سالیان مافیا و رانت ها در این وزارت خانه ایجادشده و امضاهای طلایی فساد زا شکل گرفت.

وکیلی گفت: آقای خاوازی تک درختی در کویر، بدون رانت و آقازادگی و بدون تکیه به احزاب و سیاسی است؛ ایشان بدنه کارشناسی و علمی این وزارتخانه را تجربه کرده و می‌تواند مسیر تحول کشاورزی سنتی به علمی را محقق کند و حلقه اتصال اجرا و تحقیقات باشد و کشاورزی سنتی. هزینه‌بر را متحول کند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: حذف پست‌های رانتی و زائد و قوانین مزاحم و امضاهای فساد زا از طریق هوشمندسازی ساختار خدمات در این وزارتخانه هدف است؛ معیشت کشاورزان نیز ازدغدغه‌های مهم است توجه به اقتصاد کشاورزان و معیشت آنان به عنوان موتور کشاورزی و استقلال کشور باید مورد توجه باشد. پایداری سرعت دهی به بخش کشاورزی باعث ایجاد مهاجرت معکوس و بهبود وضعیت روستاهای برای زندگی می‌شود.

وی برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را عاری از شعار زدگی عنوان و اظهار کرد: در برنامه آقای خاوازی خبری از حرف‌های شعاری نیست برنامه ایشان مسئولانه و با دقت و متناسب با مقدرات کشور نوشته شده است و نشان می‌دهد ایشان به آنچه که در برنامه آمده، متعهد است؛ برنامه ایشان قابل سنجش و ارزیابی است

وکیلی همچنین با اشاره به هفته های آخر مجلس دهم خطاب به نمایندگان منتخب مجلس یازدهم افزود: مجلس ما بیش از یک ماه فرصت ندارد و ما بعد از یک ماه دیگر به شرط اینک کرونا اجازه دهد از ۷ خرداد وارد ساحت دیگری در اداره کشور به عنوان مجلس یازدهم خواهیم بود؛ فرصت مفید این دولت(دوازدهم) یک سال است.

وی ادامه داد: عملکرد این مجلس در حوزه نظارت و قانونگذری هر چه بوده است امروز در ثانیه های پایانی خود است هر چه خواستند بر سر مجلس آوردند که آن را از چشم مردم بیاندازند، این مجلس در حوزه نظارت در چارچوب رای ملت به مجلس به عنوان نماد عمل کرد.

نماینده مخالف: برنامه‌های وزیر پیشنهادی شعاری است

محمود صادقی در جریان بررسی صلاحیت کاظم خاوازی برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی، نخست گریزی به نقش مجلس زد و گفت: مجلس این روزها از گردونه نظام تصمیم‌گیری و حکمرانی خارج شده است. خوب بود آقای خاوازی را هم از همان ساز و کارهای فوق العاده عبور می‌داد و نیازی به نشست رای اعتماد نداشت.

وی ادامه داد: حکم حکومتی و اختیارات رهبری ظرفیتی بسیار ارزشمند، بن بست گشا و راهگشا است اما نمی‌شود این ظرفیت را در اموری که از طریق ساز و کارهای عادی قابل انجام است هزینه کنیم. فرایند پر از ایراد تصویب قانون بودجه ۹۹ که با استفاده از منابع صندوق توسعه است، نیاز به تصویب مجلس دارد.

صادقی در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی نخستین نکته را اغراق در رزومه وی عنوان و تصریح کرد: در خصوص آقای خاوازی از لحاظ ویژگی‌های فردی انسان وارسته‌ای است اما ایرادهایی دارد. اولا در مورد رزومه ایشان به نظر می‌آید در برخی موارد اغراق شده است. مثلا در رزومه اشاره شده مجری ۱۰۰ طرح کشاورزی بوده است. از این شعارهای مبالغه آمیز بسیار داریم. چگونه می‌شود ۱۰۰ طرح کشاورزی را که با کار کشاورزی توام است و مستلزم تکرار است، ایشان اجرا کرده باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: از مدت فارغ التحصیلی ایشان تاکنون انجام این کار غیرمحتمل است؛ همانطور که چاپ ۱۵۰ مقاله در این مدت کوتاه غیرممکن است. چگونه می‌شود ۱۵۰ مقاله طی این مدت کوتاه نوشت.
وی گفت: در کلیات برنامه پیشنهادی ایشان به خوبی به پیشتازی اقتصاد دانش بنیان تاکید شده است خوب است اما شما در معاونت ترویج وزارت جهاد، طرح پهنه بندی را با مجری گری خود اجرا کردید به گواه کارشناسان، از متخصصان استفاده نشده است. طرز نگرش به تفکر دانش بنیان در این طرح اصلا لحاظ نشده است و باید از همه گرایش‌های کشاورزی استفاده می کردید که به دلیل عدم تسلط بر موضوع چنین نشد.
صادقی اضافه کرد: در این طرح ساز و کار روشنی برای سهم بری عوامل در زنجیره تولید تا مصرف ارائه نشده است و چون متضمنی در سهم بری عادلانه وجود ندارد این قسمت از کار ایشان هم بیشتر جنبه شعاری دارد. صرفا با راه اندازی یک سامانه ارتباط بین بخش خصوصی و دولتی نمی‌توان چنین هدفی را محقق کرد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در برنامه شما اغلب به قانون برنامه ششم تاکید شده است و یک سال و نیم با پایان این برنامه فاصله داریم و به نظر می‌رسد با توجه به اینکه فرصت به دستیابی اهداف برنامه ششم ندارید، این قسمت از برنامه شما هم شعاری است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در آسیب شناسی عدم تحقق اسناد بالادستی به اجرای قوانین مهم در بخش کشاورزی و به مواردی مانند فقدان همکاری موثر بین دستگاه‌های دولتی، ابهام برخی مواد قانونی، عدم تخصیص اعتبارات لازم و برخی موارد دیگر از جمله عوامل آب و هوایی اشاره کردید؛ این عوامل هم وجود دارد و برطرف نشده است و ساز و کاری برای فائق آمدن برآن ارائه نکردید. در رویکردهای اصلی برنامه تان به استفاده از فناوری نوین اشاره کردید درحالی که به طور مشخص برنامه‌ای برای استفاده از فناوری های نوین مانند نانو و بیوتکنولوژی در برنامه خود ندارید.

قفدان راهکار عملی برای دستیابی به اهداف

صادقی خطاب به وزیر پیشنهادی کشاورزی گفت: با توجه به ضعف درون زایی و مولد بودن بخش کشاورزی که در برنامه اشاره کردید و پایین بودن ضریب خوداتکایی در برخی محصولات دانه های روغنی که ناشی از به روز نبودن است؛ به نظر می رسد تخصصی در این بخش ندارید. در رئوس برنامه های اجرایی به امنیت غذایی از جمله خود اتکایی در محصولات اساسی اشاره شده که این خوب است و همه هدف‌هایی که ارائه کردید خوب است اما راهکار عملی و شفاف برای رسیدن به این اهداف ارائه نشده است. این شعارهای اقتصاد مقاومتی و غیره همه عالی است اما برای یک سال و نیم عمر دولت چه برنامه عملیاتی ارائه کردید.
صادقی با کلی و تئوری خواندن برنامه‌های وزیر پیشنهادی گفت: درباره افزایش عملکرد دانه‌های روغنی، از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ یک جهش ۵۰درصدی باید داشته باشیم با توجه به مکانیسم های ذکر شده این جهش معقول به نظر نمی‌رسد. علاوه بر این راهکارهای تحقق برنامه‌ها اشاره شده که برای نیل به آن هدف‌ها، فرصت زمانی بیش از یک سال و نیم را می‌طلبد.
وی یادآورشد: با چه مکانیزمی درصد خوداتکایی تولید مرغ لاین از صفر به ۱۷ درصد در سال ۱۴۰۰ می رسد. راجع به ماهیان سردابی درصد خود اتکایی چگونه از ۳۸ به ۴۴ درصد برسد. مشکلاتی که به طور جدی اشاره کردید تصدی گری دولتی در بخش کشاورزی است. متصدی تصمیمات صادرات و واردات محصولات کشاورزی وزارت صنعت و معدن و تجارت است و این یک معضل است که راهکاری برای آن ارائه نکردید. برای تعامل وزارت کشاورزی با مراکز علمی و دانشگاهی راهکار عملی ارائه نشده است.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه خود از موافقان استیضاح وزیر پیشین جهاد کشاورزی بوده است، ادامه داد: انتقاداتی به آقای حجتی نسبت به گلوگاه‌های فساد در حوزه کشاورزی و جهاد داشتیم که شما هم گرفتار آن گلوگاه‌های غیرشفاف فسادزا خواهید بود و راهکاری ارائه نکردید. شما فقط مدیر گروه دانشگاه بودید کار دانشگاهی ارزشمند است اما کافی نیست باید تجارب بیشتری داشته باشید.
وی خطاب به خاوازی گفت: به احیا توسعه و بهره برداری از منابع و ذخایر گیاهی و دامی اشاره کردید و در مجلس قانون تصویب شده است که دقیقا منطبق با دوره مسئولیت شما در وزارت کشاورزی است که هیچ اقدامی نکردید و هیچ ردیف بودجه ای نتوانستید دریافت کنید و با وجود اینکه دو سال از تصویب آن قانون گذشته است، حتی آیین نامه اجرایی آن قانون را تدوین نکرده و به تصویب هیات دولت نرساندید.
عضو کمیسیون‌آموزش مجلس اضافه کرد: تکیه خوبی روی تولید داخل و تولید ملی کردید و امسال هم رهبری سال جهش تولید نامیدند. اما در برنامه بیشتر شعار است که برای تامین این خودکفایی برنامه ای ارائه نکردید و شعار مشکلی حل نمی‌کند. برای یک سال و نیم باید برنامه علمیاتی اجرایی استفاده کنید.

قوامی: حضور خاوازی در وزارت جهاد کشاورزی یک فرصت است

هادی قوامی نماینده اسفراین در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده موافق در دفاع از کاظم خاوازی گفت: علی رغم همه سختی ها و تحریم ها، بخش کشاورزی در رشد اقتصادی نقش مثبتی دارد، زحمت و تلاش های چهل ساله در وزارت جهاد کشاورزی را نادیده نگیریم، این تلاش ها در راستای اتکا، استقلال و کاهش وابستگی بوده است.

قوامی با اشاره به فعالیت و مدیریت در بخش ترویج در سوابق وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی گفت: مهمترین مساله در بخش کشاورزی، ترویج است زیرا بهره وری پایین در بخش کشاورزی نیازمند توسعه مباحث ترویجی و ایجاد انسجام در بهره برداران است و این نقطه قوت در سوابق آقای خاوازی است که می تواند به عنوان فرصت تلقی شود.

نماینده اسفراین عملگرایی، نوآوری، توانمندی، مسئولیت پذیری و تعامل را از ویژگی های وزیر پیشنهادی جهاد کشاوری دانست و افزود: این ویژگی ها به عنوان نقاط قوت یک مدیر برای ایجاد محیطی منسجم در راستای دستیابی به اهداف مورد نظر است و نقاط قوت آقای خاوازی را به عنوان یک فرصت در بخش کشاورزی در نظر بگیریم.

قوامی حضور با اشاره به سابقه مدیریتی خاوازی در بخش تحقیقات آن را زمینه اتصال علم و عمل در وزارت جهاد کشاورزی عنوان و اظهار کرد: چرا از این فرصت چشم پوشی کنیم، این را فرصت بدانیم و توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشیم.

وی با اشاره به هزینه کرد ارز کشور در بخش واردات گفت: این نکته مهمی است که ایشان می توان در جهت بحث صادرات در شرایط فعلی نقش خوبی را ایفا کند، دولت وزیر پیشنهادی را در صادرات محصولات کشاورزی کمک کند.

قوامی خطاب به وزیر پیشنهادی و دولت گفت: برای تامین ماشین آلات کشاورزی یک خط اعتباری داده شده، اما نوسانات قیمت ها آسیب زده است و همکاری وزارت صمت و کارخانجات با این بخش نیاز است که یک دیوار دفاعی ایجاد شود که کشاورزان در تامین ماشین آلات کشاورزی با چالش مواجه نشوند.

وی با اشاره به موضوع روغن و ذرت در برنامه های پیشنهادی وزیر پیشنهادی گفت: در سال زراعی جاری با کشت کلزا بنا شده است که تا حدودی این بخش کاهش وابستگی داشته باشد و دولت در مقابله با رانت در این زمینه قوی تر عمل کند که بر مردم و فعالان این بخش فشار وارد نشود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر سلامت مالی مدیران آن را از ویژگی های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی برشمرد وگفت: با توجه به بحث تعرفه گذاری ها، امیدواریم ایشان شورای اقتصاد از مصالح بخش کشاورزی دفاع کنند.

وی از نمایندگان درخواست کرد که با رای اعتماد به کاظم خاوازی فضای وزارت جهاد کشاورزی را به سمت کارآمدی و اثر بخشی هدایت کنند.

نماینده مخالف: چه برنامه‌ای برای حذف دلالها و سودجویان در بخش کشاورزی دارید

حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب در مجلس شورای اسلامی در جلسه رای اعتماد مچلس به وزیر پیشنهادی چهاد کشاورزی، در جایگاه مخالف گفت: مخالفت من با شخصیت فردی، اخلاقی و علمی کاظم خاوازی نیست، صحبت من بحث کلی درباره آنچه که به عنوان برنامه ارائه دادند و ایراداتی که در حوزه کشاورزی وجود دارد، است و سوالاتی از وی دارم که قطعا به این سوالات، پاسخ علمی خواهند داد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس ادامه داد: به عنوان یک روستایی و کشاورززاده در یکی از محروم‌ترین روستاهای کشور صحبت می‌کنم. این روزها وزارت جهاد با مشکلات عدیده ای چون مشکلات منابع طبیعی و درگیری آن با روستاییان مظلوم و محروم، مشکلات دامداران و گاوداران و عدم تناسب قیمت شیر با تولیدات، اجرایی نشدن قیمت قانون تضمین خرید محصولات کشاورزان، گندم‌کاران، چغندرکاران و مشکلات قنوات و از بین رفتن این آثار تاریخی و خالی شدن روستاها از سکنه، انحصار در واردات و صادرات در دست عده‌ای خاص به نام کشاورز و دامدار و مشکلات تراکتورداران و نبود سوخت در روستاها روبرو است.

مقضودی با اشاره به گرانی و سرسام‌آور بودن قیمت اساسی کالاهای کشاورزی مانند گوشت به عنوان سبد غذایی مردم، گفت: حذف این سبد در سفره مردم، در نهایت کاهش کیفیت تغذیه مردم و سوء تغذیه و گاهی «کوتوله شدن» نسل ایرانی را به همراه دارد. بخش کشاورزی یارانه زیادی دریافت می‌کند تا سفره مردم کوچک نشود اما افزایش افسار گسیخته برخی اقلام کشاورزی و کالاهای مصرفی مردم نارضایتی عمومی را ایجاد کرده است. این در حالی است که سهم کشاورز از دسترنج خود قابل توجه نیست؛ بنابراین برنامه شما در این زمینه و حل این مشکلات و تامین مالی برای حل این مشکلات چیست؟

وی تصریح کرد: این وزارتخانه که با خیل عظیمی از کشاورزان و دامداران و عشایر به عنوان نیروی مولد در ارتباط است، در ۴۰ سال با شیب ملایم دچار مشکلات عدیده‌ای شده و دلال و سودجو جای کشاورز و دامدار را گرفته است. این وزارتخانه باید به جای اینکه در تولید، محور باشد نیاز به برنامه‌های خوب دارد چه برنامه ای برای حذف دلالان و سودجویان دارید؟

این نماینده مردم این مشکلات را مربوط به ۸ سال اخیر ندانست و با اشاره به اینکه در ۴ دهه گذشته این مسائل با شیب ملایم گریبان کشور را گرفته است، گفت: واردات مرغ و بهره‌های بانکی چه بلایی تاکنون بر سر تولیدکنندگان آورده و چه برنامه‌ای برای استفاده کشاورزان واقعی از بهره‌های خدمات و یارانه بانک کشاورزی دارید؟ بانک کشاورزی به نام کشاورز است اما به نفع دلالان و سودجویان و بساز بفروش‌ها شده است. کشاورزان امروز رقیب مهلکی به نام دولت و واردات دارند تا مشکلات کشاورز از نظر تعادل قیمت خرید محصول حل نشود وضعیت درست شدنی نخواهد بود. چه برنامه ای در این زمینه دارید؟

مقصودی گفت: قیمت آب، برق و سایر امکانات مورد نیاز یک تولید کننده به نام کشاورز نمی‌گویم رایگان باشد، اما باید یارانه تعلق بگیرد که در عمل تعلق نمی‌گیرد و نتیجه آن مهاجرت روستاییان و عشایر به شهرها و ۲۰ میلیون حاشیه‌نشین از این بی‌مدیریتی است. ناامیدی در کشاورزان و دامداران و عشایر موج می زند آنان اعلام میکنند در هیچ زمینه ای کم نگذاشتند اما مشکلاتشان از حد گذشته است.

وی ادامه داد: جناب آقای خاوازی! یکی از مشکلات اساسی امروز در بخش کشاورزی و دامداری، سرکوب کشاورز و دامدار در تولیدات است. سرکوب تولیدکننده در هر نظامی از بدترین سیاست‌ها است. تولیدکنندگان واقعی که کشاورز و دامدار و عشایر خرد هستند توان نگرش بازار جهانی و ارزیابی بازار را ندارند این وظیفه وزارت جهاد و دولت است چه برنامه‌ای دارید اگر به کشاورز دستور کشت یک محصول را بدهید آیا تعهد خرید آن را دارید یا مانند گذشته آن را رها می‌کنید؟

نماینده مردم سبزوار در مجلس افزود: برنامه های قبلی در طول ۴۰ سال منسوخ شده است اگر برنامه‌ها در دست کشاورز، دامدار و متخصص واقعی بود و دست دلالان و سودجویان نبود امروز نوسانات قیمت مرغ، شیر، گوشت قرمز، چغندر، پیاز و میوه و زعفران را نداشتیم و این تولیدگران اوضاع خوبی ندارند. اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی به کشاورز این امکان را می دهد تا نوع کشت را انتخاب کند. باید فضایی ایجاد کنیم که مردم بدانند از محل کشاورزی می‌توانند ثروتمند شوند اما دلالان و سودجویان از کشاورزی ثروتمند و کشاورزان به شیوه‌ای نوین مورد استعمار و استثمار واقع می‌شوند.

به گزارش ایرنا، وی اضاقه کرد: حال و روز این روزهای وزارت جهاد کشاورزی مانند بیماری است که حال وخیمی دارد اما به زحمت تزریق و دارو زنده نگه داشته شده است، چه دارویی برای درمان همیشگی آن دارید که کشاورز و دامدار واقعی همانند دام‌ها و محصولاتشان که در حال تلف شدن است، از بین نرود. اوضاع منابع طبیعی و مشکلات مردم در روستاها را خبر دارید اگر این مشکلات حل شود، و مراتع دامداران به خودشان برگردد گوشه‌ای از مشکلات حاشیه نشینی، مشکل مسکن روستاییان و شغل آنان حل می‌شود. چه برنامه ای دارید؟

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: به نظر ما وزیر قبلی در هیات دولت نتوانست حق دامدار و کشاورز را بگیرد و یاری‌گر خوبی برای آنان باشد. یارانه‌ها به دست کشاورزان و دامداران واقعی نرسیده است. از طرفی واردات و صادرات به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شد که کشاورزان آسیب فراوان دیدند. برنامه عملی شما در شرایط فعلی کشور و جهان با وجود تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت در راه خود اتکایی چیست؟

مقصودی خطاب به وزیر پیشنهادی ادامه داد: با توجه به اینکه شما یک انسان علمی و از این حیث مورد تایید هستید اما در برنامه های خود، عددی برای توسعه و رشد کشاورزی اشاره‌ای نکردید. برای کشاورزان خرده پا و ضعیف، برنامه‌ای در این مدت کم از عمر دولت ارائه ندادید. برای مشکلات آب و منابع مالی تامین این برنامه تا کجاست. در برنامه مشکل بزرگی که نظام در طول ۴۰ سال گریبانگیر شده، فاصله طبقاتی است که کشاورز را در پایین‌ترین طبقات قرار داده و به بانک‌ها بدهکار کرده است و در این زمینه با سیلی صورت خود را سرخ نگهداشته‌اند؛ در این زمینه چه برنامه‌هایی دارید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها