تشدید انتقادها درباره برگزاری انتخابات مقدماتی آمریکا در ویسکانسین

تشدید انتقادها درباره برگزاری انتخابات مقدماتی آمریکا در ویسکانسین
چهارشنبه 20 فروردين 1399 - 14:08

به رغم هشدارها درباره خطر شیوع ویروس کرونا، انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا در ایالت ویسکانسین برگزار شد و این موضوع انتقادهای گسترده‌ای را در پی داشته است.

العالم - آمریکا

برگزاری انتخابات مقدماتی و درون حزبی ریاست جمهوری آمریکا در ایالت ویسکانسین به رغم درخواست فرماندار برای تعویق آن، باعث نگرانیها درباره احتمال گسترش شیوع ویروس کرونا در این ایالت شده است.

طبق گزارش رویترز، با وجود هشدار در خانه ماندن برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و دعوای حقوقی دقیقه نودی برای عدم برگزاری انتخابات مقدماتی درون حزبی ریاست جمهوری آمریکا، این انتخابات روز سه شنبه (دیروز) برگزار شد.

طبق این گزارش، هزاران نفر از ساکنان ایالت ویسکانسین دیروز با حضور در صف‌های طولانی و با مراعات کردن فاصله 1.8 متری از یکدیگر در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا حضور یافتند.

برخی از ساکنان ویسکانسین خبر دادند، به رغم درخواستهایشان از مقام‌های ایالت برای شرکت در رای گیری به صورت غیابی و از راه دور، به این درخواستها توجهی نشد و آنها مجبور شدند بین به خطر انداختن سلامتی‌شان با حضور در صندوقهای رای گیری یا رای ندادن یکی را انتخاب کنند.

رویترز گزارش داد، این سرگشتگی و ناراحتی ساکنان ایالت ویسکانسین با یک دعوای حقوقی 11 ساعته هم همراه بوده است. دعوای حقوقی بر سر اینکه آیا باید در برهه وضعیت اضطراری در زمینه سلامت عمومی (ناشی از ویروس کرونا) انتخابات برگزار شود یا خیر.

در ایالت ویسکانسین بیش از نیمی از شهرداریها اعلام کردند که پرسنل لازم برای برگزاری انتخابات را در اختیار ندارند، موضوعی که سبب شد مقام‌های ایالت از 2400 نظامی گارد ملی برای کمک به برگزاری انتخابات استفاده کنند.

در شهر میلواکی ایالت ویسکانسین تنها 5 حوزه اخذ رای از مجموع 180 حوزه رای گیری باز بودند و دلیل بسته بودن آنها فقدان پرسنل مورد نیاز برای برگزاری انتخابات بود.

تصاویر انتخابات روز گذشته در میلواکی نشان می دهد که مردم با صورتهای ماسک زده در حوزه های رای گیری حاضر شدند.

در شهر «گرین بی» ویسکانسین مسئولان برگزاری انتخابات از مردم خواستند با خودشان خودکارهای سیاه یا آبی به همراه داشته باشند و از رنگهای دیگر استفاده نکنند.

برگزاری انتخابات مقدماتی در ویسکانسین در شرایطی صورت گرفته که به علت شیوع ویروس کرونا این انتخابات به تعویق در آمده است.

روز دوشنبه «تونی اورس» فرماندار ایالت ویسکانسین که عضو حزب دموکرات است، دستور تعویق انتخابات تا ماه ژوئن را صادر کرده بود. او پیشتر گفته بود که اختیار قانونی به تعویق انداختن انتخابات را ندارد.

بعد از صدور فرمان تعویق انتخابات ویسکانسین توسط فرماندار، دادگاه عالی این ایالت با این فرمان مخالفت کرد و به لغو فرمان تعویق انتخابات حکم داد. حکم دادگاه ویسکانسین بعد از شکایت رهبران حزب جمهوریخواه به دادگاه عالی این ایالت صادر شد.

قرار است دوشنبه هفته آینده نتیجه انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری ویسکانسین اعلام شود. جو بایدن عاون رئیس جمهور سابق آمریکا از سناتور برنی سندرز پیش است و در حزب جمهوریخواه هم دونالد ترامپ عملا رقیبی برای خودش نمی‌بیند.

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مقدماتی در ایالت ویسکانسین به رغم نگرانی ها درباره خطر شیوع ویروس کرونا با انتقادهای بسیاری مواجه شده است.

کریستن کلارک رئیس کمیته وکلای حقوق مدنی در واشنگتن در این باره گفت، مراکز رای گیری پر جمعیت به طور ویژه برای آمریکاییهای آفریقایی تبار (سیاه پوستان) خطر دارد چرا که تا پیش از برگزاری انتخابات (در ویسکانسین) و طبق اطلاعات نهادهای بهداشتی، میزان ابتلا به ویروس کرونا و مرگ و میر آنها در سطحی بالاتر (از سفیدپوستان و دیگران) قرار داشت.

فارس

پربیننده ترین خبرها