واکنش طالبان به آزادی زندانیان خود از زندان‌های دولت افغانستان

واکنش طالبان به آزادی زندانیان خود از زندان‌های دولت افغانستان
پنج‌شنبه 21 فروردين 1399 - 09:54

 سخنگوی طالبان اعلام کرد: آزادی زندانیان طالبان براساس توافقنامه طالبان با آمریکا نبوده است.

العالم - آسیا

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان اعلام کرد: آزادی این زندانیان بخشی از روند آزادی زندانیان براساس توافقنامه ما با آمریکا نبوده است؛ آزادی زندانیان باید طبق توافقنامه بین طالبان و آمریکا صورت بگیرد.

عصر روز گذشته شورای امنیت ملی افغانستان از آزادی صد عضو طالبان از زندان خبر داد.

این نخستین گروه از زندانیان طالبان است که پس از توافق آمریکا با طالبان براساس دستور اشرف غنی رییس جمهور افغانستان از زندان آزاد شد.

هیات سه نفره طالبان که هم اکنون در کابل است خواستار آزادی پانزده سرکرده این گروه به همراه پنج هزار زندانی طالبان شده است، اما دولت افغانستان به دلیل آنچه که دست داشتن آن‌ها در سازماندهی حملات انتحاری خونین اعلام کرد با آزادی آن‌ها به شدت مخالف است. اما طالبان اعلام کرد که این افراد، فرماندهان طالبان نبودند بلکه افراد عادی این گروه هستند که می‌توانند در شناسایی سایر زندانیان طالبان کمک کنند.

دولت افغانستان امیدوار است با آزادی نخستین گروه از زندانیان طالبان، مسیر آغاز مذاکرات صلح با طالبان هموار شود، اما واکنش طالبان نشان می‌دهد که آغاز روند آزادی زندانیان طالبان برای سران این گروه قناعت بخش نبوده است.

از سوی دیگر طالبان آغاز مذاکرات صلح میان افغان‌ها را به آزادی همه پنج هزار زندانی طالبان مشروط کرده و در مقابل دولت افغانستان، کاهش خشونت طالبان و آغار مذاکرات میان افغان‌ها را به عنوان پیش شرط آزادی این زندانیان تعیین کرده است.

با این شرط و شرایط، آغار مذاکرات میان افغان‌ها با حضور دولت، احزاب سیاسی، جامعه مدنی و طالبان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
در توافق نامه‌ای که بین آمریکا و طالبان ۹ اسفند سال گذشته امضا شد آمریکا قول آزادی پنج هزار زندانی طالبان را از زندان‌های دولت افغانستان به طالبان داده است.

صداوسیما

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها