معرفی مصطفی کاظمی در عراق یعنی ...

معرفی مصطفی کاظمی در عراق یعنی ...
پنج‌شنبه 21 فروردين 1399 - 21:00

خبر:

بالاخره پس از حوالی یک‌ماه پر التهاب امروز و با معرفی مصطفی الکاظمی به عنوان کاندیدای پست نخست وزیری موقت، عراق وارد فاز جدیدی از دولت سازی و اعاده ثبات شد.

تحلیل:

- فراز و فرودهای مساله معرفی نخست وزیر موقت در چند ماهه اخیر و آرام گرفتن آن در شخصیت کاظمی نشان داد همچنان قانون اساسی در عراق محترم است و تمکین به قانون اساسی در عراق حرف اول را می‌زند و راهگشاست. کلام امروز عامری مبنی بر اینکه امروز همه چیز در عراق به مجرای قانونی و طبیعیش بازگشت در این خصوص قابل تامل است.

- آنچه امروز در عراق رخداد یعنی آنکه هیچ یک از گروه‌های سه گانه مشروع فعال درعراق، از این مشروعیت برخوردار نیستند که در آنچه حق مسلم کردها در انتخاب رییس جمهور، اهل سنت در انتخاب رییس پارلمان و شیعیان در انتخاب رییس دولت دست اندازی کنند. استقبال کردها و اهل سنت از اتفاق امروز تاییدی براین حق قانونی شیعیان و تاکیدی برضرورت پایبندی همگان به آن است.

- در خلال ماه‌های اخیر سخنانی از تجزیه عراق، تقسیم آن به اقالیم مختلف و ... بکرات شنیده شد. همدلی امروز مسئولان عراقی و اعلام ائتلاف مجدد بیت شیعی در مساله کاظمی در واقع آب سردی بود بر این آتش تندروی هدایت شده ازبیرون مرزهای عراق.

- تاملی در تحولات عراق در ۷ ماه گذشته که با ناآرامی و اغتشاش آغاز شد و در بی سامانی و فقدان ثبات استمرار یافت حتما سیاسیون عراق را به این جمع بندی رسانده است که همدلی امروز را در درفترت زمانی پیش رو و تشکیل کابینه ادامه دهند. لحظه به لحظه اوقات پیش رو برای عراق مهم است تسریع درتشکیل کابینه یعنی تسریع در نزدیکی به عراقی مقتدر، عاری از فساد و بهرمند از معیشت و اقتصادی مستحکم و بالاخره عاری از مداخلات خارجی آنچنانکه در مطالبات اخیر مردم پیگیری می‌شد.

- انتخاب کاظمی در روزهای مصادف با هفدهمین سالگرد اشغال عراق توسط آمریکا قطعا بی حکمت نیست و حاوی این پیام است که درصدر لیست مطالبات اصلاحاتی مردم تامین و حفظ استقلال از نیروهای اجنبی وبویژه امریکا قراردارد.اگرچه درعراق همچنان ۲ الی ۳ پایگاه امریکایی وجوددارد وتخلیه نشده است اماامروز رییس دولتی وفاداربه فرزندان مرجعیت درگروههای مقاومت عراق برای تحقق منویات مردم،مرجعیت وگروههای مقاومت برگزیده شد که ان راباید بفال نیک گرفت.

پربیننده ترین خبرها