جلسه اضطراری «اوپک پلاس» بدون صدور بیانیه پایان یافت

جلسه اضطراری «اوپک پلاس» بدون صدور بیانیه پایان یافت
جمعه 22 فروردين 1399 - 08:26

جلسه اضطراری «اوپک پلاس» به دلیل مخالفت مکزیک با توافق سایر اعضا برای کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای تولید نفت خام بدون صدور بیانیه پایان یافت.

العالم- اروپا

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه به نقل از منابع آگاه، هرچند مکزیک از گفت‌ وگوها کنار کشید اما توافق برای کاهش تولید ۱۰ میلیون بشکه در روز به قوت خود باقی است و قرار است تلاش‌ها برای متقاعد کردن آن کشور ادامه پیدا کند.
این نشست به دلیل شیوع کرونا به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد و بیش از ۱۰ ساعت به طول انجامید که بخش قابل توجهی از مذاکرات به تلاش برای همراه کردن مکزیک با این توافق سپری شد.
کشورهای اوپک و غیراوپک که گروه موسوم به اوپک پلاس را شکل داده‌اند، عصر پنجشنبه جلسه خود را به منظور بهبود وضع بازار نفت و کمک به ثبات قیمت آن در بحبوحه شیوع کرونا آغاز کردند و تا صبح جمعه به مذاکرات خود ادامه دادند.
اعضای اوپک پلاس توافق کردند که از اول می تا پایان ژوئن (۱۲ اردیبهشت تا دهم تیر) تولید نفت خام را به میزان ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.
این رقم از اول ماه ژوئیه (یازدهم تیر) به هشت میلیون بشکه کاهش یافته و تا پایان سال جاری ۲۰۲۰ این روال ادامه خواهد داشت.
طبق این توافق، همچنین از اول ژانویه ۲۰۲۱ تا پایان آوریل ۲۰۲۲ این رقم تغییر خواهد کرد و به ۶ میلیون بشکه می‌رسد.
«بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه شب گفت: ایران، ونزوئلا و لیبی در کنفرانس اوپک پلاس از کاهش تولید نفت معاف هستند.
«روسیو ناهله» وزیر انرژی مکزیک تنها کشوری بود که سرسختانه با این توافق مخالفت و جلسه ویدیوکنفرانس را ترک کرد. مکزیک با میزانی که برای کاهش نفت آن کشور در نظر گرفته شده بود، مخالف کرد.
تاس به نقل از منابعی گزارش داد: توافق حاصله با در نظر گرفتن ملاحظاتی حفظ می‌شود اما تلاش خواهیم کرد تا روز جمعه (امروز) در چارچوب مذاکرات گروه ۲۰ مکزیک را متقاعد کنیم.
در پایان ویدیوکنفرانس اوپک پلاس بیانیه‌ای صادر نشد و یک منبع دیگر که نامش فاش نشده است به تاس گفت که گفت‌ وگوهای اوپک پلاس ادامه خواهد داشت.
خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز نوشت که تلاش‌ها برای بازگرداندن مکزیک به توافق کاهش تولید نفت در چارچوب نشست روز جمعه وزرای انرژی گروه ۲۰ ادامه خواهد یافت.
این خبرگزاری به نقل از منابع خود نوشت که مکزیک درباره گفت‌وگوی دوباره در خصوص کاهش تولید نفت خود قولی نداده است.
برخی منابع رسانه‌ای اعلام کردند که عربستان و روسیه متعهد شدند تا هر دو کشور مجموعاً پنج میلیون بشکه از تولید خود بکاهند و ۲۱ عضو دیگر اوپک پلاس نیز مجموعاً پنج میلیون بشکه دیگر از تولید خود را کاهش دهند.
این گروه ۲۳ عضوی خواهان کاهش پنج میلیون بشکه‌ای سایر کشورهای نفتی شده است؛ خصوصاً روسیه که بر مشارکت کشورهای دیگری همچون آمریکا و نروژ در طرح کاهش تولید تأکید کرده بود.
برخی منابع رسانه‌ای گزارش داده بودند که اجرای توافق اوپک پلاس به موافق کشورهایی مانند آمریکا با کاهش تولید نفت خود بستگی دارد اما رویترز به نقل از منبع که نامش را منتشر کرد، نوشت که اوپک پلاس بدون همراهی کشورهای دیگر میزان تولید خود را کاهش خواهد داد.
این در حالی است که خبرگزاری روسی اسپوتنیک گزارش داده بود: تصمیم نهایی اوپک پلاس در مورد عرضه نفت به نتایج جلسه آنلاین وزرای انرژی گروه ۲۰ در روز جمعه بستگی دارد.

ایرنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها