اتهام پراکنی های ترامپ درخصوص کرونا ... زشت رویی که آینه را سرزنش می کند

اتهام پراکنی های ترامپ درخصوص کرونا ... زشت رویی که آینه را سرزنش می کند
شنبه 23 فروردين 1399 - 11:24

"جان وودن" مربی افسانه ای دنیای بسکتبال که نه تنها در دنیای ورزش بلکه در دنیای مدیریت صاحب نام است، در یکی از مصاحبه هایش "شکست" را چنین توصیف کرد: "ممکن است که اشتباهاتی را انجام دهی اما شکست خورده نباشی مگر زمانی که دیگران را به خاطر این اشتباهات سرزنش کنی" به نظر می رسد اقدامات اخیر ترامپ در مقابله با کرونا قابل انطباق با این جملات جان وود است.

العالم- تحلیل روز

ترامپ این بار تیرهای خود را به سمت چین و سازمان بهداشت جهانی نشانه گرفته است و آنها را مسئول انتشار ویروس کرونا به این شکل گسترده در داخل ایالات متحده آمریکا می داند.

ترامپ معتقد است اطلاعات و ارزیابی های غیر دقیق سازمان بهداشت جهانی اجازه انتشار گسترده ویروس کرونا را در سطح جهانی داد و چین را متهم می کند به این که از روی عمد ویروس را در جهان منتشر کرد، تدروس ادهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه با دفاع از عملکرد این نهاد بین‌المللی وابسته به سازمان ملل متحد در واکنش به ادعاهای ترامپ از وی خواست تا "اپیدمی را سیاسی نکند." و اگر ترامپ همچنان که مدعی ست تواناتر است، عملیات مقابله با کرونا را رهبری کند.

اما ترامپ نه تنها در مسئله مقابله با کرونا "تواناتر" نیست بلکه تاکنون پیشینه طویلی در شکست و گمراه سازی در عرصه های اداری و بهداشتی و امور سلامتی داشته است. چنانکه فیلسوف بریتانیایی "براتراند راسل" می گوید: «در زمان بحران های جدی تلاش برای یافتن دشمن جهت سرزنش در هر مصیبتی، یک انگیزه طبیعی است» همین مساله ترامپ را که از آینده سیاسی خود در انتخابات آتی ریاست جمهوری هراس دارد، بر آن داشت که انگشت اتهام خود را به سمت چین و سازمان بهداشت جهانی بگیرد، اقدامی که انتقادات و حتی تمسخر را به ویژه در رسانه های آمریکایی به دنبال داشت.

"پیتربیکر" روزنامه نگار در روزنامه نیویورک تایمز در واکنش به اتهام زنی های ترامپ گفت: رئیس جمهور آمریکا شرور جدیدی را پیدا کرد که مسئولیت شیوع کرونا را به گردن آن بیندازد.

"جان کینگ" از شبکه سی ان ان نیز در این خصوص گفت: ترامپ به دنبال یک گوسفند قربانی در قضیه شیوع کرونا است.

اما تحقیقات بیشتر، ما را از مسیری که ترامپ با متهم کردن دیگران به دنبال آن است، جدا کرده و به مسیر دیگری رهنمون می گند،

در ماه فوریه، ترامپ در سفری که به هند داشت در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که کرونا تحت کنترل است و چین تمام اقدامات لازم را برای مقابله با ویروس انجام می دهد و با شیوع کرونا در داخل آمریکا شکاف های کشنده و عمیقی داخل نظام بهداشتی، سلامت، اداری و مالی در روند مقابله با این ویروس در آمریکا فاش شد و ترامپ در ابتدا انگشت اتهامش را به سوی دولت پیشین آمریکا یعنی دولت باراک اوباما گرفت و پس از آن چین و سازمان جهانی بهداشت نیز به سیبل اهداف اتهام پراکنی ترامپ افزوده شدند.

تمام آمار و اطلاعات نشان می دهد زمانی که در تمام جهان نسبت به شیوع کرونا هشدار می داد، ترامپ گویا در جهان دیگری بود و هیچ اهمیتی به این هشدارها نمی داد.

-گزارشی در روزنامه "واشنگتن پست" در سال 2017 منتشر شد تحت عنوان "دولت ترامپ برای مقابله با یک بیماری واگیردار جهانی آمادگی ندارد"، همین عنوان کافی است برای آنکه وضعیت کنونی آمریکا را در مقابله با ویروس کرونا دریابیم.

-گزارش دستگاه اطلاعاتی آمریکا در ژانویه درخصوص انتشار کرونا در آمریکا به دولت ترامپ هشدار داده بود، وزیر بهداشت آمریکا که این هشدار را دریافت کرده بود پس از گذشت چند روز از دریافت آن موفق شد با ترامپ دیدار کند و محتوای این هشدار را به ترامپ ابلاغ کند، ترامپ نیز روز بعد به بازی گلف مشغول شد. گزارش ها حاکی از آن است که ترامپ از 15 ژانویه تا 15 مارس، 6 بار به گلف پرداخته است و این در حالی بود که کرونا به سرعت در میان شهروندان آمریکایی شیوع پیدا می کرد.

در ماه میلادی جاری، (آوریل) بازپرس عمومی در وزارت بهداشت آمریکا در گزارشی اعلام کرد بیش از 300 بیمارستان در سرتاسر آمریکا از کمبود تجهیزات مربوط به آزمایش و معاینات کرونا رنج می برند و همین گزارش ادعای ترامپ را در این خصوص که بیش از یک و ملیون هشتصد هزار نفر نفر مورد آزمایش کرونا قرار گرفته اند را تکذیب می کند.

بی مسئولیتی ترامپ در قبال شیوع کرونا همزمان بود با اتخاذ سیاست های خصمانه وی علیه سازمان های بهداشتی، پزشکی و علمی در آمریکا:

-ترامپ "واحد امنیت جهانی بهداشت" وابسته به شورای امنیت ملی را تعطیل کرد و فعالیت "صندوق بحران های پیچیده " را که به 30 ملیون دلار رسیده بود متوقف کرد.

-ترامپ همچنین بودجه بهداشتی ملی آمریکا را به 15 ملیارد دلار کاهش داد.

-مرکز کنترل بیماری ها تنها قادر به تجهیز سه آزمایشگاه از میان 100 آزمایشگاه جهت آزمایش تشخیص ابتلا به کرونا بود دلیل این امر این است که بودجه خدمات بهداشتی و انسانی برای سرمایه گذاری در بخش مقابله با کرونا صرف شده بود.

-در سال 2018 ، هشتاد درصد از فعالیت های مرکز کنترل بیماری ها به دلیل کمبود بودجه متوقف شده بود و فعالیت این مرکز از 49 کشور به 10 کشور محدود ماند.

تمام موارد فوق و بررسی بستر زمانی این اتفاقات به خوبی نشان می دهد که مقصر اصلی بحرانی که هم اکنون آمریکا در آن گرفتار شده، ترامپ است، بحرانی که در آن پرستارانی را می بینیم که به جای گان از کیسه زباله استفاده می کنند و همین مسئله منجر به آن شد که شمار زیادی از آنان به این ویروس مبتلا شوند.

این امکان وجود دارد که سازمان بهداشت جهانی کوتاهی هایی در زمینه شیوع کرونا داشته است اما مسئله ای که به خوبی آشکار است تنها مسئول حقیقی بحران گسترده آمریکا در مقابله با ویروس کرونا کسی است که پیوسته شعار "آمریکا اول است" و "همه چیز روبراه است" را سر می دهد.

پربیننده ترین خبرها