تلاش ترکیه برای ادغام گروهک‌های تروریستی سوریه

تلاش ترکیه برای ادغام گروهک‌های تروریستی سوریه
يکشنبه 24 فروردين 1399 - 14:39

منابع معارضان سوریه می‌گویند که ترکیه تلاش دارد گروه‌های تروریستی در ادلب را در قالب یک گروهک واحد سازماندهی کند.

العالم- سوریه

منابع وابسته به معارضان می‌گویند که ترکیه به سمت بازچینی شاکله نظامی گروههای تروریستی در ادلب و سازماندهی دوباره گروهک‌ها و یکسان‌سازی آن‌ها پیش می‌رود.

به نوشته وبگاه عنب بلدی، کشته شدن نظامیان ترکیه در بمباران ارتش سوریه در ماه فوریه گذشته، آغاز افزایش حضور نظامی ترکیه در ادلب بود و این کشور اقدام به اعزام هزاران نیروی نظامی و ارسال سلاح‌های سنگین به طور روزانه به منطقه کرد و تعداد مقرهای به اصطلاح دیده‌بانی خود در ادلب را افزایش داد.

ترکیه هنوز به طور شفاف در خصوص تعداد نیروها و نوع سلاح‌هایش در منطقه سخن نگفته است، اما به گزارش اندیشکده «پژوهش‌های جنگ» آمریکا، ارتش ترکیه از تاریخ ۱ فوریه تا ۳۱ مارس (۱۲ بهمن الی ۱۲ فروردین) نزدیک به ۲۰ هزار نیروی نظامی در سوریه مستقر کرده است.

به نوشته این اندیشکده، نیروهای نظامی ترکیه مستقر در سوریه از میان نیروهای ویژه و یگان‌های زرهی و نیروهای زمینی کماندو از جمله نیروهای تیپ «پنج کماندو» که در جنگ نامنظم و عملیات کوهستانی به کار می‌روند، هستند.

بنا بر این گزارش، ترکیه نیروهای نظامی خود را در خطوط درگیری با ارتش سوریه در غرب بزرگراه حلب به لاذقیه (ام-۴) مستقر کرده است.

طرح ادغام گروهک‌های تروریستی

به نوشته وبگاه عنب بلدی، همراه با ابهامات در بندهای توافق روسیه و ترکیه و عدم انجام منظم گشت‌های مشترک در بزرگراه حلب به لاذقیه به دلیل ممانعت مزدوران وابسته به تروریست‌ها و مسدود کردن چندین باره مسیر، ترکیه تلاش دارد دست به بازچینی شاکله گروهک‌های تروریستی در ادلب بزند.

یک فرمانده گروهک تروریستی «الجبهه الوطنیه للتحریر» (وابسته به ترکیه) گفت که ترکیه در هفته‌های گذشته برخی از گروهک‌ها را از مناطق خود عقب کشیده و در نقاط نظامی خود مستقر کرده و به آن‌ها اجازه داده است هرطور که می‌خواهند عمل کنند جز اینکه اجازه ندارند به اتاق عملیات ارتش ترکیه وارد شوند.

به گفته وی هدف ترکیه از انتقال شبه نظامیان به مقرهای خود این است که یک ارتش منظم در منطقه ایجاد کرده و گروهک‌های مختلف را منحل کند.

او گفت که این اقدام از این جهت که حملات به ترکیه به علت نوع رفتار گروهک‌ها را کاهش می‌دهد، مفید است.

یک منبع دیگری نیز به عنب بلدی گفت که ترکیه دو برنامه برای بازچینی شاکله تروریست‌ها دارد؛ اول اینکه عناصری از گروهک‌ها را آموزش داده و هر ۳۰۰ شبه نظامی را در یک مقر نظامی خود مستقر کند که البته این یک اقدام روتین است و مقدمه‌ای است تا مرحله دوم را که همان ادغام «هیئه تحریر الشام» (جبهة النصره سابق) در یک گروه جدید است، اجرا کند.

در همین حال منابع داخلی جبهه النصره می‌گویند که جریان تندروتر این گروهک تروریستی شدیدا با توافق آتش‌بس ترکیه با روسیه مخالف است. هرچند مقامات اصلی به هماهنگی با ترکیه اصرار دارند.

در تاریخ یکم فروردین، ارتش ترکیه مدعی شد که در حمله «عناصر تندرو» به گشتی‌های نظامی این کشور، دو سرباز ترکیه کشته شدند. برخی منابع منظور از این عناصر تندرو را بخش ناراضی جبهه النصره و برخی گروهک‌های تروریستی کوچک‌تر معرفی کردند.

از سوی دیگر اختلافات داخلی میان رهبران هیئه تحریرالشام (جبهة النصره سابق) و جدا شدن برخی از آن‌ها و نارضایتی دیگر گروهک‌های تروریستی از جبهه النصره به علت شکست‌های پی در پی در مدت اخیر، بهانه لازم به ترکیه برای انحلال یا ادغان این گروهک را داده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها