ادعای مخالفان اردوغان نسبت به ممانعت دولت از ارائه کمک‌های مالی

ادعای مخالفان اردوغان نسبت به ممانعت دولت از ارائه کمک‌های مالی
يکشنبه 24 فروردين 1399 - 17:20

مخالفان «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه مدعی هستند که دولت مانع اعطای کمک‌های مالی کمپین‌ها به شهرداری‌های تحت رهبری مخالفان وی می‌شود.

العالم - ترکیه

پایگاه «مدیا لاین» ادعا کرد که در بحبوحه نگرانی از تعطیلی کامل کشور ترکیه بخاطر جلوگیری از گسترش شیوع «ویروس کرونا» در این کشور، دولت مانع کمک‌رسانی به شهرداری‌های استانبول و آنکارا که تحت رهبری مخالفان اردوغان است، می‌شود.

وزارت کشور ترکیه اعلام کرد که محدودیت‌ها شامل ۳۱ شهر ترکیه از جمله استانبول و آنکارا می‌شود. قرنطینه کامل نیمه شب جمعه گذشته اعمال شد و قرار است تا امشب ادامه داشته باشد.

طبق این گزارش، هشدار ندادن به شهروندان باعث ایجاد صف‌های طولانی و هجوم مردم به سمت فروشگاه‌ها شد که نگرانی نسبت به گسترش ویروس را بیشتر کرد.

در پی آن دولت ترکیه اعلام کرد که نانوایی‌ها، داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند و از مردم خواسته شد تا فاصله اجتماعی را رعایت کرده و آرامش خود را حفظ کنند. دیروز تصاویری از مسئولان ترکیه‌ منتشر شد که آنان را در حال رساندن نان به خانه‌های مردم نشان می‌داد. در ترکیه بیش از ۴۷ هزار نفر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که از این تعداد بیش از هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

پس از اعمال قرنطینه در روز جمعه «اکرم امام‌اوغلو» شهردار استانبول و عضو حزب مخالف «جمهوریخواه خلق» مدعی شد که از پیش به وی اطلاع رسانی نشده بود و نمی‌دانست خدمات به شهروندان در چه زمینه‌ای ادامه خواهد داشت. سال گذشته حزب جمهوریخواه خلق در انتخابات شهرداری‌ها در استانبول و آنکارا به پیروزی رسید و بزرگترین شکست را به حزب اردوغان وارد کرد. این دو شهر تقریبا ۶۰ درصد از آمار تایید شده مبتلایان به ویروس کرونا در ترکیه را شامل می‌شوند.

طبق گزارش مدیا لاین، حزب جمهوریخواه خلق، اردوغان را متهم به تلاش برای تضعیف موضع شهردارهای استانبول و آنکار می‌کند. آنها معتقدند که دولت اردوغان در تلاش است تا مانع ارسال کمک‌ها برای مقابله با ویروس کرونا به این دو شهر شود.

«اونال چویکوز» عضو پارلمان ترکیه از شهر استانبول با اشاره به اینکه اردوغان رهبر حزب «عدالت و توسعه» است، گفت: فکر می‌کنم که موفقیت حزب جمهوریخواه خلق در شهرهای بزرگ برای به دست آوردن دل مردم موجب می‌شود تا در استانبول و آنکارا حمایت از حزب عدالت و توسعه از بین برود.

وی به پایگاه خبری مدیا لاین گفت این کمک‌ها برای سبدهای حمایتی استفاده می‌شود و مردم اکنون به سازمان‌های غیر دولتی برای حمایت از آسیب دیدگان از ویروس کرونا، پول پرداخت می‌کنند.

اردوغان معتقد است که جمع‌آوری اعانه توسط کمپین‌های ایجاد شده از سوی شهرداری‌ّها غیر قانونی است و آن را تلاشی برای ایجاد یک دولت در دل دولت دیگر قملداد می‌کند.

گفته می‌شود که دولت افراد منتقد نسبت به وضعیت گسترش کرونا در کشور را تحت تعقیب قرار داده و بیش از ۲۰۰ نفر را بخاطر انتشار پست‌های انتقادآمیز در فضای مجازی دستگیر کرده است. منتقدان اردوغان، وی را به هدر دادن بودجه و ارائه کمک نقدی به متحدانش متهم می‌کنند.

بر اساس این گزارش، در پایان ماه مارس دولت یک مناقصه برای ساخت یک کانال جدید در استانبول با هزینه بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش روزنامه «حریت»، امام اوغلو شهردار استانبول اعلام کرد که خرج سرمایه‌ها برای یک پروژه همزمان با همه‌گیری کرونا درحالیکه ممکن است میلیون‌ها نفر درآمد خود را از دست بدهند، غیر قابل تصور است.

امام‌ اوغلو افزود که ۵۰ هزار خانواده درخواست کمک از شهرداری کرده اند. دولت مرکزی ماه گذشته اعلام کرد که برای پرداخت حقوق کارگران تحت تاثیر کرونا کمک خواهد کرد و درمجموع ۱۵ میلیارد دلار در این زمینه اختصاص داده است.

ایرنا

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها