تحلیل روز/

تحولات رژیم صهیونیستی؛ دوران سلطنت شاه فاسد به پایان نرسیده است

تحولات رژیم صهیونیستی؛ دوران سلطنت شاه فاسد به پایان نرسیده است
دوشنبه 25 فروردين 1399 - 11:04

زمانی که "آویگدور لیبرمن" به خبرنگار اسرائیلی گفت که شانس بیشتری از بنی گانتز برای تصدی نخست وزیری دارد، به نظر درست می گفت. "روبین روولین" رئیس رژیم صهیونیستی با درخواست گانتز برای تمدید زمان مهلت تشکیل دولت مخالفت کرد و این کار همچون تیر خلاصی بود برای گانتز.

العالم-تحلیل روز

در واقع روولین بر اساس قانون اساسی رژیم صهیونیستی عمل کرد، به ویژه آنکه حزب لیکود نیز نزدیکی حصول توافق با گانتز را تکذیب کرد.

به طور خلاصه، بیشتر از دو سناریو پیش روی روولین نبود: یا اینکه نتانیاهو را مامور تشکیل دولت بکند و یا اینکه انتخاب مامور تشکیل دولت را بر عهده کنیسن بگذارد، در این صورت نیز کنست ممکن است فرصت تشکیل دولت را به نتانیاهو بدهد، به ویژه آنکه پس از پیوستن «اورلی لوی ابکاسیس» عضو کنست رژیم صهیونیستی به جریان راست گرای نتانیاهو، وی هم اکنون حمایت 59 کرسی را دارد

ابکاسیس در صدد ایجاد حزب جدیدی بود و به ائتلاف با حزب های میرتس و کار رژیم صهیونیستی نیز پیوسته بود و پس از اعلام حمایتش از نتانیاهو، این مرد به چندین تکه، میانه رو، راست میانه رو، چپ میانه رو و باقی میانه ها تا هفت حزب تقسیم شد که بزرگترین آن حزبی است که در انتخابات آتی بیش از 20 کرسی را به دست نخواهد آورد.

در حالی که نتانیاهو مامور تشکیل دولت شود تمام سناریوهای پیش رویش به نفعش خواهد بود و می تواند با گانتز دولتی را تشکیل دهد که چرخشی نباشد و شروط وی را در نظر داشته باشد، به علاوه تایید ژنرالی (بنی گانتز) را خواهد داشت که روز نتانیاهو را تهدید می کرد که دولتش را سرنگون می کند.

سناریوی دیگری که پیش روی نتانیاهو وجود دارد از این قرار است که وی دولت محدودی را از طریق جلب اعضای راستگرا از حزب آبی سفید از هم گسسته به جبهه راستگرای منسجم تشکیل دهد و بر این اساس ممکن است، عمیر بیرتس که سودای ریاست جمهوری رژیم صهیونیستی را در سر می پروراند به ائتلاف نتانیاهو بپیوندد.

اما سناریویی که نتانیاهو آن را ترجیح می دهد و به احتمال زیاد پس از گذشت مدت زمانی به آن روی می آورد این است، مسئله انتخابات است به ویژه آنکه نظرسنجی ها نشان داده راست گرا به ریاست نتانیاهو در انتخابات آینده کنست از اغلبیت برخوردار شوند.

صرف نظر از سناریوهایی که ذکر شد، طی ساعات آتی گانتز دوره ژنرال هایی که سودای حکومت بر رژیم صهیونیستی داشتند را به پایان می رساند و کار بدانجا رسیده است که «آبراهام بورگ» رئیس پیشین کنیست گانتز را "مسیح دجال توصبف کرده که به نتانیاهوی دروغگو پیوسته است" بورگ همچنین گانتز را "شخصی ساده" توصیف کرد.

گانتز برای بسیاری در رژیم صهیونیستی به امیدی برای رهایی از نخست وزیر فاسدی که حالا تبدیل به "پادشاه" این رژیم شده، تبدیل شده بود اما در حقیقت نتانیاهو توانست همه را همچون عروسک خیمه شب بازی طبق میل خود بازی دهد.

بسیاری این انتظار را داشتند که زمان نتانیاهو در این کشمکش به پایان برسد اما این امید بر گرفته از خوانش اشتباه از جامعه اسرائیلی بود یا اینکه تجربیات گذشته در دهها سال گذشته را کنار گذاشتیم و همچنین ذهنیت نتانیاهو را نفهمیدیم که در هر مرحله گزینه های سیاسی و بازیگرانش تغییر می کند.

هیچ سیاستمداری در اسرائیل وجود ندارد که به دام مکر و حیله نتانیاهو گرفتار نشود و اسامی که نتانیاهو آنها را از لحاظ سیاسی اعدام کرده است بسیارند.از "بشامیر" معلم و استاذ نتانیاهوگرفته تا "تزیپی لیونی" و "ژنرال مردخای" و "ژنرال باراک" و "کحلون" و آخرین آنها گانتز.

این پادشاه فاسد پیرامون خود حلقه ای از راست گرا ها تنیده است که قصد ترک یا فروش این حلقه را ندارد، حلقه ای که تمام آن را یا نمایندگان شهرک نشینان فراگرفته اند، و به آنان وعده گسترش مناطق شهرک نشینی و پیوستن مناطقی از کرانه باختری به این مناطق، و یا نماندگان احزابی که نتانیاهو به آنها وعده حمایت از شرکت هایشان با هزینه مالیات دهندگان اسرائیلی می دهد.

اعضای حلقه فراکسیونی نتانیاهو همچون گله ای هستند که چوپان به آنها وعده آب و غذای بیشتر می دهد و آنها در پشت سر او حرکت می کنند و مادامی به آنها وعده می دهد آنها به فساد های چوپان نگاه نمی کنند.

امروز، برخی در اسرائیل ترس زیادی ازتحولات جاری دارند همچون «آبراهام بورگ»، «یوسی بیلن» و «شلومو بن عامی»، این اشخاص کسانی هستند که روزی جبهه چپ گراها و میانه گرا ها را رهبری می کردند و امروز در خصوص نوسانات در جامعه اسرائیلی هشدار می دهند، جامعه ای که نتانایهو را به رغم فاسد بودنش پذیرفته است.

فارس الصرفندي

پربیننده ترین خبرها