افشاگری یک پزشک آمریکایی در باره شیوع کرونا در این کشور/ تنش میان ترامپ و فرمانداران ایالت ها/ آمریکا در صدر مرگبارترین کشورهای مبتلا به کرونا

افشاگری یک پزشک آمریکایی در باره شیوع کرونا در این کشور/ تنش میان ترامپ و فرمانداران ایالت ها/ آمریکا در صدر مرگبارترین کشورهای مبتلا به کرونا
سه شنبه 26 فروردين 1399 - 14:24

یک مقام درمانی ایالت کالیفرنیا فاش کرده که مرگ‌ومیر بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در این ایالت حاکی است که ویروس کرونا از مدت‌ها پیش از شناسایی شدن و اعلام رسمی آن، در این منطقه وجود داشته است.

العالم ـ آمریکا

به نوشته روزنامه لس‌آنجلس تایمز، این زمان از دست رفته پیامدهای وخیمی مانند فرصت یافتن این ویروس برای گسترش افسارگسیخته، پیش از اجرای مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی داشته است.

دکتر جف اسمیت پزشک عمومی و فرماندار شهرستان سانتاکلارای کالیفرنیا به تازگی به مقام‌های محلی گفته، این ویروس در جامعه ما با آزادی شاید از مدت‌ها پیش وجود و فعالیت داشته است.

دکتر اسمیت افزود: براساس داده‌های گردآوری شده توسط مراکز فدرال مهار و پیشگیری از بیماری، اداره‌های بهداشتی محلی و دیگر نهادها، این ویروس از مدت بسیار بیشتری از آنچه قبلا تصور می‌کردیم و به احتمال زیاد از دسامبر (آذر-دی) در این منطقه آمریکا وجود داشته است.

وی علت شناخته نشدن این ویروس در این ایالت را مصادف شدن پیدایش و همه‌گیری آن با فصل گسترش آنفلوانزای حاد عنوان کرد و افزود: نشانه‌های این ویروس بسیار شبیه آنفلوانزاست، به گونه‌ای که اگر فردی با شدت کمتری به کرونا مبتلا شود، ممکن است متوجه آن نشود و حتی به پزشک مراجعه نکند؛ حتی در صورت مراجعه به پزشک، ممکن است به علت اشتباه گرفتن آن با آنفلوانزا، اقدامی برای درمان نکند.

لس‌آنجلس تایمز می‌افزاید: همانگونه که ایالت و شهر نیویورک ارتباط نزدیکی با اروپا دارد گمان می‌رود ویروس کرونا از ایتالیا وارد این شهر شده باشد. همچنین منطقه کالیفرنیا مرکز طبیعی ارتباطات با چین است. به گونه‌ای که نخستین موارد ابتلا به کووید-۱۹ در سانتاکلارا یک هفته پیش از تائید آن توسط نهادهای بهداشتی فدرال، از مسافران بازگشته از ووهان به این ایالت وارد شده بود.

درهمین حال تعلل رییس جمهوری آمریکا درحمایت از ایالت های این کشور در خصوص بحران کرونا و اتخاذ تصمیم های مستقل منجر شده که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ساعاتی پیش در پیامی توئیتری ضمن مخالفت با تصمیم‌گیر بودن فرمانداران ایالت‌ها در بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی، تاکید کرد چنین تصمیمی در اختیار ریاست جمهوری است.
تنش میان فرمانداران ایالت‌ها و ترامپ از زمان شدت گرفتن شیوع کرونا در آمریکا در حدود یک ماه پیش تشدید شد و در مباحث مربوط به بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی آشکار شد.

کارشناسان حقوقی آمریکا می‌گویند، رئیس جمهوری این کشور بر اساس قانون اساسی، اختیارات محدودی برای صدور فرمان بازگشت به محل کار و بازگشایی اماکن و ازسرگیری حمل‌ونقل و فعالیت کسب‌وکارهای محلی دارد.
از سوی دیگر، کارشناسان حوزه سلامت درباره بازگشایی زودهنگام فعالیت‌های اقتصادی هشدار داده و گفته‌اند چنین اقدامی ممکن است به بهای بازگشت کرونا و تسریع شیوع آن تمام شود.

«اندرو کومو» فرماندار ایالت نیویورک که مبتکر طرح رویکرد مشترک میان ایالت‌هاست، روز دوشنبه (به وقت محلی) گفت که ایالت نیویورک اوج شیوع کرونا را از سر گذرانده و منحنی ابتلا به این ویروس در این ایالت در حال افقی شدن است.

آمریکا با 587 هزار و 173 نفر مبتلا به ویروس کرونا و فوت 23 هزار و 644 نفر در صدر مرگبارترین کشورهای مبتلا به این ویروس قرار دارد.

پربیننده ترین خبرها