"بروکینگز": کرونا و سقوط قیمت نفت پشت تلاش سعودی‌ها برای خروج از یمن است

سه شنبه 26 فروردين 1399 - 18:39

موسسه بروکینگز آمریکا در مقاله‌ای، به بررسی دلایل پشت پرده رژیم سعودی برای خروج از یمن پرداخته و نوشته است که اقدام حکومت ریاض به آتش‌بس یک‌جانبه در یمن بازتاب‌دهنده بحران وحشتناک اقتصادی و اجتماعی این کشور پادشاهی به دلیل شیوع ویروس همه‌گیر کرونا و سقوط قیمت نفت است.

العالم- یمن

به گزارش العالم، " بروس ریدل" در این مقاله نوشته، آنچه مسلم است این است که یمن با توجه به وضعیت ناشی از جنگ 5 ساله ائتلاف سعودی و فقر، برای شیوع ویروس کرونا آماده نیست. عربستان سعودی چند ماه بعد از تلاش‌های ناموفق فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای برگزاری مذاکره میان طرف‌های درگیر در یمن و پیشبرد امور به سمت حل و فصل سیاسی و آتش‌بس پایدار، هفته گذشته آتش‌بس یکجانبه اعلام کرد.

ریدل در این مقاله به بحران انسانی و بهداشتی یمن اشاره و تأکید کرده است که 80 درصد از جمعیت یمن به کمک‌های انسانی نیاز دارند و دو سوم از جمعیت 24 میلیون نفری آن نیز از فقر غذایی رنج می‌برد و به‌ویژه کودکانش گرسنه‌اند.

طبق یک مطالعه‌ای که اخیرا در انگلیس انجام شده، حملات جنگنده‌های ائتلاف سعودی طی 5 سال جنگ در یمن بیمارستان‌ها و سایر اماکن غیرنظامی هدف آتش قرار گرفتند. یک‌سوم این حملات هوایی نیز تاسیسات غیرنظامی مانند بیمارستان‌ها و مدارس را هدف قرار داند. افزون بر این، به دلیل بمباران‌ها و محاصره، نیمی از تاسیسات حیاتی با ظرفیت‌های حداقلی فعالیت می‌کند.

بروس ریدل اقدام دولت واشنگتن به کاهش کمک‌ها به یمن را ردّ کرده و نوشته است شکستن محاصره و باز کردن این کشور بر روی جهان خارج و رسانه‌ها بهترین راه‌حل است و آمریکا می‌تواند وارد گفت‌وگوی مستقیم با حوثی‌ها شود.

این تحلیلگر برجسته امنیتی در ادامه خاطرنشان کرد، عربستان سعودی با بحران انسانی به دلیل ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و این کشور کاملا قرنطینه شده و در ریاض و سایر شهرها ممنوعیت تردد حاکم است. تمامی سفرهای زیارتی به مکه و مدینه لغو و مراسم حج تمتع به صورت موقت در این کشور تعطیل شده است. لازم به ذکر است که سفرهای دینی یک منبع درآمد برای این کشور محسوب می‌شود.

سعودی‌ها در مقایسه با شش کشور حوزه خلیج‌فارس، در بدترین وضعیت به دلیل شیوع کرونا قرار دارند. حاکم ریاض به این ویروس کُشنده مبتلا شده و در حال مداوا در بیمارستانی در ریاض است. از سوی دیگر، کاهش تقاضای جهانی برای خرید نفت باعث سقوط قیمت این طلای سیاه شده است.

سعودی‌ها برای ایجاد تعادل در بودجه نیاز دارند قیمت هر بشکه نفت 85 دلار باشد در حالی‌که قیمت بشکه امروز کمتر از یک چهارم این مقدار است. سعودی‌ها هفته گذشته با اکراه با روسیه و دیگر کشورهای تولید کننده نفت بر سر کاهش سطح تولید به توافق رسیدند با این حال، هیچ شاخصی برای بهبود قیمت نفت وجود ندارد. در چنین وضعیتی، سعودی‌ها چاره‌ای ندارند جز این‌که به هزینه‌های ذخایر خارجی خود تکیه کنند که از زمان پادشاهی "ملک سلمان" و جنگ بی‌پروایانه "محمد بن‌سلمان" ولیعهد علیه یمن کاهش چشمگیری داشته است.

پربیننده ترین خبرها