درخواست‌ها در عراق از گروه‌های سنی و کُرد برای کمک به تشکیل کابینه غیرحزبی

درخواست‌ها در عراق از گروه‌های سنی و کُرد برای کمک به تشکیل کابینه غیرحزبی
سه شنبه 26 فروردين 1399 - 20:04

ائتلاف سائرون از گروه‌های سنی و کُردها خواست نظیر گروه‌های شیعی با انصراف از سهم‌خواهی به تشکیل کابینه غیرحزبی به منظور تحقق خواسته ملت عراق کمک کنند.

العالم- عراق

«غایب العمیری» عضو ائتلاف «سائرون» در پارلمان عراق روز سه شنبه از گروه‌های سنی و کُرد خواست به مصطفی الکاظمی مامور تشکیل کابینه عراق برای انتخاب اعضای کابینه به دور از هر سهم‌خواهی اختیار تام بدهند.

العمیری در بیانیه‌ای گفت: «اینکه رهبران گروه‌های شیعی دست الکاظمی را برای انتخاب اعضای کابینه خود بازگذاشتند گام مهمی بود تا دولت جدید به دور از سهم‌خواهی حزبی تشکیل شود و در تسهیل و موفقیت ماموریت الکاظمی سهیم خواهد بود».

به گفته العمیری نباید فقط این گونه باشد که گروه‌های شیعی الکاظمی را در تشکیل کابینه مختار گذاشته باشند بلکه گروه‌های سنی و کُرد هم باید دست الکاظمی را بازگذارند و او را محدود به گزینه‌های خود نکنند.

وی در عین حال بر ضرورت حفظ موضوع حضور نمایندگان همه گروه‌ها در کابینه و حتی فراتر از آن حضور نماینده اقلیت‌ها در آن تاکید کرد.

منابع سیاسی روز دوشنبه گفته بودند که گروه‌های شیعی به الکاظمی برای تشکیل کابینه اختیار تام داده اند به گونه‌ای که در آن از سهم خواهی خبری نباشد، اما نمایندگان همه گروه‌ها در آن حضور داشته باشند.

برهم صالح، رئیس جمهور عراق پنجشنبه گذشته بعد از آنکه احزاب سیاسی با نخست‌وزیری «عدنان الزُرفی» مخالفت کردند، الکاظمی، رئیس اطلاعات فعلی عراق را مأمور به تشکیل کابینه کرد. او باید در ظرف یک ماه، اسامی وزرای کابینه را به پارلمان تحویل دهد و رأی اعتماد گیرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها