واکنش جامعه جهانی به قطع بودجه WHO/ جنایت ترامپ علیه بشریت

واکنش جامعه جهانی به قطع بودجه WHO/ جنایت ترامپ علیه بشریت
چهارشنبه 27 فروردين 1399 - 14:54

تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای قطع بودجه سازمان جهانی بهداشت در بحبوحه شیوع کرونا به شدت از سوی جامعه بین‌الملل محکوم شد و برخی این اقدام را جنایت علیه بشریت خوانده‌اند.

العالم - اروپا

کارشناسان برجسته بخش بهداشت و درمان، تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در قطع بودجه «سازمان جهانی بهداشت» (WHO) در بحبوحه شیوع ویروس مرگبار کرونا را «جنایت علیه بشریت» و اقدامی «منفور» توصیف کردند که به قیمت جان بشریت تمام می‌شود.

بنا به گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین»، دبیرکل سازمان ملل این تصمیم ترامپ را به شدت محکوم کرد و گفت که سازمان جهانی بهداشت «بسیار برای تلاش‌های جهان به منظور غلبه بر کووید-19 حائز اهمیت است».

اواخر روز گذشته به وقت محلی، ترامپ اعلام کرد که کمک‌های مالی آمریکا را به سازمان جهانی بهداشت را به بهانه «سوءمدیریت و پنهان‌کاری» این سازمان در بحران ناشی از شیوع کرونا، به مدت ۶۰ تا ۹۰ روز به حالت تعلیق درمی‌آورد تا بررسی‌های لازم در این زمینه را صورت دهد.

«ریچارد هورتون» سردبیر مجله پزشکی « لنست» طی یادداشتی، این تصمیم ترامپ را جنایت علیه بشریت توصیف کرد و نوشت که این اقدام «جرم علیه بشریت است....تمامی دانشمندان، تمامی کارکنان بهداشت و درمان، و تمامی شهروندان باید در مقابل آن ایستادگی کنند و با این خیانت تأسف‌بار علیه اتحاد جهانی به مخالفت بپردازند».

«آنتونیو گوترش« دبیرکل سازمان ملل در این خصوص گفت که «هم‌اکنون زمان قطع بودجه» و یا سؤال پرسیدن درباره خطاها نیست و توضیح داد: «زمانیکه در نهایت اوضاع درباره این بیماری همه‌گیر تغییر کند، زمانی باید باشد که کاملاً به عقب نگاه بیاندازیم تا بفهمیم که چطور چنین بیماری به وجود آمد و به صورت مخرب و به سرعت در سراسر جهان شیوع پیدا کرد و اینکه چگونه تمامی آنهایی که در این قضیه درگیر بودند به این بحران واکنش نشان دادند».

وی ادامه داد: «درس‌هایی که آموخته می‌شود برای رسیدگی مؤثر به چالش‌های مشابه که ممکن است در آینده بروز پیدا کند، ضروری است اما فعلاً زمان کاهش منابع عملیات‌های سازمان جهانی بهداشت و دیگر سازمانهای بشردوستانه برای مقابله با این ویروس نیست».

دکتر «آماش ادلجا» دانشمند برجسته مرکز امنیت بهداشت دانشگاه «جانز هاپکینز» نیز در این خصوص گفت که سازمان جهانی بهداشت اشتباهی مرتکب نشده است و احتمالاً به اصلاحاتی نیاز دارد اما این اقدامات باید بعد از عبور از بحران کرونا باشد و «نباید در بحبوحه این بیماری همه‌گیر چنین اقداماتی (قطع بودجه سازمان جهانی بهداشت) صورت گیرد.

دکتر «ناهید بهادلیا» پزشک بیماری‌های عفونی و استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون این تصمیم ترامپ را «یک فاجعه مطلق» خواند.

«لوری گرت» عضو ارشد سابق اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا این تصمیم ترامپ را «منفور» توصیف کرد که از سوی رئیس‌جمهور «کینه‌توز» آمریکا اتخاذ شده است و به قیمت جان بشریت تمام می‌شود.

«لاورنس گاستین» مدیر مرکز بهداشت عمومی و حقوق بشر سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کرد که آمریکا در نهایت شکست بخورد زیرا کشورهای دیگر این خلاء را با افزایش بودجه سازمان جهانی بهداشت پر خواهند کرد.

دکتر «پاتریس هریس» رئیس انجمن پزشکی آمریکا نیز تصمیم ترامپ را «گامی خطرناک در مسیری اشتباه» توصیف کرد که «کمکی به تسهیل شکست کووید-19 نمی‌کند» و از رئیس‌جمهور آمریکا خواست در این زمینه تجدیدنظر کند.

از طرف دیگر تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای قطع کمک مالی به سازمان بهداشت جهانی ( (WHO) آنهم در بحبوحه شیوع ویروس «کووید۱۹»، با انتقاد شدید آلمان و چین مواجه شد.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز روز چهارشنبه از اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تعلیق کمکهای مالی این کشور به سازمان بهداشت جهانی انتقاد کرد و تاکید کرد که واشنگتن حمله بیشتر به این سازمان را متوقف کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها