رژیم صهیونیستی؛ انتخابات چهارم یا کابینه اضطراری

رژیم صهیونیستی؛ انتخابات چهارم یا کابینه اضطراری
پنج‌شنبه 28 فروردين 1399 - 11:50

ظاهرا رژیم صهیونیستی در حال تشکیل کابینه اضطراری برای مقابله با بحران کرونا است. اما نگاهی عمیق تر به داخل این رژیم، پرده از بحران ها و اختلافات سیاسی برمی دارد؛ اختلافاتی که شاید به انتخابات چهارم منجر شود.

العالم - تحلیل روز

نتانیاهو که برای یک نشست 6 ساعته بی نتیجه با بنی گانتس، رقیب خود، از رووین ریولین، رئیس جمهور این رژیم مهلت خواسته بود، تا چند ساعت دیگر آخرین مهلتش به پایان می رسد. با پایان این مهلت، دو طرف در مقابل یک تصمیم سرنوشت ساز قرار می گیرند؛ آنها یا باید به کابینه ای که مطابق انتظارات سیاسی شان نیست رضایت دهند یا اینکه انتخابات چهارم برگزار شود.

گانتس به هیچ وجه علاقه ای به تکرار انتخابات ندارد چون هر بار به تدریج شانس پیروزی را بیش از گذشته از دست می دهد مخصوصا که اکنون در دام نتانیاهو افتاده و متحدان خود را از دست داده است اما نتانیاهو از هر گزینه ای که بتواند او را برای مدتی از میله های زندان دور نگه دارد، استقبال می کند حتی اگر این گزینه انتخابات چهارم باشد زیرا نتانیاهو به جرم فساد تحت تعقیب است.

شماری از ناظران اسرائیلی نتانیاهو را به وقت کشی برای پیروزی بر گانتس و سپس برگزاری انتخابات زودهنگام متهم کرده اند. روشن است که نتانیاهو منافع شخصی خود را بر منافع ملی این رژیم ترجیح می دهد. حتی روزنامه هاارتص از اقدامات نتانیاهو با عنوان "کودتا" یاد کرده است. این روزنامه نوشته است: "پس از کودتای نتانیاهو حتی حزب خود او هم نمی داند به کدام سمت می رود."

این روزنامه می نویسد: "نیرنگ و خیانت برای نتانیاهو فقط یک اتهام نیست بلکه مرام و خط مشی زندگی اوست".

اما به اعتقاد نگارنده جامعه "اسرائیل" آمادگی انتخابات دیگری را ندارد بلکه تمام فکر و ذهنش متوجه مقابله با کروناست. جامعه این رژیم از همان روزی که دید نتانیاهو تدابیر حفاظتی برای مقابله با کرونا را به بعد از انتخابات موکول کرده است، دانست که وی صلاحیت ندارد.

مرگ و میر ناشی از کرونا در این رژیم از مرز 131 نفر گذشته و هزاران نفر مبتلا شده اند لذا گزینه چندانی پیش روی گانتس و نتانیاهو نیست و تنها را برای فرار از کابوس انتخابات چهارم این است که همه طرف ها در سایه حالت فوق العاده موجود ناشی از شیوع کرونا، با کوتاه آمدن از مواضع خود، به تشکیل کابینه رضایت دهند.

تشکیل این کابینه الزاما به معنای پایان بحران سیاسی در این رژیم نیست چرا که در دو دهه گذشته ثابت شده است که معمولا کابینه های ائتلافی در این رژیم شکست خورده و کار به انتخابات زودهنگام کشیده می شود.

  • إسراء البحيصی / العالم

پربیننده ترین خبرها