فرصت طلبی گروه تروریستی جبهه النصره از آتش‌بس ادلب

فرصت طلبی گروه تروریستی جبهه النصره از آتش‌بس ادلب
پنج‌شنبه 28 فروردين 1399 - 15:58

سازمان تروریستی "جبهه النصره" با بهره برداری از توافق آتش بس بین نیروهای ترکیه و روسیه که به منظور فروکش کردن درگیری‌ها در ادلب و حومه آن انجام شده درصدد است تا با سازماندهی مجدد صفوف خود، قدرتش را افزایش دهد.

العالم - ترکیه

بر اساس گزارش چندین وب سایت خبری و منابع رسانه‌ای محلی، این سازمان که در لیست بین‌المللی سازمان‌های تروریستی قرار دارد طی روزهای اخیر از تشکیل سه تیپ نظامی جدید برای آماده‌سازی خود جهت دور بعدی جنگ در سوریه خبر داده است.

این گروه تروریستی به آمار تروریست‌ها و مزدوران جنگجوی خود در هر " تیپ" اشاره‌ای نکرده است اما تاکید دارد که در حال بازسازی خود برای مرحله بعدی جنگ در سوریه است.

اعلام تقویت این سازمان تروریستی از سوی رسانه‌های وابسته به مخالفان دولت سوریه در حالی انجام می‌شود که "موافقت نامه مسکو" به منظور آتش بس و کاهش درگیریها در ادلب و اطراف آن در پنجم مارس گذشته بین روسای جمهوری روسیه و ترکیه امضا شد و هنوز در حال اجراست تا طرفین با انجام گشت‌های مشترک در جاده بین‌المللی حلب - لاذقیه، امنیت را برای بازگشایی مجدد آن تامین کنند.

روزنامه الوطن سوریه روز پنجشنبه نوشت: در حالی که ارتش سوریه بخش بزرگی از منطقه را تحت کنترل خود دارد همچنان به "توافق مسکو" پایبند است اما سازمان‌های تروریستی با هدایت سازمان " النصره " که ترکیه ضامن آن‌ها است بطور دائم در حال نقض توافق نامه آتش بس و مانع از اجرای گشت‌های مشترک روسیه - ترکیه در جاده بین‌ المللی هستند.

به نوشته این روزنامه در روزهای گذشته نیروهای ترکیه به تنهایی مشغول گشت زنی در این مسیر شده‌اند و بطور نمایشی وانمود کرده‌اند که در حال اجرای نقش خود بر اساس توافق نامه مسکو و سوچی در جاده بین المللی حلب - لاذقیه معروف به‌ام ۴ هستند در حالیکه همراه با نیروهای ترکیه، تروریست‌های جبهه النصره در این مسیر حضور داشته‌اند.

الوطن اضافه کرد: ترکیه همچنان به افزایش وسایل نقلیه و سربازان خود در خاک سوریه ادامه می‌دهد و از زمان آغاز آتش بس تعداد وسایل نقلیه خود در این مناطق را همراه با هزاران سرباز به ۲ هزار و ۳۷۵ دستگاه و تعداد نقاط دیده‌بانی خود در منطقه آتش بس را به ۵۷ افزایش داده است.

این روزنامه پیشتر نیز هشدار داده بود که ارتش این کشور پس از "توافق مسکو" بین روسیه و ترکیه درباره آتش بس در استان "ادلب" پایبند مانده است اما تروریست‌ها از طریق ترکیه در حال افزایش سلاح‌های خود هستند.

پس از آنکه ارتش سوریه و نیروهای جبهه مقاومت اسلامی توانستند در سه ماه گذشته غرب استان حلب و بیش از ۶۰ درصد استان اشغالی ادلب را از دست تروریست‌های تکفیری آزاد کنند، ترکیه دست به دامن روسیه شد تا با برقراری آتش بس در شمال غرب سوریه از شکست تروریست‌ها جلوگیری کند، اقدامی که با همراهی آمریکا صورت گرفت.

توافق آتش بسی که ۱۵ اسفند ماه میان روسای جمهور روسیه و ترکیه درباره ادلب (شمال غرب سوریه) امضا شده بود، یک روز نیز دوام نیاورد و تروریست‌های مورد حمایت واشنگتن و آنکارا در فردای آن روز یعنی جمعه شش بار آن را نقض کردند و عملا این توافق نقض شد.

از همان زمان انعقاد قرار داد آتش بس میان ترکیه و روسیه درباره ادلب مشخص بود که تروریست‌ها به هیچ توافقی پایبند نیستند و این توافق یک طرفه که فقط از سوی ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی رعایت شده، فقط برای خریدن فرصت برای تروریست‌ها و تجهیز بیشتر آن‌ها بوده است.

وزارت خارجه روسیه نیز ۲۶ اسفند سال گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که با وجود اعلام توافق آتش بس در مناطق شمال غرب سوریه، تروریست‌های حاضر در استان ادلب، خود را بار دیگر مسلح کرده و حملاتی را علیه نیروهای نظامی سوری انجام می‌دهند.

این وزارتخانه افزود که گروه‌های تروریستی مختلفی از جمله "تحریر الشام" (النصره سابق) و "حراس الدین" در منطقه کاهش تنش در استان ادلب متمرکز شده‌اند که به صراحت مخالفت خود با توافق آتش بس میان مسکو و آنکارا را در این منطقه اعلام کرده‌اند.

به اعتقاد روس‌ها، گروه‌های تروریستی در ادلب سوریه از آرامش و فرصت پیش آمده پس از توافق آتش بس نهایت بهره را بردند و بار دیگر با مسلح کردن خود و با حمایت‌های خارجی مشغول ترتیب دادن حمله به مواضع نظامیان سوریه هستند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها