کرونا در کشورهای عربی | عربستان همچنان در صدر، لبنان از پیک عبور کرد

کرونا در کشورهای عربی | عربستان همچنان در صدر، لبنان از پیک عبور کرد
جمعه 29 فروردين 1399 - 15:07

طبق آخرین گزارش‌های رسمی، عربستان سعودی با ۶۳۸۰ مبتلا به ویروس کرونا در صدر کشورهای عربی قرار دارد و از سوی دیگر وزیر بهداشت لبنان از کاهش قابل توجه آمار مبتلایان خبر داد.

العالم - کرونا در جهان

طبق آخرین گزارش‌ها از وضعیت مبتلایان در کشورهای عربی، میزان بیشتری از بهبودیافتگان را شاهد هستیم.

به نوشته وبگاه عربی ۲۱، اقدامات جلوگیری از شیوع ویروس کرونا همچنان در کشورهای عربی از جمله ممانعت از تجمعات و مراسمات دینی و اجتماعی و اجرای «فاصله‌گذاری اجتماعی» همچنان ادامه دارد و در برخی کشورها از جمله اردن و لیبی قوانین منع رفت و آمد تا ده روز دیگر نیز تمدید شده است.

همچنین برای چهارمین هفته متوالی، نمازهای جمعه در کشورهای عربی تعطیل است.

طبق آخرین گزارش‌های رسمی از کشورهای عربی، وزارت بهداشت امارات امروز (جمعه) اعلام کرد که دو نفر دیگر در این کشور به علت ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند تا آمار فوتی‌ها در این کشور به ۳۵ مورد برسد. ۵۸۲۵ نیز تا صبح امروز به کرونا مبتلا شده‌اند.

اما در عمان که کمترین آمار مبتلایان و فوتی‌ها را دارد، وزارت بهداشت این کشور اعلام کرد که یک فرد ۶۶ ساله فوت کرده است. با این مورد تا کنون شش نفر در عمان به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

تا کنون ۱۰۱۹ نفر در عمان به کرونا مبتلا شده و ۴۵ نفر نیز بهبود یافته‌اند. ۱۷۶ نفر هم در وضعیت بدی قرار دارند.

اما در کشور کویت، اداره کل گمرک این کشور اعلام کرد که محدودیت‌های بیشتری برای ورود کشتی‌های حامل مواد غذایی وضع کرده است. در همین حال یک تیم مخصوص برای تست‌گیری از کارکنان کشتی‌هایی که وارد بنادر کویت می‌شوند، اختصاص یافته است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت کویت، تا کنون ۱۵۲۴ نفر به کرونا مبتلا شده‌ و سه نفر نیز فوت کرده‌اند. ۲۲۵ مورد نیز بهبود یافته‌اند.

خارج از منطقه خلیج فارس، بنابر اعلام وزارت بهداشت سودان، ششمین فوتی بر اثر ابتلا به کرونا در روز پنج‌شنبه (دیروز) ثبت شد.

گذار از پیک بحران در لبنان

به نوشته وبگاه شبکه المنار، «حمد حسن» وزیر بهداشت لبنان نیز امروز صبح اعلام کرد که این کشور از پیک بحران را رد کرده و این مسأله در پی اجرای صحیح محدودیت‌ها و رعایت شهروندان این کشور حاصل شده است.

طبق آخرین آمار تا شب گذشته ۶۶۳ نفر در لبنان به کرونا مبتلا شده و ۲۱ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. این کشور شاهد کاهش قابل توجه آمار مبتلایان از زمان شیوع ویروس بوده است.

در اردن نیز «سعد جابر» وزیر بهداشت این کشور در صفحه توئیتر خود از کاهش آمار مبتلایان خبر داده و با این حال تأکید کرده است که این مسأله به معنای پایان خطر نیست. تا کنون در این کشور ۴۰۲ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند. وزیر بهداشت اردن از مردم این کشور خواسته است تا همچنان به توصیه‌ها عمل کنند.

عربستان در صدر

به نوشته خبرگزاری رویترز، طبق آخرین آمار رسمی، در عربستان ۶۳۸۰ نفر به کرونا مبتلا شده و ۸۳ نفر فوت کرده‌اند که بیشترین آمار در میان کشورهای عربی محسوب می‌شود. در قطر نیز ۴۱۰۳ مبتلا و هفت فوتی گزارش شده است.

اما در مصر در میان تشکیک شدید معارضان در خصوص آمار رسمی، وزارت بهداشت این کشور اعلام کرده است که تا کنون ۲۶۷۳ نفر مبتلا و ۱۹۶ تن دیگر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

کویت با ۱۵۲۴ مبتلا و سه فوتی، عراق با ۱۴۳۴ مبتلا و ۸۰ فوتی، سوریه با ۳۳ مورد مبتلا و یک فوتی، فلسطین با ۳۷۳ مبتلا و دو مورد فوتی و تونس با ۸۲۲ مبتلا و ۳۷ فوتی دیگر آمار گزارش شده تا کنون است.

در سوریه که تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد، متخصصان این کشور از ساخت اولین دستگاه تنفس مصنوعی بومی خبر دادند. این دستگاه «امل» (امید) نام دارد که یک تیم تکنسین و فنی متخصص سوری در حلب، آن را ساخته‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها