سفر ظریف به سوریه ... اهداف و مفاهیم

سفر ظریف به سوریه ... اهداف و مفاهیم
سه شنبه 2 ارديبهشت 1399 - 16:01

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، دقیقا یک سال پس از آخرین سفر خود به دمشق، در یک سفر فوق العاده وارد دمشق شده و با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و ولید معلم، وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.

العالم - کشکول

سفر وزیر خارجه ایران به سوریه، به رکود سیاسی پایان داد. این سفر در شرایطی که منطقه در نتیجه سیاست های خصمانه دشمنان ملت های منطقه، از جمله آمریکا و کشورهای غرب، دچار تنش شدید شده است، پیام ها و معانی زیادی در خود دارد.

این روزها در سایه شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کورونا در منطقه، آمریکا و دیگر کشورهای غربی می کوشند با بهره برداری از نیاز کشورهای منطقه به دارو و تحمیل تحریم های ظالمانه و به زور تهدید و ارعاب و حمایت از گروه های تروریستی و ترویج تروریسم در سوریه و کل منطقه، خواسته های خود را به کرسی بنشانند.

سفر ظریف به سوریه از حیث زمانبندی سیاسی و مضامین و مفاهیم آن دارای اهمیت است؛ این سفر متضمن پیامی است برای همه جهانیان و آن، تأکید بر روابط استراتژیک و همکاری گسترده و همه جانبه بین دو کشور برای مقابله با چالش های موجود به رغم نگرانی های ناشی شیوع ویروس کوروناست. سفر ظریف به دمشق، آنهم در این شرایط حساس که ترس از شیوع کورونا همه را در بر گرفته است، از یک سو بیانگر اهمیت و حساسیت پرونده های مورد بحث است و از سوی دیگر نشان می دهد که توسعه روابط استراتژیک بین دو کشور و چالش های مشترک سیاسی، نظامی و اقتصادی محور این دیدار هستند.

همکاری، هماهنگی و تحکیم روابط استراتژیک در سطوح مختلف، موضوع اصلی این دیدار هستند. البته برخی موضوع های فرعی هم در این دیدار مطرح شدند از جمله انجام گفتگوهایی برای سنجیدن نظر رهبران سوریه درباره میانجی گری ایران بین این کشور و ترکیه به منظور اجرای توافقنامه آداناست. برخی محافل نیز معتقدند یکی دیگر از محورهای این دیدار، پیگیری هماهنگی های لازم درباره فعالیت کمیته قانون اساسی است.

از نظر اقتصادی نیز - که به گفته منابع آگاه، بخش عمده ای از زمان گفتگو را به خود اختصاص داده است – مقابله با تروریسم اقتصادی واشنگتن علیه تهران و دمشق و توسعه روابط بین دو کشور و تلاش برای یافتن راه هایی برای دور زدن تحریم ها و تلاش برای اجرای توافق نامه های اقتصادی بین دو کشور، از دیگر موضوعات مهم این گفتگو بود.

در سطوح عملیاتی و میدانی و مبارزه با تروریسم هم منابع آگاه گفتند که در این دیدار سه موضوع مهم مورد بررسی قرار گرفت: راهکارهای نظامی ترکیه برای شانه خالی کردن از اجرای توافقنامه آستانه، مقابله با حضور آمریکا در شرق فرات و جلوگیری از استقرار نیروهای آمریکای در سوریه و عراق به بهانه مقابله با گروه ترورویستی داعش - که خود مقدمات فرار سرکرده های آن را از زندان های قسد و انتقال آنها به عراق را فراهم کرد – و خطر تقویت لوجستیکی پایگاه های آمریکایی در عراق و سوریه و پیش بینی شکل گیری مقاومت مردمی در این مناطق در مقابل اشغال گران آمریکایی.

این موضوعات و محورها گویای استحکام همکاری بین دو کشور است که به شکست نقشه های آمریکا و سیاست های ظالمانه آن علیه دو کشور و تلاش آن برای حفظ مهره های تروریستی خود در سوریه انجامیده است.

  • حسام زيدان

پربیننده ترین خبرها